2015-06-25, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staylucky
Hehe, ja det är "hard-to-get"-öl här i Sverige men om vi ska nämna några som finns i vanliga sortimentet på systembolaget rekommenderar jag bland annat Omnipollo Nebuchadnezzar, Oppigårds Turbo DIPA, Modus Hoperandi & Founders Centennial.

Annars är ett tips att hålla koll på de tillfälliga släppen som kommer med jämna mellanrum. Ibland dyker det upp finfina grejer där.

Rekommenderar alla som du nämnt utom Oppigårds Thurbo DIPA, har druckit den två gånger men jag tycker inte de lyckats balansera den. Det är en öl på 8,5% vilket talar för att den kan vara söt men i mitt tycke är den alldeles för söt, är det bara jag som upplevt detta?
Kan ju ha varit att jag fått från en batch som inte blev allt för lyckad men slår hellre ett slag för de andra ölen som är väldigt bra
Citera
2015-06-25, 14:15
Medlem
stayluckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexad
Rekommenderar alla som du nämnt utom Oppigårds Thurbo DIPA, har druckit den två gånger men jag tycker inte de lyckats balansera den. Det är en öl på 8,5% vilket talar för att den kan vara söt men i mitt tycke är den alldeles för söt, är det bara jag som upplevt detta?
Kan ju ha varit att jag fått från en batch som inte blev allt för lyckad men slår hellre ett slag för de andra ölen som är väldigt bra

Nu var det ett tag sedan jag drack Thurbo DIPA men kan inte minnas att jag tyckte den var för söt. Vill minnas att jag tyckte den var ganska balanserad men med hyfsat kraftig beska. Får väl köpa mig en ny flaska och avgöra

Dock är det mycket privatimporter och köp från små partier för tillfället så det blir inte mycket över till standardölen, så det kanske dröjer lite
Citera
2015-06-25, 20:56
Medlem
Germanofils avatar
Gjorde en ny ölbekantskap då jag var en sväng i Belgien förra veckan. Testade en dryck som kallas Tafelbier / Bière de table vilket översatt till svenska blir Bordsöl. Smaken kan liknas vid en blandning mellan must och svagdricka. Den sorten jag provade, Piedboeuf Bruine, hade en alkoholhalt på 1,1 % men det varierar tydligen mellan olika sorter. Vissa ligger på uppåt 3-4 % som svensk folköl.

Det är en gammaldags öl som från början dracks som ett mindre hälsovådligt alternativ till det ofta orena dricksvatten som fanns tillgängligt på många håll i Europa. Dricks tydligen fortfarande rätt mycket av äldre människor i Belgien och Nederländerna.
Citera
2015-06-27, 03:31
Medlem
Besviken.Fredriks avatar
Falcon Bayern ä godast folköln
Citera
2015-06-27, 09:43
Medlem
KickAss-1337s avatar
Happ, blev att knäppa en liten juvel igår, nämligen Nögne Ö Dark Horizon 4th Edition! Fy satan vilken komplex öl, sjukt mastig men kändes samtidigt oerhört len i munnen. Tonvis med mörk frukt, kaffe, lakrits, choklad, portvin/liknande finsprit och en oerhört fin rost på det. Att den är på 16% känns verkligen inte av. Ah, good times. Ska ni andra dricka något kul under helgen?
Citera
2015-06-27, 16:46
Medlem
Besviken.Fredriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Happ, blev att knäppa en liten juvel igår, nämligen Nögne Ö Dark Horizon 4th Edition! Fy satan vilken komplex öl, sjukt mastig men kändes samtidigt oerhört len i munnen. Tonvis med mörk frukt, kaffe, lakrits, choklad, portvin/liknande finsprit och en oerhört fin rost på det. Att den är på 16% känns verkligen inte av. Ah, good times. Ska ni andra dricka något kul under helgen?
Föredrar FAlcon Fayersk
Citera
2015-06-27, 20:29
Medlem
Citat:
Har en variant av den, collaben med brewdog och mikkeller, får hoppas att den håller samma klass!

Dricker en Brekeriet Vieille Saison nu, det kan mycket möjligt vara den godaste lågalkoholöl jag druckit. Fan vad jag ångrar att jag bara beställde en, blev nog lite avskräckt av att den "feljäst". Förlåt för att jag tvivlade på er, Brekeriet!
Kompletterar saisonen med några ruination till fotbollen. Skål på er!
Citera
2015-06-27, 23:09
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallasohra
Har en variant av den, collaben med brewdog och mikkeller, får hoppas att den håller samma klass!

Dricker en Brekeriet Vieille Saison nu, det kan mycket möjligt vara den godaste lågalkoholöl jag druckit. Fan vad jag ångrar att jag bara beställde en, blev nog lite avskräckt av att den "feljäst". Förlåt för att jag tvivlade på er, Brekeriet!
Kompletterar saisonen med några ruination till fotbollen. Skål på er!

Black Tokyo Horizon menar du?

Drack den tidigare i år, helt ok. Den hade en smak av rostade macadamianötter som jag tyckte var intressant. Mer intressant än god tyvärr. Overall var det en bra öl men DH 4th spelar i en helt annan division
Citera
2015-06-28, 20:50
Medlem
Feadogs avatar
Förstår mig inte riktigt på Mohawk Whiteout som jag håller på att testa igen. Uppenbarligen säljer den inte så bra då det är en julöl som står kvar på hylla fortfarande. Nåväl, den är snarare mörkbrun än svart, ganska tunn i konsistensen och med ganska friska rostade toner, inte alls den kolsvarta, trögflytande och mustiga vätska man väntar sig av en Imperial Stout på 9,7% vol. Trots att den känns relativt tunn och mild i smakerna så gömmer den sina 9,7% oerhört väl. Sammantaget hade jag nästan kunnat gissa på att det var typ en vanlig Carnegie Porter eller något liknande om jag blindprovat den. Hur går det ihop? Absolut ingen lyckad Imp. i min bok, men lite av ett mysterium ändå.
Citera
2015-06-28, 22:05
Medlem
Citat:
Black Tokyo Horizon menar du?

Drack den tidigare i år, helt ok. Den hade en smak av rostade macadamianötter som jag tyckte var intressant. Mer intressant än god tyvärr. Overall var det en bra öl men DH 4th spelar i en helt annan division
Ska man vara petig så heter just den här "Horizon Tokyo Black". Om jag inte missminner mig så släpptes det tre olika varianter på denna collab, som namngavs med olika kombinationer av namnen på respektive bryggares egna öl. Alltså Mikkellers Black, Brewdogs Tokyo och Nögne ös (Dark) Horizon. Vad skillnaden är, eller om det ens finns någon, har jag ingen aning om.

Hur som helst så blev jag ju lite sugen på att prova den nu, får nog öppna den om tillfälle ges under kommande semester

Vad tror ni om kommande veckas släpp då? För egen del är det Dieu du Ciel som lockar mest, framförallt Peche Mortel, tillsammans med de fyra ölen från Stone.
Senast redigerad av mallasohra 2015-06-28 kl. 22:07.
Citera
2015-06-29, 08:44
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mallasohra
Ska man vara petig så heter just den här "Horizon Tokyo Black". Om jag inte missminner mig så släpptes det tre olika varianter på denna collab, som namngavs med olika kombinationer av namnen på respektive bryggares egna öl. Alltså Mikkellers Black, Brewdogs Tokyo och Nögne ös (Dark) Horizon. Vad skillnaden är, eller om det ens finns någon, har jag ingen aning om.

Hur som helst så blev jag ju lite sugen på att prova den nu, får nog öppna den om tillfälle ges under kommande semester

Vad tror ni om kommande veckas släpp då? För egen del är det Dieu du Ciel som lockar mest, framförallt Peche Mortel, tillsammans med de fyra ölen från Stone.

Alla från Dieu Du Ciel och Stone, sen ett gäng Molotov Lite och Gubna. Dyraste släppet på länge för mig.
Citera
2015-06-29, 20:10
Medlem
Den som har tillfälle testa Flensburger och Muhlen Kölsch(ovanför u samma som ovanför ö två punkter).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in