Citat:
Ursprungligen postat av
Brunafingrarna
Japp, vindkraft är beprövad teknologi idag, fullt fungerande, lönsamt, kort byggtid o.s.v. Bäst av allt, småskalig vindkraft har aldrig behövt subventioner, däremot storskalig utbyggnad, något jag aldrig stött. Däri ligger skillnaden, du hycklar, jag är konsekvent.
Ja, du ljuger medvetet och konsekvent, alternativt har ingen som helst koll på vad du vräker ur dig.
Vänligen uppvisa källor på vindkraftens påstådda lönsamhet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Brunafingrarna
Ett företag som inte bär sina kostnader, behöver statsstöd är inte effektivt, varför ödsla surt förvärvade pengar på globala företag?
Jag förstår att du som globalist med glädje överför skattemedel för nya jätteprojekt, det är inte effektivt.
Du måste förstå, jag bor i glesbygden där energibolagens övervinster inte kommer befolkningen till godo, Sverige är mer än storstäderna. Norrland förser övriga landet med resurser ändå tar glesbygden storstryk. Du är för kommandoekonomi, globalism, skattesubventionerade energisystem och sovjetisk teknikfetischism, anakronistiskt på 2000-talet.
Som sagt, industrin kan själv stå för utvecklingen av SMR, de har stålarna, lämna oss ifred som inte vill stödja en smutsig och ineffektiv globalekonomi.
Du är uppenbarligen en oupplyst kommunist som inte ens har koll på vad kommunism är för något och än mindre på hur marknaden fungerar.
Först säger du att de företag du nämner gör enorma vinster för att sedan påstå att de är helt beroende av statsstöd.
Du har dessutom ett väldigt skevt synsätt när det gäller "globala företag". Enligt ditt synsätt så bör företag endast tillåtas att sälja sina produkter på den inhemska marknaden (kommunism) för att få något som helst stöd från staten, något som givetvis leder till att det aldrig blir någon ökning av omsättning och därmed klirr i statskassan.
Du har dessutom helt missat den boom som just nu sker i norrland, något som aldrig skulle ha skett om "ni lämnats ifred" och stödet från staten uteblivit.
Som sagt, det finns redan ett jättestort intresse från företag gällande SMR, du behöver inte vara rädd att dina bidragspengar kommer att påverkas.
Det är meningslöst att diskutera med någon som inte har någon koll alls på läget....