Citat:
Efter 35 års traumatisk debatt om kränkraftsfrågan så läggs den nu ned plötsligt utan några politiska beslut. Oppositionsregeringen har ju bara höjt kärnkraftsskatten, vilket också var den allra första åtgärd som alliansregeringen genomförde. Alla regeringar höjer kärnkraftsskatten, det råder total politisk enighet om att kärnkraftsskatten alltid måste höjas, det är den i handling demonstrerade kärnan i borgerlig ideologi högst upp på deras priolista tillsammans med de andra borgerliga kärnfrågorna som de har profilerat sig med så väldigt tydligt såsom fortsatt nedrustning, världens allra högsta straffskatter mot arbete och företagande, införda biltullar, höjd TV-licens, höjd bensinskatt, höjd fastighetsskatt, totalspionage mot alla oskyldigas privatliv, ökad byråkrati.
Nedläggningen beror väl på kraftverkens ålder. MP hade kunnat passa på att göra en PR-kupp om detta för sina lurade sympatisörer. Förekommit statliga Vattenfalls och (finska) statliga Fortums och tyska EON:s beslut att lägga ned reaktorer av företagsekonomiska skäl, genom att hitta på en låtsaslag som framtvingar samma nedläggning. Men de verkar avsiktligen avstå från att i något avseende framstå som handlingskraftiga eller resultatdrivna. Sånt är väl dödssynder enligt deras religion. Menlöshet och apati är deras praktiserade ideal.
Nedläggningen beror väl på kraftverkens ålder. MP hade kunnat passa på att göra en PR-kupp om detta för sina lurade sympatisörer. Förekommit statliga Vattenfalls och (finska) statliga Fortums och tyska EON:s beslut att lägga ned reaktorer av företagsekonomiska skäl, genom att hitta på en låtsaslag som framtvingar samma nedläggning. Men de verkar avsiktligen avstå från att i något avseende framstå som handlingskraftiga eller resultatdrivna. Sånt är väl dödssynder enligt deras religion. Menlöshet och apati är deras praktiserade ideal.
Sen är Sverige inte ett land där kunskap premieras. Istället beskattar man det till sådan grad att det är ohållbart ekonomiskt. Läs följande stycke i denna artikel:
http://www.industristaden.se/doc/tenerz.htm
Vid ett av dessa tillfällen frågade jag Barnevik om hans skulle ha tagit Oskarshamnsordern om hade varit VD i mitten av 60-talet. Svar: "Absolut inte" " Varför? Var det en dålig affär?" "Nej absolut inte. De var en strålande affär men jag är inte tekniker och blir helt beroende av mina underordnade och den risken skulle jag aldrig ta?" Slutsats: Vd för ett stort teknikföretag som Asea måste ha en vd som kan teknik och givetvis är inte ekonomi skadligt men teknik är det viktigaste.
Visserligen ett exempel från industrisidan men å andra sidan har vi ju en energiminister som inte har någon utbildning inom energiteknik eller termodynamiska cykler. Tror ni han vet skillnaden mellan en Rankine- och Carnotcykel?