2016-04-14, 12:23
Bannlyst
Men hur ser läget ut idag för Sveriges energiförsörjning?

Vi tänker avveckla två stycken kärnkraftsreaktorer till år 2020 samtidigt vi ska sälja kolgruvorna i Tyskland. Samtidigt har vi ett enormt överskott på energi under all tid.

Källor som grundar mina påståenden;

http://www.svt.se/nyheter/rekordstort-overskott-pa-energi

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21582392.ab

Då är frågan.. Vi har ett enormt överskott.

Fixar vi energiförsörjningen utan att behöva importera el från andra länder och utan att elpriserna åker i taket?
Citera
2016-04-14, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drullknull
Total elanvändning korrigerad
  • EU: 5450 kWh/person
  • EURO: 5997kWh/person
  • Tyskland: 6434 kWh/person
  • Sverige: 9570 kWh/person (+176 %)
Som vi kan se använder svensken mer än dubbelt så mycket el per capita utan få högre levnadsstandard än t.e.x. tysken, slöseri är ett dåligt mått på levnadsstandard.
Slöseri må vara ett dåligt mått på levnadsstandard, men elförbrukning är för sig självt ett dåligt mått på slöseri.

Att det går åt mer el för att driva t.ex. en bergvärmepump än en gaspanna, särskilt när den förra är placerad i kalla Sverige, och den senare i relativt varma Tyskland, betyder inte att det är slösigt att ha bergvärme. Inte heller betyder det att gas är bättre ur ett miljöperspektiv.
Citera
2016-04-14, 12:53
Medlem
lasternassummas avatar
Företagsekonomi och nationalekonomi
En annan faktor, när man jämför länder, är att Sverige har en industri
som är anpassad efter naturliga förutsättningar, som t.ex. tillgång på
malm och skog, men också tillgång på relativt billig energi.

Att beskriva det som en nackdel tycker jag är vilseledande. Om man
vill argumentera för att vi ska sluta med en stor del av metall- och
skogs-relaterade verksamheter så ska man IMO göra en seriös
kalkyl av vad de ekonomiska konsekvenserna av en sådan förändring
blir. Både nationellt och genom påverkan på export och handelsbalans.

900 miljoner har Tjernobyl kostat hittills – I Sverige
900 miljoner meddelades just på nyheterna att Tjernobyl kostat svenska
staten hittills, i ersättningar till de som lidit skada av olyckan i Sverige.

Senast redigerad av lasternassumma 2016-04-14 kl. 12:58.
Citera
2016-04-14, 13:08
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Är det inte lite fel att titta på energianvändning på pappersbruk och stålverk per person?

Om Sverige har 10 pappersbruk som drar X kWh och Tyskland 10 pappersbruk så kommer ditt sätt att räkna visa på att vi har 8 gånger högre energianvändning per person då de har fler människor att dela med.

Sverige och Finland har ju flest pappersbruk och stålverk per capita så det blir ju direkt missvisande på sättet du ställer upp allt.
Det spelar faktiskt inte någon större roll hur siffrorna presenteras, den tunga industrin klagar på elpriserna idag, i en framtid där det nordiska elnätet integrerats med Europeiska kommer priserna bli högre, detta oavsett om högern bygger ut kärnkraften med skattepengar.
Personligen skiter jag i kärnkraften, vill ni ha kan ni också betala för den utan att tvinga på oss som inte köper kärnkraftsel att betala för en oekonomisk drift.
Citat:
Ursprungligen postat av Turistparadiset
Slöseri må vara ett dåligt mått på levnadsstandard, men elförbrukning är för sig självt ett dåligt mått på slöseri.
Att det går åt mer el för att driva t.ex. en bergvärmepump än en gaspanna, särskilt när den förra är placerad i kalla Sverige, och den senare i relativt varma Tyskland, betyder inte att det är slösigt att ha bergvärme. Inte heller betyder det att gas är bättre ur ett miljöperspektiv.
Du har en poäng, gas är mer förekommande på kontinenten, det är en bidragande orsak till lägre energianvändning, men hela förklaringen.
Men, men, kontinentens användning av gas eller kol är ointressant då vi talar om en Europeisk marknad, det svenska tillskottet hur rent det än är, sväljs på marknaden utan någon nämnvärd ändring av priset, vilket leder till högre priser.
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Företagsekonomi och nationalekonomi
En annan faktor, när man jämför länder, är att Sverige har en industri
som är anpassad efter naturliga förutsättningar, som t.ex. tillgång på
malm och skog, men också tillgång på relativt billig energi.

Att beskriva det som en nackdel tycker jag är vilseledande. Om man
vill argumentera för att vi ska sluta med en stor del av metall- och
skogs-relaterade verksamheter så ska man IMO göra en seriös
kalkyl av vad de ekonomiska konsekvenserna av en sådan förändring
blir. Både nationellt och genom påverkan på export och handelsbalans.

900 miljoner har Tjernobyl kostat hittills – I Sverige
900 miljoner meddelades just på nyheterna att Tjernobyl kostat svenska
staten hittills, i ersättningar till de som lidit skada av olyckan i Sverige. –
Låt marknaden sköta vad och vilka energislag som är ekonomiskt möjliga i Sverige. Jag är inte det minsta villig till att betala ett enda korvöre till en ineffektiv industri, ingen industri alls, vänligen lämna mig ifred tack!
Citera
2016-04-14, 13:23
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Låt marknaden sköta vad och vilka energislag som är ekonomiskt möjliga i Sverige. Jag är inte det minsta villig till att betala ett enda korvöre till en ineffektiv industri, ingen industri alls, vänligen lämna mig ifred tack!

Det är marknaden tillsammans med naturliga förutsättningar som gjort
att vi har en omfattande metall- och skogs-industri i Sverige. Dessa
står också för en betydande del av exporten.

Med politik kan man förändra marknadens förutsättningar. Så kan man
t.ex. med en ansvarslös energipolitik orsaka att energipriset mångdubblas.

Om man sedan säger att det var "marknaden" som orsakade omfattande
död av företag, arbetslöshet, budgetunderskott och underskott i handels-
balansen, då ljuger man IMO.

Citera
2016-04-14, 13:50
Medlem
PaulSmiths avatar
Citat:
Det spelar faktiskt inte någon större roll hur siffrorna presenteras, den tunga industrin klagar på elpriserna idag, i en framtid där det nordiska elnätet integrerats med Europeiska kommer priserna bli högre, detta oavsett om högern bygger ut kärnkraften med skattepengar.
Personligen skiter jag i kärnkraften, vill ni ha kan ni också betala för den utan att tvinga på oss som inte köper kärnkraftsel att betala för en oekonomisk drift.

Det spelar väl visst roll när du försöker göra en poäng och presenterar siffror under helt felaktig premiss! Att industrin klagar görs nog i varje land oavsett. Men att säga att Svensk industri skulle vara ineffektiv får du presentera andra "bevis" för.
Citera
2016-04-14, 15:38
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
----
Det finns inga hållbara argument för kärnkraft, de I tråden som förespråkar energislaget är nästan alla högerextremister och för dom är en auktoritär stat med korporativa inslag mycket välkommet.
Effektivitet, ekonomi, miljö och säkerhet finns inte i fascisternas fantasivärld.
Jag tänkte citera några väl valda siffror från den mycket läsvärda boken "Prescription for the planet" av Tom Blees där han mycket detaljerat redogör för varför inga intermittenta kraftkällor räcker för att uppfylla de globala kraven som den globala uppvärmningen kräver med avseende på utsläpp av växthusgaser från kol och oljeförbränning, och när jag insåg att han sedan jag köpte boken för länge sen, nu lagt ut den som pdf-fil så är det ju enkelt...se här;
Citera
2016-04-14, 17:15
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrik.N
---
Fixar vi energiförsörjningen utan att behöva importera el från andra länder och utan att elpriserna åker i taket?
Utan att elpriserna åker i taket? ... enligt hemsidan "Svensk energi" så har (delar av) elpriserna för konsumenterna tredubblats sedan elmarknaden avreglerades 1996... IMO finns inga tak någonstans när det kommer till pengar och antal nollor efter siffrorna... själv har jag inte mycket pengar, utan vänder på kronorna, där 10-tal, 100-tal och 1000-tal är det mesta jag rör mig med dessvärre... andra i min närhet rör sig med 10 000-tal och 100 000-tal, medan de som rör sig med 1 000 000-tals kronor befinner sig längre ifrån min egen närhet... att politiker och företagsledare rör sig med 10 000 000-tal och 100 000 000-tal till vardags har väl för de blivit vardagsmat, och många börjar ju nu röra sig med 1 000 000 000-tal, 10 000 000 000-tal, 100 000 000 000-tal och t.o.m. 1 000 000 000 000-tals kronor... gränserna mellan vad som betraktas som "tak" eller "normalt" är således flytande beroende av social klasstillhörighet, så något "tak" finns alltså inte IMO...
Citat:
Elpriser och skatter

I Sverige tas skatter och avgifter ut vid produktion av el och vid konsumtion av el. En stor del av kostnaden på din elfaktura består alltså av skatter och avgifter beslutade av riksdagen. Sedan elmarknaden avreglerades år 1996 har skattenivån nästan tredubblats och staten tar in cirka 40 miljarder kr per år från elsektorn.

Tillsammans med kostnaden för handeln med utsläppsrätter är nästan hälften av kundens elkostnader effekten av politiska beslut.
http://www.svenskenergi.se/Elfakta/Elpriser-och-skatter/
Senast redigerad av studentroland 2016-04-14 kl. 17:19.
Citera
2016-04-14, 21:02
Medlem
Drullknulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaulSmith
Det spelar väl visst roll när du försöker göra en poäng och presenterar siffror under helt felaktig premiss! Att industrin klagar görs nog i varje land oavsett. Men att säga att Svensk industri skulle vara ineffektiv får du presentera andra "bevis" för.
Spelar det verkligen någon som helst roll? Tänk efter lite, bara en gnutta…

Om elpriset är lägre i Sverige än på kontinenten och elnäten (det nordiska och det kontinentala) integreras, tror du då att elpriset på kontinenten sänks till svensk nivå?
Nä, de ynka % den svenska produktionen tillför är piss i Missisippi, det svenska elpriset stiger, inte det kontinentala. Så vart min presentation har för betydelse mer än att den sticker i högermuppars ögon framstår som ett mysterium.

Bevis?

2013

Total elanvändning
  • EU: 5450 kWh/person
  • EURO: 5997kWh/person
  • Tyskland: 6434 kWh/person
  • Sverige: 13023 kWh/person (+239 %)

Som sagt, marknaden ser inte med förmildrande ögon på Sveriges överkonsumtion, på en gemensam marknad säljs kvantiteter till högsta pris, resten borde även klåpare av din rang förstå.
Citera
2016-04-15, 00:46
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
----
Som sagt, marknaden ser inte med förmildrande ögon på Sveriges överkonsumtion, ----
Spännande... det är första gången som jag lägger märke till att inte endast Gud kan antropomorfiseras... Marknaden kan alltså numer också antropomorfiseras till att uppfattas som en självständig entitet som kan "se" vad som pågår härnere bland oss dödliga stackare...
Adam Smith och "the invisible hand" är således något som "finns" här mitt ibland oss...
Citera
2016-04-26, 17:39
Medlem
Drullknulls avatar
30 år sedan olyckan i Tjernobyl vill hälften av svenskarna avveckla kärnkraften, som brukligt är sverigedemokrater mest positiva, det säger en hel del om kunskapsläget i partiet.

Källa

Med allt fler föråldrade reaktorer i världen ökar risken för olyckor, samtidigt är det inte lönsamt att bygga nytt vilket kan bidra till ökat risktagande eller lyckokalkyler. En katastrof i ett tätbebyggt område kan få internationella konsekvenser
Citera
2016-06-10, 17:45
Medlem
Drullknulls avatar
Dagens uppgörelse leder till subventioner för kärnkraften genom sänkt effektskatt samtidig som förnyelsebar el också stimuleras med skattemedel, allt för att få med alla utom L och SD med på tåget.

Citat:
Ursprungligen postat av SR
Frågan i förhandlingen har i stället gällt det politiska priset för att ta bort skatten. Miljöpartiet, som alltid haft stopp för kärnkraften som ett av sina viktigaste mål, har tidigare fått Socialdemokraternas löfte att kärnkraften ska bära mera av sina samhällsekonomiska kostnader. Nu får partiet i stället kraftigt höjda subventioner för förnybar el. Miljöpartiets förhoppning är att det ska leda till att kärnkraften ytterligare missgynnas till förmån för en allt större andel förnybar elproduktion.

SR: Analys: Utan att blunda får man ingen energiuppgörelse

Ännu en gång ges konstgjord andning till industrin, vi som inte köper kärnkraftsel blir tvingade att betala för att industrin inte kan bära sina kostnader.
Bort med alla subventioner, det gäller alla energislag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in