2014-09-29, 22:28
Medlem
Anka:Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sluggerbanan
Kan vara på sin plats att klargöra vad som gäller, alkoholskatten för 'folköl' på ica är ~ 3kr per 50cl (för 2,28% är den NOLL) , resten går oavkortat till bryggeriet.

Kan läsa mer här
https://www.skatteverket.se/foretagorganisationer/skatter/punktskatter/alkoholskatt/skattesatser.4.4a47257e143e26725aecb5.html#

Det är jag medveten om. Men tänkte mer förtälja min första erfarenhet med denna öl. Var väl medveten om att det inte skulle vara en höjdare, men tänkte sätta någon "spin" på det hela genom att göra något så liknande recension som man skulle göra på någon mer "riktig" öl. Svintolukten var dock lite chockerande.

Citat:
Ursprungligen postat av irru
De har även en Ale som också är från Nils Oscar. Bland de bättre folkölen jag druckit.

ICA? Intressant, har sett att Nils Oscar har en Bords Ale och någon mer i folkölssortimentet. Skall kolla efter den nästa gång.
Citera
2014-09-29, 23:11
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anka:P
Det är jag medveten om. Men tänkte mer förtälja min första erfarenhet med denna öl. Var väl medveten om att det inte skulle vara en höjdare, men tänkte sätta någon "spin" på det hela genom att göra något så liknande recension som man skulle göra på någon mer "riktig" öl. Svintolukten var dock lite chockerande.

"Riktig" öl. Vad är det?
Citera
2014-10-02, 12:59
Medlem
WalterSullivans avatar
Drack en Omnipollo Nebuchadnezzar som fått så bra betyg överallt men tyckte inte den var speciell alls, citronsmak och stor beska bara
Citera
2014-10-02, 13:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WalterSullivan
Drack en Omnipollo Nebuchadnezzar som fått så bra betyg överallt men tyckte inte den var speciell alls, citronsmak och stor beska bara

Är inte heller speciellt imponerad av den, tycker att den har någon obehaglig ton av kokta grönsaker som jag inte alls gillar.
Citera
2014-10-02, 18:05
Medlem
Ska göra en flamländsk gryta i helgen som baseras på en ale av belgisk stil. Eftersom receptet är publicerad på en amerikansk sida föreslog dom en sort som är tillverkad i USA, Ommegang Abbey Ale för att vara precis. Men denna finns endast som beställningsvara på systembolaget. Så min fråga är nu om någon skulle kunna föreslå en annan ale som är liknande i smaken men som också finns mer lättillgängligt på systemet.

Tack på förhand!
Citera
2014-10-02, 18:14
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki
Ska göra en flamländsk gryta i helgen som baseras på en ale av belgisk stil. Eftersom receptet är publicerad på en amerikansk sida föreslog dom en sort som är tillverkad i USA, Ommegang Abbey Ale för att vara precis. Men denna finns endast som beställningsvara på systembolaget. Så min fråga är nu om någon skulle kunna föreslå en annan ale som är liknande i smaken men som också finns mer lättillgängligt på systemet.

Tack på förhand!

Brother Thelonius kanske?
Citera
2014-10-02, 18:24
Medlem
Måste rekommendera St:erik IPL som släpps imorrn, inget större fan av detta bryggeri annars. Formidabel dryck! Tror denna borde kunna bli en storsäljare om man vågar ta upp den igen.
Citera
2014-10-02, 18:44
Medlem
WalterSullivans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimme.pom
Måste rekommendera St:erik IPL som släpps imorrn, inget större fan av detta bryggeri annars. Formidabel dryck! Tror denna borde kunna bli en storsäljare om man vågar ta upp den igen.

Jag tycker också att deras bryggeri mest gjort skit, bara tråkiga öl som inte ger nåt gott men IPL stog ut från resten alltså? Måste nog prova den då av ren nyfikenhet
Citera
2014-10-02, 19:01
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jackielackiesaki

Tack på förhand!
Chimay blå är nog lättast att hitta.
Citera
2014-10-03, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KickAss-1337
Brother Thelonius kanske?

Citat:
Ursprungligen postat av heson
Chimay blå är nog lättast att hitta.

Båda finns lättillgängliga så får se vilken det blir till slut

tack för tipsen!
Citera
2014-10-03, 17:22
Medlem
hesons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MERA BRÄNNVIN
Drakens Guld.... https://www.youtube.com/watch?v=8SIqKM0cJgo
Ölet blev ju rätt gott det med, lite skevt smaksinne efter en jägershot men, riktigt ren och fin smak humle - humle - humle och lite lagom sötma i botten hela vägen som ökar mot slutet när humleöverdosen avtar. Tyvärr tycker jag att det är lite för mycket kattpiss-humle men rent objektivt har jag svårt att tänka mig en bättre IPA.
Citera
2014-10-03, 17:37
Medlem
Grevelings avatar
Är det här 'samma' öl som Drakens Guld?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in