2014-09-25, 17:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Saltkatt
Jo, jag vet. Tog ungefär halva flaskan till mat och halva utan, för att prova skillnaden i intryck. Och visst funkade den bättre till mat, men jag tyckte det var ganska räligt i bägge fallen. Gillade nog suringen bäst. Vilken var din favorit?

Salt var den jag gillade minst, även till mat. Den bästa av dem var nog antingen Umami, som egentligen smakade som vilken "vanlig öl" som helst, eller Sur som å andra sidan var extremt syrlig. Överlag kan man väl säga att priserna ligger i överkant av vad som kan räknas som värt pengarna, men lik förbannat är det trevligt att testa dem.
Citera
2014-09-25, 18:33
Medlem
prewes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Såg en videorecension på Omnipollo Yellow Belly och den låter så sjukt god. Så jag undrar om nån här har koll på var man kan tänkas prova denna öl (förutom på Stocholms Öl- och Whiskyfestival som jag tyvärr inte kan gå på)?

Den har levererats till en del krogar verkar det som.
Brewers Beer Bar i Göteborg och Brewdog i Göteborg och Stockholm har den bland annat.
Citera
2014-09-25, 19:35
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Vad som helst med "Grand Cru" i namnet.
Det finns tyvärr goda Grand Cru (som inte är sura).

Men någon otäck konnesöröl med toner av blöt hund och disktrasa borde väl finnas på bolaget tycker man?
Citera
2014-09-26, 11:22
Medlem
Skugges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prewe
Den har levererats till en del krogar verkar det som.
Brewers Beer Bar i Göteborg och Brewdog i Göteborg och Stockholm har den bland annat.

Tack, Brewdog stockholm har den. Provade igår och aromen va magisk, trodde för en stund att det här är världens bästa stout men smaken va inte riktigt på samma nivå, något syrligt förstörde upplevelsen för mig. Den kanske blir bättre med tiden men det blir nog svårt att hitta en sån här flaska om några månader om man inte kan köpa hem och lagra i källaren.

Riktigt bra öl är det dock ändå, ångrar inte att jag köpte den, 5/5 i doft och 4/5 i smak.
Citera
2014-09-26, 16:25
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skugge
Tack, Brewdog stockholm har den. Provade igår och aromen va magisk, trodde för en stund att det här är världens bästa stout men smaken va inte riktigt på samma nivå, något syrligt förstörde upplevelsen för mig. Den kanske blir bättre med tiden men det blir nog svårt att hitta en sån här flaska om några månader om man inte kan köpa hem och lagra i källaren.

Riktigt bra öl är det dock ändå, ångrar inte att jag köpte den, 5/5 i doft och 4/5 i smak.
så är det. doftade på en öl för några år som var rent himmelsk, minns fan inte namnet. sen smaken var väldigt tunn. en sån besvikelse.
Citera
2014-09-26, 18:14
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
så är det. doftade på en öl för några år som var rent himmelsk, minns fan inte namnet. sen smaken var väldigt tunn. en sån besvikelse.

Låter lite som Omnipollo Hypnopompa.
Minns att jag blev lite besviken på smaken eller rättare sagt bristen på den.
Citera
2014-09-26, 18:52
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish

Så är det oftast med IPA öl tycker jag, 8 av 10 luktar himmelskt men smaken blir en ren besvikelse. Desto mer underbart blir det när man hittar en öl som smakar lika gott som den luktar
Citera
2014-09-26, 18:59
Medlem
Jayfoxs avatar
Precis upptäckt blågul, billig och smakar himmelskt.

Alltid trott attdet var äcklig blasköl för fattiga studenter men tycker den smakar riktigt bra. Föredrar den utan ätbart till men fungerar även med en bit kött.

Någon annan som blivit frälst av denna billiga mirakel öl?
Citera
2014-09-26, 19:21
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jayfox
Precis upptäckt blågul, billig och smakar himmelskt.

Alltid trott attdet var äcklig blasköl för fattiga studenter men tycker den smakar riktigt bra. Föredrar den utan ätbart till men fungerar även med en bit kött.

Någon annan som blivit frälst av denna billiga mirakel öl?

Blågul är en köpvärd, lite tråkig men helt ok lager, varken bättre eller sämre än det hav som upptar ytan i butikerna.
Citera
2014-09-26, 20:56
Medlem
Jikininkis avatar
Le Merle från North Coast Brewing blev kvällens nyhet och var en riktig succé, så pass bra att om jag inte varit säker på att vara på bolaget imorgon för påfyllnad aldrig hade tipsat om den här. Omdömena var nästan helt centrerade kring honungskakor, men utan blomsmak eller sötma, mer som ett flyktigt barndomsminne. Subtil styrka är den bästa styrkan, jag vill inte bli itutad, utan suggererad, inte påpekad, utan påmind.
Citera
2014-09-26, 21:47
Medlem
WalterSullivans avatar
Amager Days of Barley and Roses var en perfekt kombination mellan öl och rödvin, är man sugen på vin men inte vill köpa en flaska så är denna öl ett solklart val. Det är en sån där öl som krävs att man är på rätt humör för att gilla den, man ska vara ute efter nåt vin/aktigt annars blir man besviken
Citera
2014-09-27, 23:14
Medlem
Dagens öl:

1. Gambrinus. Slank ner till lunchen (Serranoskinka med sharonfrukt). En mycket prisvärd pilsner, inte långt från referensen Urquell. Kan verkligen rekommendera Gambrinus som en baspilsner, en hel del typisk tjeckisk smörkola och ganska välhumlad utan för mycket beska. Ett bevis för att många öl kring 5% smakar bäst. 8 poäng av 10.

2. Thurbo Double IPA. Ojojoj. Inget att leka med. Kraftigt humlad ale som smakar som de 8,5% som etiketten anger. Detta ger en syrlighet som tillsammans med beskan verkligen sparkar en i baken. 7 poäng av 10. Dricker du fler än en sjunker betyget.

3. Spaten Oktoberfest. Ölen till middagen (rödbetor med feta och valnötter i ugn). Levde inte upp till mina förväntningar. En ganska anonym öl, inget jag kommer ihåg i morron. Kunde lika gärna varit Pripps Blå e dyl. 5 av 10.

4. Thurbo Stout. Läste på etiketten att Thurbo var ett sulfitbruk. Jag trodde i min enfald att det handlade om "turbo". Skämskudde till mig!
Den här var spännande! Den hade någon form av tjärarom. Jag tror jag har druckit något liknande förut, men kan inte erinra mig vilken öl det varit. Kanske något brittiskt. I varje fall, så ger jag den 7 poäng av 10 på ölometern.

5. Åbro Bryggmästarn. Ja, denna fulöl är det enda som fanns kvar i kylen förutom 3,5rna. Den är lite schizo, inledningen har en fin välhumlad smörkolaarom, som sedan överflyglas av en bitter rävpissmak. Trots allt en av systemets mest prisvärda fulöl. 4 poäng av 10.

Ja, det var kvällens skörd. Nu är det bäst att jag slutar pimpla bira om jag ska må bra i morron. Tack för ordet ölvänner!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in