2014-09-28, 10:13
Medlem
rayraviolis avatar
Det där med Thurbo hade jag helt missat, och orten heter faktiskt Turbo så det är ju bäddat för missförstånd. Jag är osäker på vilken betoning jag skulle använda om jag beställde den. Bättre att hålla sig till Oppigårds riktiga pärla, Indian Tribute.
Citera
2014-09-28, 12:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av rayravioli
Det där med Thurbo hade jag helt missat, och orten heter faktiskt Turbo så det är ju bäddat för missförstånd. Jag är osäker på vilken betoning jag skulle använda om jag beställde den. Bättre att hålla sig till Oppigårds riktiga pärla, Indian Tribute.

Thurbo är den gamla stavningen av Turbo och båda två uttalas likadant, det vill säga med ett långt u.
Citera
2014-09-29, 09:18
Medlem
Stvrmzeits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Låter lite som Omnipollo Hypnopompa.
Minns att jag blev lite besviken på smaken eller rättare sagt bristen på den.

Jag tyckte också att den var en besvikelse i smaken. Men störde mig mest på bristen av kolsyra.
Citera
2014-09-29, 10:48
Medlem
sluggerbanans avatar
Cuvée Delfine på fredagens släpp ser ut att vara ett cappat restparti. ABV är långt under den lagrade brygdens (11 mot 13).
Senast redigerad av sluggerbanan 2014-09-29 kl. 10:52.
Citera
2014-09-29, 13:12
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Cuvée Delfine på fredagens släpp ser ut att vara ett cappat restparti. ABV är långt under den lagrade brygdens (11 mot 13).
men va tråkigt!!! såg mest fram emot den

edit: googlat runt lite och det verkar som att alla 2012 var 11%, fortfarande lagrad på four rosesfat.
Senast redigerad av lugna ner dig 2014-09-29 kl. 13:27.
Citera
2014-09-29, 17:02
Medlem
Drakens Guld.... https://www.youtube.com/watch?v=8SIqKM0cJgo
Citera
2014-09-29, 18:00
Medlem
irrus avatar
Om man vill ta ett steg till in i ölvärlden och vill läsa mer om olika ölstilar osv har ni någon bra litteratur som ni rekommenderar? Böcker, websiter osv.
Citera
2014-09-29, 19:33
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irru
Om man vill ta ett steg till in i ölvärlden och vill läsa mer om olika ölstilar osv har ni någon bra litteratur som ni rekommenderar? Böcker, websiter osv.
Den här och några vändor till bolaget kommer man långt med.
http://www.shbf.se/oeltypsdefinitioner

Den är kanske lite väl tävlingsinriktad och inte så focuserad på njutning som en ölbok är men det är lite storheten med den. Det är ju din mun som bestämmer om det är gott eller inte.
Senast redigerad av heson 2014-09-29 kl. 19:37.
Citera
2014-09-29, 20:47
Medlem
Anka:Ps avatar
Storhandlade på närmaste ICA Maxi, och såg i hyllan att ICA hade en egen Stout. Enligt flaskan är den framtagen med Nils Oscar. Två för 22(!), vilket kap! Slog på direkten. När jag kom hem lyxade jag till det med att hälla upp drycken i ett glas. Skumkronan var liten och kortvarig, färgen duglig. Men lukten, denna lukt. Vilken skapelse! Svinto och tvättmedel i en perfekt kombination! Aromen i kombination med den mycket flyktiga smaken gör att drycken mest smakar som Svinto-rengjord kaffekopp. Men visst, beska finns och mörk är den också. Överlag ligger den närmast en mörk lager.

En person som har mycket dåliga smaklökar/är förkyld kan möjligtvis uppskatta denna dryck. Framgår inte riktigt om den enbart var tänkt som en matlagningsöl.
Citera
2014-09-29, 21:20
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anka:P
Storhandlade på närmaste ICA Maxi, och såg i hyllan att ICA hade en egen Stout. Enligt flaskan är den framtagen med Nils Oscar. Två för 22(!), vilket kap! Slog på direkten. När jag kom hem lyxade jag till det med att hälla upp drycken i ett glas. Skumkronan var liten och kortvarig, färgen duglig. Men lukten, denna lukt. Vilken skapelse! Svinto och tvättmedel i en perfekt kombination! Aromen i kombination med den mycket flyktiga smaken gör att drycken mest smakar som Svinto-rengjord kaffekopp. Men visst, beska finns och mörk är den också. Överlag ligger den närmast en mörk lager.

En person som har mycket dåliga smaklökar/är förkyld kan möjligtvis uppskatta denna dryck. Framgår inte riktigt om den enbart var tänkt som en matlagningsöl.

Kan vara på sin plats att klargöra vad som gäller, alkoholskatten för 'folköl' på ica är ~ 3kr per 50cl (för 2,28% är den NOLL) , resten går oavkortat till bryggeriet.

Kan läsa mer här
https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/punktskatter/alkoholskatt/skattesatser.4.4a47257e143e26725aecb5.html#
Senast redigerad av sluggerbanan 2014-09-29 kl. 21:57.
Citera
2014-09-29, 22:10
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Kan vara på sin plats att klargöra vad som gäller, alkoholskatten för 'folköl' på ica är ~ 3kr per 50cl (för 2,28% är den NOLL) , resten går oavkortat till bryggeriet.

Kan läsa mer här
https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/punktskatter/alkoholskatt/skattesatser.4.4a47257e143e26725aecb5.html#
Nja, ICA-handlarn vill säkert ha en rejäl slant också.
Citera
2014-09-29, 22:11
Medlem
irrus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anka:P

De har även en Ale som också är från Nils Oscar. Bland de bättre folkölen jag druckit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in