2009-03-03, 20:53
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Märkligt att jag i artikeln inte fann priset per kwh. Vart kan jag finna denna siffra?

Då jag misstänker att du inte ens bemödar dig att läsa igenom mina längre inlägg så tänker jag försöka fatta mig kort:

Du behöver inte oroa dig, kärnkraft är _INTE_ dyrt. Hur kan jag veta det så säkert? Jo det är väldigt enkelt, om kärnkraften inte var billig, varför skulle det då finnas ett intresse att investera i den?

För som du borde veta så är det företag med vinstintresse som investerar i nya KKV. Och om kärnkraft var dyrt, varför skulle de vilja investera sina pengar i en bransch som straffas av skattesystemet istället för en som subventioneras friskt som vindkraften?

Innan du kan ge mig ett bra svar på ovanstående fråga så anser jag argumentet "kärnkraft är dyrt" en ren och skär lögn.
Kärnkraft är idag subventionerat av staten. Detta genom att ett KKV bara behöver försäkra sig för skador upp till 5 miljarder vid en olycka, resten står staten för. Om ett KKV skulle (likt andra energikällor) ta en försäkring som täcker alla kostnader vid en olycka så får du se vad kärnkraften egentligen kostar.....
Citera
2009-03-03, 21:10
Medlem
möbelklisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
När vi började bygga kärnkraftverk visste nog ingen vilken betydelse de skulle få för energiförsörjningen.

Hur tänker du nu? Var de förståndshandikappade? Det är inte särskilt svårt att veta vilken energimix man får om man bygger ut älvar och bygger ett visst antal kärnkraftverk. Kraftverksbyggen är långsiktiga projekt.
Citat:
Nu måste vi gå över till förnybara energikällor och där är ju flera. Vindkraft kommer säkert att få stor betydelse för elproduktionen.

Nej, den kan inte få stor betydelse. Den kräver dels utjämingskraft och dels är den för dyr.

Citat:
Liksom sol och vågkraft. Vi har bara börjat och dessa källor är ju oändliga, så möjligheterna är ju faktiskt obegränsade.

Så du tror att kraftverken är gratis att bygga och gratis att underhålla? Eller du kanske tror att vissa naturlagar kostar pengar, medan andra är "gratis"?
Citera
2009-03-03, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Kärnkraft är idag subventionerat av staten. Detta genom att ett KKV bara behöver försäkra sig för skador upp till 5 miljarder vid en olycka, resten står staten för. Om ett KKV skulle (likt andra energikällor) ta en försäkring som täcker alla kostnader vid en olycka så får du se vad kärnkraften egentligen kostar.....

Jag förstår inte din poäng med inlägget?
Ägaren betalar försäkringen, staten är ägaren. Så varför skulle inte staten betala försäkringen?
Föresten 4 miljarder är mycket pengar..

Citat:
Hur är ett kärnkraftverk försäkrat?

Enligt internationella konventioner krävs att kraftföretagen tecknar ansvarsförsäkring upp till ett visst belopp, som ska täcka kostnader för en olyckas verkningar i omgivningen. I Sverige är beloppet för närvarande cirka 4 miljarder kronor. Staten tar en del av försäkringsansvaret därför att det är politiska beslut som ligger bakom införandet av kärnkraften i Sverige - på samma sätt som i andra länder. Man har därför i internationella överenskommelser, som ligger till grund för nuvarande ansvarsfördelning, ansett det riktigt att staten tar en del av ansvaret.

Källa: http://www.vattenfall.se/www/vf_se/vf_se/518304omxva/518334vxrxv/518814vxrxe/518844omxkx/519504frxgo/index.jsp
Senast redigerad av G.. 2009-03-03 kl. 22:03.
Citera
2009-03-03, 22:40
Medlem
Ådärkomdenjas avatar
Citat:
*tirader*

Dags att Sverige tar sig samman. Bygg ut kärnkraften och vattenkraften.
Miljövänligt, till medborgarnas och samhällets fromma.

Kartelllvänsterns åsnekärresamhälle och flumromantiska bakåtsträvarfantasier till papperskorgen.
Citera
2009-03-04, 01:04
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja

Kartelllvänsterns åsnekärresamhälle och flumromantiska bakåtsträvarfantasier till papperskorgen.

Precis! I dessa ekonomiskt svåra tider så vore dumdristigt att inte bygga ut kärnkraften rejält. Fördubbla kapaciten för fan! Minst, helst mer om det är möjligt. Vi kan konkurrera ut skitig kolkraft och samtidigt får ett stadigt tillskott till statskassan. Att vi sen kommer att sysselsätta en helvetes massa byggjobbare i 10-15 år framåt är mycket bra. enligt byggnads så sysselsätter varje byggnadsarbetare i genomsnitt 3 personer till(har jag för mig att det var enligt nån tjatig slogan som fanns för några år sen) om det stämmer så är det bara att köra på. Vi skulle säkert skapa 40-50 tusen jobb totalt sett.

Jag förstår inte hur folk kan vara emot sånt? Vill folk leva med ransonerad el eller vad fan är det? Kan inte dom som vill leva "ala sovjetstyle" flytta till Nord-Korea där sånt redan förekommer istället för att förpesta tillvaron för oss anadr i landet?
Citera
2009-03-04, 08:18
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phailure
Märkligt att jag i artikeln inte fann priset per kwh. Vart kan jag finna denna siffra?

Då jag misstänker att du inte ens bemödar dig att läsa igenom mina längre inlägg så tänker jag försöka fatta mig kort:

Innan du kan ge mig ett bra svar på ovanstående fråga så anser jag argumentet "kärnkraft är dyrt" en ren och skär lögn.

Om du hade läst mitt inlägg ordentligt så hade du hittat länken till nyhetsbrevet, i vilket priset anges. Det är verkligen tragiskt att kk-anhängarna har sådana allvarliga problem med läsförståelsen!

Ni brukar hävda att kärnkraften är billig och här kommer bevis för motsatsen. Och vad gör ni då?
Ni maler på i samma anda, kärnkraften är bäst ändå. Hur korkad får man bli?

Vad gäller frågan om bas och reglerkraft, så är det en konstruktion. Kärnkraftverk står stilla ibland, det kanske ni inte visste. Jo, så är det.
Ni kanske inte vet hur elnätet är konstruerat? Här är en kort förenklad version:
Olika energikällor tillför energi till elnätet, framförallt vattenkraft och kärnkraft i Sverige. Flera av varandra oberoende källor levererar och mixen skapar stabiliteten i uttaget.
Det kommer att fungera likadant när man ersätter kärnkraft med vindkraft, solenergi mm. Sverige med vår långa kust har utmärkta möjligheter att utnyttja vind och vågkraft. Det är sällan helt vindstilla samtidigt i hela landet t ex.
Citera
2009-03-04, 08:25
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ådärkomdenja

Kärnkraften är inte miljövänlig!
1. Brytning av uran är väldigt farligt och det bästa är att låta uranet vara kvar där det är.
2. Processen i kärnkraftverk är ytterst riskabel och kräver rigorösa säkerhetsåtgärder, försäkringar mm, mm. Det finns studier som visar att antal barn med cancer är högre i närheten av kärnkraftverk. Detta behöver studeras tills man blir säker!
3. Avfallet är farligt och kommer att vara det för lång tid framåt.

Bara en dåre kan kalla detta miljövänligt.
Citera
2009-03-04, 09:24
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Vad gäller frågan om bas och reglerkraft, så är det en konstruktion. Kärnkraftverk står stilla ibland, det kanske ni inte visste. Jo, så är det.
Ni kanske inte vet hur elnätet är konstruerat? Här är en kort förenklad version:
Olika energikällor tillför energi till elnätet, framförallt vattenkraft och kärnkraft i Sverige. Flera av varandra oberoende källor levererar och mixen skapar stabiliteten i uttaget.
Det kommer att fungera likadant när man ersätter kärnkraft med vindkraft, solenergi mm. Sverige med vår långa kust har utmärkta möjligheter att utnyttja vind och vågkraft. Det är sällan helt vindstilla samtidigt i hela landet t ex.
"stabiliteten i uttaget"..??

Det är ju uppenbarligen du som inte har någon aning om vad du pratar om. Det är omöjligt att ersätta baskraft med komplementkraft, eftersom man alltid måste ha bas- och reglerkraft som kan täcka hela behovet.

Vi får nog gå ner på förskolenivå här. Elnätet fungerar så att man måste hela tiden producera exakt lika mycket energi som förbrukas. Sker inte det så sjunker frekvensen i det nätsegmentet och det kollapsar helt. Det är alltså inte så att sista brödrosten helt enkelt inte startar, utan hela nätet stannar. Fråga amerikanerna, de vet tämligen väl vad som händer. Några otrimmade träd ledde 2003 till att 265 kraftverk slogs ut, varav 22 var kärnkraftverk. Det är alltså väldigt små marginaler och kan få väldigt stora effekter. 50 miljoner människor drabbades...

Det är faktiskt ganska ofta som det kan vara i stort sett vindstilla i hela europa. Kalla vinterdagar t ex. Finns det då inte bas- och reglerkraft att ta till när förbrukningen ökar (den tenderar att göra det samma kalla vinterdagar som det inte blåser) så kommer del för del att stängas ner av elnäten till det blir tämligen svart och kallt. Det är nämligen ganska komplicerat att få igång ett elnät igen...
Citera
2009-03-04, 10:17
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Om du hade läst mitt inlägg ordentligt så hade du hittat länken till nyhetsbrevet, i vilket priset anges. Det är verkligen tragiskt att kk-anhängarna har sådana allvarliga problem med läsförståelsen!

Ni brukar hävda att kärnkraften är billig och här kommer bevis för motsatsen. Och vad gör ni då?
Ni maler på i samma anda, kärnkraften är bäst ändå. Hur korkad får man bli?

Har du någon källa på att elnätet fungerar så som du fabulerar? När jag läste om energiteknik på högskola fick vi lära oss något helt annat...
Citera
2009-03-04, 10:39
Medlem
micke_hs avatar
Citat:
Kärnkraften är inte miljövänlig!
1. Brytning av uran är väldigt farligt och det bästa är att låta uranet vara kvar där det är.
2. Processen i kärnkraftverk är ytterst riskabel och kräver rigorösa säkerhetsåtgärder, försäkringar mm, mm. Det finns studier som visar att antal barn med cancer är högre i närheten av kärnkraftverk. Detta behöver studeras tills man blir säker!
3. Avfallet är farligt och kommer att vara det för lång tid framåt.

Bara en dåre kan kalla detta miljövänligt.

Presentera gärna den studien. Helst en oberoende studie och inget som naturmupparna beställt.
Citera
2009-03-04, 11:08
Medlem
humanlifes avatar
Det pågår intensiv forskning och utveckling av framtidens elnät.

"Man brukar räkna med att det blåser tillräckligt för att ett vindkraftverk ska producera el drygt 6.000 av årets 8.760 timmar, alltså ca 80 procent av tiden."

http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Vindkraft/

Man har också undersökt hur mycket el vi kan spara och kommit fram till att elförbrukningen kan minskas med en åttondel till 2020.
"I studien visar man att Sverige med hjälp av tekniska lösningar och samhällsekonomiskt lönsamma besparingar kan minska energianvändningen med en åttondel redan år 2020. Det innebär en effektiviseringspotential på 50 TWh per år. "

http://www.iva.se/energi

Eftersom kärnkraftsindustrin anser att vi kommer att kunna exportera el, så verkar det ju inte finnas skäl att tro att vi kommer att få för lite el.
Citera
2009-03-04, 11:15
Medlem
ChristianXs avatar
Citat:
Det pågår intensiv forskning och utveckling av framtidens elnät.

"Man brukar räkna med att det blåser tillräckligt för att ett vindkraftverk ska producera el drygt 6.000 av årets 8.760 timmar, alltså ca 80 procent av tiden."

http://www.svenskenergi.se/sv/Om-el/Vindkraft/
På samma sida står följande:
Citat:
Vindkraften är ett bra, om ännu bara litet, komplement till vattenkraften. Dagar då det blåser kan vindkraften spara vatten i magasinen.
Komplementkraft, helt enkelt. Man måste ändå ha någon annan kraftkälla som kan producera hela vindkraftverkets kapacitet "on demand". De förnyelsebara kraftkällor vi har idag kan bara användas för att intermettent ersätta delar av reglerkraften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in