Citat:
Ursprungligen postat av
LaurentiusLucidor
Vindkraften som du omnämner i ditt svar är en beprövad teknik. Det har visat sig att det inte finns någon som helst lönsamhet eller leveranssäkerhet.
Det krävdes enorma subventioner för att utbyggnaden av dagens meningslösa/olönsamma vindkraftsbestånd ens skulle byggas.
Protesterade du mot dessa enorma subventioner av intermittent slumpkraft? Säkerligen inte.
Jag misstänker dessutom att du inte har något emot att havsbaserad vindkraft ska få anslutningskostnaderna (Svenska kraftnät beräknar att kostnaderna landar på mellan 30 – 42 miljarder kronor, experter anser att det kommer att bli långt dyrare än så) betalade av elkunderna. Annars kommer parkerna aldrig materialiseras precis som i fallet med Vattenfalls brittiska mångmiljardfiasko.
Varför retar du dig på framgångsrika och lönsamma företag som betalar enorma belopp i skatt och skapar arbetstillfällen?
Du verkar inte ens vilja att Sverige fortsatt ska vara en industrination. Kanske är det dags för dig att flytta till Tyskland, de "grönas" snart avindustrialiserade koldrivna mecka?
Du behöver dessutom inte oroa dig för stora företags egenfinansierade/ osubventionerade energiförsörjning, det finns redan långt gångna planer som rör SMR-teknik:
https://www.tn.se/hallbarhet/23535/darfor-har-kritikerna-fel-om-karnkraften-kostnaden-kan-minimeras/
Japp, vindkraft är beprövad teknologi idag, fullt fungerande, lönsamt, kort byggtid o.s.v. Bäst av allt, småskalig vindkraft har aldrig behövt subventioner, däremot storskalig utbyggnad, något jag aldrig stött. Däri ligger skillnaden, du hycklar, jag är konsekvent.
Ett företag som inte bär sina kostnader, behöver statsstöd är inte effektivt, varför ödsla surt förvärvade pengar på globala företag?
Jag förstår att du som globalist med glädje överför skattemedel för nya jätteprojekt, det är inte effektivt.
Du måste förstå, jag bor i glesbygden där energibolagens övervinster inte kommer befolkningen till godo, Sverige är mer än storstäderna. Norrland förser övriga landet med resurser ändå tar glesbygden storstryk. Du är för kommandoekonomi, globalism, skattesubventionerade energisystem och sovjetisk teknikfetischism, anakronistiskt på 2000-talet.
Som sagt, industrin kan själv stå för utvecklingen av SMR, de har stålarna, lämna oss ifred som inte vill stödja en smutsig och ineffektiv globalekonomi.