Citat:
Ursprungligen postat av annsi
Men en sak funderar jag på.
En? Det var en lång lista, ju!
Citat:
Varför är vi så väldigt anti naturgas i Sverige? Visst det kommer från Ryssland och det klingar illa i mångas öron att vara beroende av dem. MEN lika väl som man kan investera i nya reaktorer så kan man investera i att bygga ut gasledningarna.
Jag vet inte varför andra är anti-naturgas, men för mig är det två faktorer som spelar in idag:
1) Ryssland är en halvdiktatur och har dessutom visat sig vara väldigt opålitliga som energileverantör eller handelspartner i största allmänhet. Fråga Ukraina, Georgien, Ungern, Rumänien med flera av Rysslands kunder om hur nöjda de är! Till och med araberna är pålitligare. Punkt.
2)
Naturgas my ass - då kan vi väl lika gärna kalla råolja för "naturvätska" också? Det är kolväten, som har lagrats i miljoner år under marken men som nu plockas upp för att förbrännas och skapa koldioxid. Inte bra alls.
Citat:
Dessa gasledningar kan dessutom bära vätgas vilket spås bli nästa energikälla.
Men vätgas kan vi själva skapa - det behövs bara el och vatten. Att transportera den över halva Europa är helt meningslöst, och dessutom är det knappast enklare att producera den i Sibirien.
Citat:
En tredje punkt är ju att vi är väldigt negativa till att bryta uran i sverige. Tycker inte det är så snyggt att bryta uran i andra länder där både miljö och urbefolkning drabbas när vi själva vägrar bryta?
Det är väl alla små lokala intressegrupper som har alldeles för mycket att säga till om, som vanligt. "Gärna en gruva - men inte här!". Not in my backyard. Det är synd, i mina ögon, eftersom det också gör att skogsmullarna går miste om jobbtillfällen. Om vi hade haft lite mindre generösa bidrag till dem så kanske de hade varit mer intresserade av att börja gräva. Men det är nog en diskussion som borde fortsätta i tråden om U-länen...