2015-03-22, 20:27
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FnurrHa
Jag må vara traditionell, men en öl innehåller enligt mig vatten, jäst, humle och stärkelsebaserad ingrediens.Att krydda ölen med espressobönor, choklad, vaniljstång och chilipeppar gör denna Prairie Artisan Ales Pirate Bomb! till en experimentell alkoholhaltig dryck. Knappast en öl!
Att den dessutom har en alkoholhalt på 14% i stil med en klassiskt Bordeauxvin (i vilket den franska vinmakaren knappast skulle krydda med diverse kryddor för att få fram mer smak) gör "ölet" än mer svårplacerad.
Låt öl vara öl.
Fast om du med "traditionell" menar att ölen ska följa Reinheitsgebot verkar du inte heller vara speciellt "traditionell". Reinheitsgebot speciserar mältat korn (malt) och tillåter alltså inte vilken stärkelse som hellst. Öl på majs, ris eller för den delen vete är alltså lika fel det!
Att du inte gillar en öl är en sak, att påstå att den för den sakens skull skulle vara mindre öl än någon annan är en annan. Visst kan man ogilla smaksatta öl eller fatlagrade eller öl med över en viss volymprocent alkohol, men det gör inte att det inte rör sig om öl.
Citera
2015-03-22, 20:51
Medlem
Mr.Nutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Sitter o dricker en Evil Twin Molotov Cocktail här och den är jävligt maltig och söt men på flaskan står det att den ska vara en "tour de force" i humle men känner inte av nån humle alls förutom lite beska på slutet. Är flaskan för gammal lr?

Fortfarande jävligt god med all söt malt
Jag vet inte om Galatea kanske har lite bättre koll på ölen de har i beställningssortimentet än den de har i sin privatimportlista (om du nu köpte den via bolaget), men har de inte det är det fullt möjligt att du fått gamla flaskor.
Jag privatimporterade ett sexpack Jai Alai precis när de listade att de fått in den igen och fick burkar som var ett halvår gamla. Det var tydligen inget problem att sälja de utan att säga något och dessutom lista de som nya på hemsidan eftersom det fortfarande tydligen var inom bäst före datumet (riktigt hur de kom fram till det vet jag inte eftersom Cigar City kör tappdatum på sina humlefokuserade öl). Visst smakade de fortfarande OK men inte precis som den öl jag trodde att jag hade beställt.

Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Ratebeers poängsystem bygger ju på percentiler vilket innebär att det blir många öl som får betyget 100 i stilar med många representanter och även totalt sett. Med tanke på att så stor del av all öl är skit blir poängsystemet inte helt lyckat i min mening.
Visst är just poängsystemet lite knepigt på ratebeer på det sättet. Vill man få en snabb uppfattning kan man istället kolla på "weighted average", men jag tycker egentligen alltid att man bör läsa ett par kommentarer också. Jag tycker tyvärr att beeradvocate har tappat en del sen de började tillåta "recensioner" helt utan text. På något sätt känns det mindre pålitligt med bara siffror, blir liksom lite som att använda untapped för att välja öl. Men att kolla både RB och BA skadar ju aldrig.

Angående FiftyFifty Eclipse förresetn, har vi någon med bra koll på bourbon i tråden som kan förklara/spekulera lite i hur de olika fatlagringarna kan tänkas skilja sig åt? Jag tillhör tyvärr skaran som bara kan utläsa bourbonfat, bourbonfat, bourbonfat och så vidare från listan och känner att det blir minst sagt svårt att göra ett informerat köp utan att ha koll på hur de olika faten skiljer sig åt. Fast å andra sidan kommer det ju en massa annat gott i vår: massa smakskig lambik, KBS, mer lambik...
Senast redigerad av Mr.Nutt 2015-03-22 kl. 20:55.
Citera
2015-03-22, 21:33
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Jag må vara traditionell, men en öl innehåller enligt mig vatten, jäst, humle och stärkelsebaserad ingrediens.Att krydda ölen med espressobönor, choklad, vaniljstång och chilipeppar gör denna Prairie Artisan Ales Pirate Bomb! till en experimentell alkoholhaltig dryck. Knappast en öl!
Att den dessutom har en alkoholhalt på 14% i stil med en klassiskt Bordeauxvin (i vilket den franska vinmakaren knappast skulle krydda med diverse kryddor för att få fram mer smak) gör "ölet" än mer svårplacerad.
Låt öl vara öl.

Jag älskar och avgudar både öl och vin. Vin är spännande för att växtplatsen har all betydelse. Vin har bara en ingrediens (ibland två), och det som har allra stört betydelse för hur ett vin smakar är var det har växt och hur vädret var under året. Två vingårdslotter som ligger 100 meter ifrån varandra kan vara som natt och dag. Den dimensionen finns inte med öl. Det som däremot gör öl spännande i min mening är det närmast oändliga utrymmet för variation och uppfinningsrikedom som bryggaren kan nyttja för att göra något unikt, intressant och gott. Tar man bort den dimensionen från ölet så tappar det nästan hela sin charm i min mening. Visst finns det fortfarande utrymme för stor variation bara genom att använda olika malt-, humle och jästtyper, men det skulle bli oerhört mycket fattigare ändå. Och visst fan är det ändå öl även om det är kryddat med annat. Kryddad öl har funnits sedan ölets begynnelse.
Citera
2015-03-24, 00:59
Medlem
Mr.Nutts avatar
Det är möjligt att jag fallit offer för hypen i viss utsträckning men wow, Pirate Bomb! är verkligen helt otroligt grym! Duvel Tripel Hop var bra den med, men det här... Det är sällan initialt så olika och skiljda smaker giffter sig så fint i munnen. Prarie har verkligen inte gjort det lätt för sig här men de lyckas klockrent! Att choklad, kaffe och vanilj gör sig bra och kombineras väl var knappast någon överraskning, men att de får till chilibettet så fint och att romfaten dessutom lägger sig som en subtil extradimension utan att ta över. Världsklass! Tur att jag har tre flaskor till
Citera
2015-03-24, 11:00
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Nutt
Det är möjligt att jag fallit offer för hypen i viss utsträckning men wow, Pirate Bomb! är verkligen helt otroligt grym! Duvel Tripel Hop var bra den med, men det här... Det är sällan initialt så olika och skiljda smaker giffter sig så fint i munnen. Prarie har verkligen inte gjort det lätt för sig här men de lyckas klockrent! Att choklad, kaffe och vanilj gör sig bra och kombineras väl var knappast någon överraskning, men att de får till chilibettet så fint och att romfaten dessutom lägger sig som en subtil extradimension utan att ta över. Världsklass! Tur att jag har tre flaskor till

Håller med, sjukt bra, kan va en av få fempoängare för mig, nästa flaska får avgöra.

Förra tripel hop gillade jag inte alls, är denna bättre? Annan humlesort om jag förstått rätt?
Citera
2015-03-24, 11:59
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Håller med, sjukt bra, kan va en av få fempoängare för mig, nästa flaska får avgöra.

Förra tripel hop gillade jag inte alls, är denna bättre? Annan humlesort om jag förstått rätt?
Tycker inte det är så fasligt stor skillnad mellan varven, så gillade du den inte alls så hoppa över den.
Citera
2015-03-24, 13:18
Medlem
Ålens avatar
Citat:
Låt öl vara öl.

Din tradition att öl bara får innehålla vatten, jäst och humle för att klassas som öl är en relativt ny företeelse om man ser till hur länge man druckit öl. Och du glömde malten! Humle är historiskt bara en krydda av många som använts och används i öl. Nej, fuck åt renhetslagarna, även om jag nog tycker att humle är kryddan nummer ett i öl. Sedan slänger inte bryggarna i lite kryddor och annat hipp som happ och skruvar upp alkoholhalten bara för att det är coolt och låter slumpen avgöra, det är fortfarande ett hantverk och noga övervägt. Du kan inte heller jämföra med vin vad gäller kryddning. En vinproducent har sin speciella druva, sin speciella jordmån etc. Lite svårt för en bryggare och ha sin speciella malt. Öl måste liksom kryddas med nåt ifrån första början för att få trevliga smaker. Eller man kanske ska skita att ha i humle också och låta malten tala för sig själv, för det kryddar man ju inte vin med? Att krydda öl är lika gammalt som ölbryggning i sig.
Citera
2015-03-24, 14:20
Medlem
Interjektions avatar
Tips på bra ljus öl? Ingen blasköl tack.
Citera
2015-03-24, 15:01
Medlem
Citat:
Låt öl vara öl.

Det fanns ju en tid då öl inte innehöll humle. Då det kom så var det ju ganska kontroversiellt och ledde t.o.m till upplopp i England.
Citera
2015-03-24, 15:30
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Tips på bra ljus öl? Ingen blasköl tack.
Sök i tråden.
Citera
2015-03-24, 15:35
Medlem
Interjektions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turdalizer
Sök i tråden.

Sluta upp med att vara en viktigpetter och bidra med något vettigt istället.
Citera
2015-03-24, 16:46
Medlem
turdalizers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Interjektion
Sluta upp med att vara en viktigpetter och bidra med något vettigt istället.
Va fan ska jag bidra med något vettigt för när du inte ens kan ställa en ordentlig fråga.

Vad menar du med "ljus öl" egentligen, motsatsen till alla som är mörka eller?
Du kan ju inte ens precisera i fall du skall ha en lager, lambic, saision, ipa, gose, veteöl, pilsner, pale ale etc etc etc.

Vi diskuterar öl här, ganska tröttsamt när det flera gånger i veckan kommer in retards som vill ha "tips på bra öl", tråden är över 10.000 poster lång. SÖK!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in