2015-05-07, 12:35
Medlem
longbow4ys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lt.Col.Kilgore
Här kan ni ju se själva problemet...
....
Sååå...om olja, kol och gas fortsätter att var huvudformen för energi så kommer kärnkraften inte kunna konkurrera speciellt mycket. Ska vi gå från fossila bränslen till "utsläppsfritt" så kommer kärnkraften kunna hävda sig bra skulle jag nog tro.

Det är miljöpartisternas dilemma. Antingen CO2 eller kärnkraft. Men kärnkraft är uteslutet för dem.
Då blir det CO2 från den bästa källan.
USA har minskat sina CO2 utsläpp genom att gå från kol till gas i elproduktionen.

Kanske har Löfven skogen i tankarna och vill driva kraftvärmeverken med syntetgas från skogen?

http://gobigas.goteborgenergi.se/

Så vad det de här med lönsamhet...
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2306495-gobigas-unik-satsning-men-olonsam

Verkligheten gör sig alltid påmind när man minst vill det.
Citera
2015-06-04, 19:50
Medlem
longbow4ys avatar
Två reaktorer till som antagligen stängs på grund av olönsamhet

Citat:
Energiföretaget Eon överväger nu att stänga två kärnkraftsreaktorer i Oskarshamn, erfar SVT. Ett besked kan komma redan i sommar. Totalt kan alltså fyra av tio svenska reaktorer komma att avvecklas under de kommande åren.

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/tva-karnkraftsreaktorer-stangs

Det går fort nu.
Citera
2015-06-04, 21:51
Medlem
Lite färska siffror. Dessa representerar uppskattad kostnad för nybyggda kraftverk från och med 2020. Varför kan man inte göra tabeller på Flashback? Hur som, procentsatsen anger Capacity Factor (ungefär: tillgänglighet), och sedan kostnad per megawattimme.
  • Kärnkraft: 90 %, 787.69 kr/MWH
  • Vindkraft: 36 %, 608.97 kr/MWH
  • Havsbaserad vindkraft: 38 %, 1629.16 kr/MWH
  • Vattenkraft: 54 %, 690.88 kr/MWH
Personligen ser jag ingen anledning till varför man i dagsläget skulle bygga kärnkraft. Sverige har ju baskraft i form av vattenkraft. Om det finns nya generations kärnkraftverk som återanvänder gammalt kärnavfall som bränsle har jag däremot svårt att hitta några argument mot det. Avfallet måste ju ändå lagras, varför inte bränna upp det och minska lagringstiden från 100 000 år till 1000 år?

Källa: http://www.eia.gov/forecasts/aeo/pdf/electricity_generation.pdf
Citera
2015-06-04, 22:29
Medlem
JanHusss avatar
Kärnkraft, under förutsättning att det sköts av kompetent och ansvarsfull ledning och utbildad personal är det särklass bästa alternativet ur såväl miljö- och effektivitetssynpunkt. Att miljörörelsen har fått ett så ensidigt och kunskapsfientligt fokus mot kärnkraft är en stor tragedi Även de största kärnkraftsolyckorna (Tjernobyl och Fukushima) har orsakat bråkdelar av promille av energiindustrirelaterade dödsfall. Pga. naturlig bakgrundsstrålning har människor, djur och växter mer eller mindre utvecklat "immunitet" för lågstrålande radioaktiva strålkällor. Därav har t.ex. alla pessimistiska förutsägelser om dödlighet hos Tjernobylgrannskapsboende visat sig vara totalt missvisande.

Om vi pga. denna religion överger kärnkraft, är naturgas ett mycket gott alternativ (sant). Att vi blir helt i händerna på utländska leverantörer är ett ringa pris att betala för att slippa den hemska (ickeexisterande) strålningen (ironi).
Citera
2015-06-04, 22:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JanHuss
Kärnkraft, under förutsättning att det sköts av kompetent och ansvarsfull ledning och utbildad personal är det särklass bästa alternativet ur såväl miljö- och effektivitetssynpunkt. Att miljörörelsen har fått ett så ensidigt och kunskapsfientligt fokus mot kärnkraft är en stor tragedi Även de största kärnkraftsolyckorna (Tjernobyl och Fukushima) har orsakat bråkdelar av promille av energiindustrirelaterade dödsfall. Pga. naturlig bakgrundsstrålning har människor, djur och växter mer eller mindre utvecklat "immunitet" för lågstrålande radioaktiva strålkällor. Därav har t.ex. alla pessimistiska förutsägelser om dödlighet hos Tjernobylgrannskapsboende visat sig vara totalt missvisande.

Om vi pga. denna religion överger kärnkraft, är naturgas ett mycket gott alternativ (sant). Att vi blir helt i händerna på utländska leverantörer är ett ringa pris att betala för att slippa den hemska (ickeexisterande) strålningen (ironi).

Vi exportera elkraft motsvarande 2 reaktorer. Mest till Finland med en del söderut och ibland till Norge. Stängs 4 reaktorer blir de elbrist priset fördubblas och leverantörerna kan tjäna mycket mer pengar. Du betalar!

Bekymret blir statens den där svinkalla vindstilla nyårsnatten när en reaktor nödstoppas det är is i utskoven på vattenkraftverken i Luleälv och alla vindsnurror står stilla.

Tror ni en sådan korkskall som Ibrahim Baylan förstår det? Det tror inte jag!

PS PS PS....!
Måste tillägga att stänga reaktorer är en kanon fin affär för EON och Vattenfall. Massor av dyr personal kan sparkas och priset på elproduktionen stiger till nya höjder. Att det alltid ska finnas el till alla är inte leverantörernas ansvar utan samhällets, regeringens.
Senast redigerad av Gefundenes F 2015-06-04 kl. 22:55.
Citera
2015-06-05, 01:08
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av longbow4y
Marginalprissättningen av el gjorde att vi under ett tag hade rekordhöga elpriser. Då gjorde elproducenterna rekordvinster. Samma marginalprissättning gör nu att de förlorar stort på rekordlåga elpriser. Låga elpriser i produktionsledet är inte bara en svensk företeelse.

Befintliga svenska anläggningar som rullar ligger enligt mina sagesmän med en egenkostnad över de intäkter man nu får på elmarknaden. Man går i princip back idag på att köra kärnkraft.

Det är en kontinental för att inte säga internationell företeelse. Anledningen? Energi är billigt i produktionsledet. Det är därför energin tål att beskattas så kraftigt.

Ur en investerares perspektiv är ny kärnkraft riskfyllt och med lång ROI.
Därför kräver investerare prisgarantier. Som i UK:

http://www.bbc.com/news/business-24604218

Det är alltså i den storleksordning det behövs subventioner för att ny kärnkraft skall byggas.

HELA energimarknaden är dysfunktionell, och det beror på att den är politiskt styrd.
Skatter, bidrag, stöd, subventioner och annat ger effekter som är oöverskådliga och ofta kontraproduktiva. Också det gör att investeringar med långa återbetalningstider undviks för att i görligaste mån slippa att politisk inblandning överraskande påverkar kalkylerna negativt. En riskbedömning helt enkelt.

Lägg därtill sjunkande efterfrågan från konsumenter. Därav krav på garantier från investerare.

Det största politiska problemet kommer när skattebasen för energi försvinner. När konsumenternas köpta energiförbrukning närmar sig noll finns ingen bärare av energiskatter. Då blir det ett rejält hål i statsbudgeten. Och hur MP skall lösa det dilemmat blir intressant att följa.

Energimarknaden är dysfunktionell, ja. Men inte mer dysfunktionell än andra marknader i det genomkorrupta Sverige.

Politikerna och deras polare hittar på olika sätt att pressa fram nya energislag, genom propaganda och subventioner med mera. Sen när de lyckats tvinga på folket ett nytt energislag så chockhöjer de skatten på det. Sen kör de vidare i cykler med några års mellanrum på samma sätt med nya energislag och skatter. Allt för att folket kontinuerligt ska plundras på mångmiljardbelopp varje år. Likförbannat blir det hål i statskassan eftersom pengarna bara går till skit - dvs till höga direktörslöner, vansinniga utlandsprojekt mm - och inte tillbaka till folket.

Men så länge det inte leder till att alla reaktorer läggs ned samtidigt så är det ingen större skada skedd. Hoppas att det blir ett par nya reaktorer om ett tag så att det finns ström i väggen dygnet runt även i fortsättningen. Det är nog bra att behålla denna teknikkompetens inom landet också. Nya miljövänligare och härdsmältsbefriade reaktorer är bra att ha i framtiden.
Citera
2015-06-05, 02:02
Medlem
Askenars avatar
Lite off-topic men finns det vissa typer av människor som inte är önskade att arbeta på ett kärnkraftverk?

Nu pratar jag inte om gravt funktionshindrade eller dömda. ANledningen till att jag frågar är att jag har läst några kurser inom det och är sugen på att arbeta I ett men jag kommer varken fram intervjumässigt och uppdragsmässigt.

På konsultfirmor tar det stopp när man ska sälja in mig dvs jag har klarat av intervjun och deras krav.

På själva verken tar det stopp vid rekryteringsprocessen, dvs jag kommer inte ens på intervju.

Säg att jag har sökt ett flertal jobb på ett verk, kan jag få någon mer info om vad som stoppar mig från att bidra med min kunskap???
Senast redigerad av Askenar 2015-06-05 kl. 02:02. Anledning: Tillägg
Citera
2015-06-05, 12:20
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coyoteroadrunner
Energimarknaden är dysfunktionell, ja. Men inte mer dysfunktionell än andra marknader i det genomkorrupta Sverige.

Politikerna och deras polare hittar på olika sätt att pressa fram nya energislag, genom propaganda och subventioner med mera. Sen när de lyckats tvinga på folket ett nytt energislag så chockhöjer de skatten på det. Sen kör de vidare i cykler med några års mellanrum på samma sätt med nya energislag och skatter. Allt för att folket kontinuerligt ska plundras på mångmiljardbelopp varje år. Likförbannat blir det hål i statskassan eftersom pengarna bara går till skit - dvs till höga direktörslöner, vansinniga utlandsprojekt mm - och inte tillbaka till folket.

Men så länge det inte leder till att alla reaktorer läggs ned samtidigt så är det ingen större skada skedd. Hoppas att det blir ett par nya reaktorer om ett tag så att det finns ström i väggen dygnet runt även i fortsättningen. Det är nog bra att behålla denna teknikkompetens inom landet också. Nya miljövänligare och härdsmältsbefriade reaktorer är bra att ha i framtiden.

Det dysfunktionell är att man släpper in marknadskrafterna på en marknad som inte fungerar helt kommersiellt. Ingen vill investera för den toppförbrukning som bara behövs några få dagar per år.

Man tycker att regering och riksdag borde skapa regler som gör att det trots allt finns reservkraft då den behövs. Alla måste var med och betala för den reserven.

Men då har vi en extremt dysfunktionell regering som inte gör det utan i stället lägger krokben för vissa energislag och subventionera andra med våra pengar, det oerhört kreativa namnet "elcertifikat". Som faktiskt är en skatt för att gynna vindkraften.

Politikerna med miljöstämpeln i pannan har därmed skapat en situation som blir så komplex att de skrämmer investerare och därmed kommer hela energiproduktionen att drabbas av en "härdsmälta" en riktigt kall och vindstilla vinternatt. Inte så länge Ringhals 1 och 2 samt Oskarshamn 1 och 2 är i drift men därefter kommer det stora kaoset.
Citera
2015-06-05, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Lite off-topic men finns det vissa typer av människor som inte är önskade att arbeta på ett kärnkraftverk?

Nu pratar jag inte om gravt funktionshindrade eller dömda. ANledningen till att jag frågar är att jag har läst några kurser inom det och är sugen på att arbeta I ett men jag kommer varken fram intervjumässigt och uppdragsmässigt.

På konsultfirmor tar det stopp när man ska sälja in mig dvs jag har klarat av intervjun och deras krav.

På själva verken tar det stopp vid rekryteringsprocessen, dvs jag kommer inte ens på intervju.

Säg att jag har sökt ett flertal jobb på ett verk, kan jag få någon mer info om vad som stoppar mig från att bidra med min kunskap???

Kraftverken är säkerhetsklassade. Det betyder att du behöver granskas av både länstyrelse och en rad andra myndigheter, förutom den granskning som företaget behöver göra. Har du inte kompetensen och kraven för att jobba med säkerhetsklassat arbete kommer du aldrig in.
Citera
2015-06-05, 17:08
Medlem
coyoteroadrunners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Politikerna med miljöstämpeln i pannan har därmed skapat en situation som blir så komplex att de skrämmer investerare och därmed kommer hela energiproduktionen att drabbas av en "härdsmälta" en riktigt kall och vindstilla vinternatt. Inte så länge Ringhals 1 och 2 samt Oskarshamn 1 och 2 är i drift men därefter kommer det stora kaoset.
Det är inte säkert att det blir kaos om även dessa reaktorer läggs ned (?).

Dock skulle det troligen innebära att vi måste importera smutsig el från annat håll. Men det är nog ingen som skulle bry sej eller alls tänka på vad det innebär i ett större perspektiv om det sker. Sverige skulle kunna kalla sej för ett miljövänligt land även om det eldas kol hejvilt i grannländerna för att förse Sverige med el, eftersom nedsmutsningen då sker utanför landets gränser. (Samma sorts tänk som vi tillämpat inom tillverkningsindustrin under de senaste årtiondena. Grejer tillverkas av nån kontaminerad kines-slav som får ett par kronor i timmen för att förstöra miljön därhemma i Kina).
Citera
2015-06-06, 02:29
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Kraftverken är säkerhetsklassade. Det betyder att du behöver granskas av både länstyrelse och en rad andra myndigheter, förutom den granskning som företaget behöver göra. Har du inte kompetensen och kraven för att jobba med säkerhetsklassat arbete kommer du aldrig in.

Tack för inlägget, finns det något sätt att ta reda på dessa beslut?
Citera
2015-06-23, 23:25
Medlem
longbow4ys avatar
Då var det dags för nästa reaktor att stängas. Av ekonomiska skäl:
Citat:
Att elbolaget Eon i dag meddelade att man vill stänga reaktor 2 i Oskarshamn kommer inte som en överraskning, enligt Lennart Söder. Elpriserna har sjunkit mycket de senaste fem åren och är i dag så låga att det inte är lönsamt att ha reaktorn i gång, säger han.

– Man stänger för att det går med förlust....

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/professor-laga-elpriser-ett-stort-problem-for-kraftbolag

Detta kommer fortsätta. Problemet blir effektreserven när effektbehovet är som störst. En svinkall vinter efter en regnfattig höst kommer ställa stora krav på elproduktionen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in