2014-03-26, 21:53
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Fan vad skönt för dig att inte känna någon skillnad på FT och en bra IPA, lite avis är jag måste jag säga. Men när du säger att det inte är någon skillnad på humlebaserade öl blir jag faktiskt sned, idiotiskt påstående. Nästan lika dumt och irriterande som öl ska smaka öl-attityden...

Det hade ju för övrigt varit rätt tråkigt med en lagom humlad DIPA... Så nej, lagom är inte alltid bäst. Även om det är trevligt ibland.
Jo men skillnad emellan dem är det men sällan någonting som utmärker sig och jag har prövat en hel del inom kategorin. Som sagt så är skillnaderna lika stora som skillnaden emellan olika massproducerade lager öl, lite skillnad är det men ingenting som är anmärkningsvärt. Det är lite som mc donalds cheeseburgare, vart du än åker i världen så smakar den likadant.

Personligen så föredrar jag nog stouts, porters, veteöl och en och en annan lager ibland. Egentligen så gillar jag alla stilar men humleblaskor är nog den stilen jag gillar minst, fast även jag kan njuta av en välhumlad öl men då väljer jag nog flat tired eftersom den är billigast och alla dessa öl smakar näst intill identiska.

Det är enbart min åsikt!
Citera
2014-03-26, 21:54
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GeMigMer
Vart grymt besviken! Smakade inte alls som dom tidigare nämnda ofiltrerade lager ölen. En enda smak plockade jag upp och det var humle. Är trött på alla dessa humlade öl. De smakar ingenting annat än humle och det är ingen skillnad på dom, i alla fall ingen märkvärdig skillnad. Har prövat så många humlade öl av hög kvalité som också är dyra och dom smakar likadant allihopa. Det finns många namn och påstådda olika stilar men skillnaden är oftast minimal. Den ena är lite sötare än den andra, vissa är syrliga andra är beska och somliga är lite bittra. Skillnaden mellan alla dessa IPA's och vad det nu kan ha för stilnamn är lika stor som skillnaden emellan massproducerade lager öl, dom smakar helt enkelt likadant allihopa. I ärlighetens namn så känner jag ingen skillnad emellan flat tired och dom dyrare sorterna.

Visst klagar jag men någon måtta får det vara! Tycker att man ska ta det lite lugnt med humlen faktiskt. Humle är en viktig ingrediens i öl men man behöver inte överdriva, tyvärr så är det många som överdriver. Lagom är alltid bäst!

När det kommer till mörk öl såsom stouts och porters så kan man däremot använda sig av lite mer humle, men när det kommer till ljus öl, pale ales och dylikt så ska man vara försiktigare.

Öl ska inte smaka tallbarrste!

Tacka gudarna för europeisk öl, vad jänkarna håller på med på andra sidan Atlanten är ingenting märkvärdigt.

Okej. Jag misstänkte som sagt att Train Stations humledrivna brygder inte är i din smak. För övrigt släpper de snart en påsköl med namnet The Hoppy Bunny. Undrar vilka smaker den fokuserar på..?

Du kanske borde testa lite stram tysk pils? Då får du mycket malt i mixen. Bitburger och Jever är bra alternativ.

Citat:
Fan vad skönt för dig att inte känna någon skillnad på FT och en bra IPA, lite avis är jag måste jag säga. Men när du säger att det inte är någon skillnad på humlebaserade öl blir jag faktiskt sned, idiotiskt påstående. Nästan lika dumt och irriterande som öl ska smaka öl-attityden...

Det hade ju för övrigt varit rätt tråkigt med en lagom humlad DIPA... Så nej, lagom är inte alltid bäst. Även om det är trevligt ibland.

Det blir ju om inte annat billigt om man lika gärna dricker Flat Tire á 8 kr som amerikansk IPA i 25-kronorsklassen.

-

Vissa gillar humle, andra malt. En tredje dricker bara Corona. Alla gillar olika, och tur är väl det!
Citera
2014-03-26, 22:38
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JP1
Okej. Jag misstänkte som sagt att Train Stations humledrivna brygder inte är i din smak. För övrigt släpper de snart en påsköl med namnet The Hoppy Bunny. Undrar vilka smaker den fokuserar på..?

Du kanske borde testa lite stram tysk pils? Då får du mycket malt i mixen. Bitburger och Jever är bra alternativ.
Det var namnet på denna öl som bedrog mig, sedan så fanns det inte särskilt mycket information om denna öl på nätet. Ofiltrerad lager öl är guds nektar. Som tidigare nämnt så tycket jag att du ska testa falcon raw, sigtuna unfiltered lager och staropramen unfiltered, om du inte redan har gjort det! För att få perspektiv på vad jag förväntade mig och lager ölets sanna potential. Straporamen kanske har lite dåligt rykte men deras ofiltrerade är en tiopoängare, börja med den! Den är mer söt och mindre besk än dom två andra samtidigt så är munkänslan nästan lite mjöligt sträv. Se till att få ut alla smaker i flaskans botten. Om jag skall ranka dessa tre så blir det; 1. straporamen, 2. falcon och 3. sigtuna. Även fast alla tre är kanon öl av hög kvalité som är värda att pröva. Synd att det inte är fler bryggerier som experimenterar med stilen.

Hoppy Bunny... Just ja! Såg att mitt lokala bolag kommer få in just den men jag skippar nog den och fokuserar på lite mer mörk påsköl! Undra vad påsköl egentligen innebär när detta kan klassificeras som en sådan!? Betyder det att etiketten har påskmotiv?

Bitburger har jag druckit och det är en schysst tysk pils, jever har jag dock inte prövat men ska se till att göra det nu när du har rekommenderat den. Två andra tyska favoriter är Hofbräu och Spaten München.
Citat:
Det blir ju om inte annat billigt om man lika gärna dricker Flat Tire á 8 kr som amerikansk IPA i 25-kronorsklassen.

-

Vissa gillar humle, andra malt. En tredje dricker bara Corona. Alla gillar olika, och tur är väl det!
Ärligt talat så känner jag ingen skillnad på flat tire och amerikanska IPA's, spelar ingen roll vilken prisklass. Har druckit jänkare i 35 kronorsklassen utan att höja på ögonbrynen.

Som påpekat så gillar alla olika och visst är det tur, hur hade världen annars sätt ut!?
Citera
2014-03-26, 23:13
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Jo men skillnad emellan dem är det men sällan någonting som utmärker sig och jag har prövat en hel del inom kategorin. Som sagt så är skillnaderna lika stora som skillnaden emellan olika massproducerade lager öl, lite skillnad är det men ingenting som är anmärkningsvärt. Det är lite som mc donalds cheeseburgare, vart du än åker i världen så smakar den likadant.

Personligen så föredrar jag nog stouts, porters, veteöl och en och en annan lager ibland. Egentligen så gillar jag alla stilar men humleblaskor är nog den stilen jag gillar minst, fast även jag kan njuta av en välhumlad öl men då väljer jag nog flat tired eftersom den är billigast och alla dessa öl smakar näst intill identiska.

Det är enbart min åsikt!

Men saken är den att det är skillnad, och ibland en stor sådan. Att du inte känner någon är en annan sak, men om det är någon skillnad eller inte borde inte du bedöma eftersom du inte känner någon stor skillnad på en helt okej ljus lager och en bra IPA.

Liknelsen med McDonalds är ju riktigt rolig förresten... För det första är det väl samma recept på cheeseburgare på alla deras restauranger och därför ingen stor skillnad. Olika öl ifrån olika bryggerier tillverkas på olika sätt och har olika recept. Precis som att olika restauranger/snabbmatskedjor oftast har olika recept o.s.v.

Citat:
Som påpekat så gillar alla olika och visst är det tur, hur hade världen annars sätt ut!?

Den hade antagligen varit fri från våld, hat, krig o.s.v. Enligt mig är det verkligen inte tur att alla gillar olika.
Citera
2014-03-27, 00:01
Avslutad
Citat:
staropramen unfiltered ...

... Två andra tyska favoriter är Hofbräu och Spaten München.

Jag har ytterst begränsad erfarenhet av ofiltrerad lager, utöver den pinfärska, magnifika Pilsner Urquell
jag drack på plats i Plzen. Ska prova denna Staro vid tillfälle.

Hofbräu och Spaten är gedigna öl, köper dem ibland. Inte det mest spännande på bolaget, men helt okej när man vill ha okomplicerad lager.
Citera
2014-03-27, 00:18
Medlem
lugna ner digs avatar
Citat:
Ärligt talat så känner jag ingen skillnad på flat tire och amerikanska IPA's, spelar ingen roll vilken prisklass. Har druckit jänkare i 35 kronorsklassen utan att höja på ögonbrynen.
Du kan inte vara seriös. för helvete
Citera
2014-03-27, 01:10
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Jag har ytterst begränsad erfarenhet av ofiltrerad lager, utöver den pinfärska, magnifika Pilsner Urquell
jag drack på plats i Plzen. Ska prova denna Staro vid tillfälle.

Hofbräu och Spaten är gedigna öl, köper dem ibland. Inte det mest spännande på bolaget, men helt okej när man vill ha okomplicerad lager.
Efter lite googling så förmodar jag att du talar om Pilsner Urquell Nefiltrovaný, närmare bestämt. Verkar vara en ofiltrerad skönhet. Enligt ratebeer så får den hundra poäng i både style och overall. Tragiskt dock att den ej är tillgänglig i Sverige.

Du kommer inte bli besviken.

Jo visst är det gedigna öl! Håller med dig att det inte är det mest spännande i ölväg så att säga men utmärkt om man vill svalka sig med en ljus öl, annars så föredrar jag mörk öl men ibland så vill jag ha någonting ljust!
Citat:
Men saken är den att det är skillnad, och ibland en stor sådan. Att du inte känner någon är en annan sak, men om det är någon skillnad eller inte borde inte du bedöma eftersom du inte känner någon stor skillnad på en helt okej ljus lager och en bra IPA.

Liknelsen med McDonalds är ju riktigt rolig förresten... För det första är det väl samma recept på cheeseburgare på alla deras restauranger och därför ingen stor skillnad. Olika öl ifrån olika bryggerier tillverkas på olika sätt och har olika recept. Precis som att olika restauranger/snabbmatskedjor oftast har olika recept o.s.v.
Jag kanske borde göra ett blindtest emellan 3-4 olika sorter och föra anteckningar för att sedan se hur pass stor skillnad det är. Att ha fyra glas framför sig utan att veta innehåller och sedan bedöma skillnaderna utifrån smak och doft kan bli intressant.

Jag är långt ifrån oerfaren och min upplevelse är att skillnaden är minimal, särskilt när det rör sig om jänkare. Det är enbart min åsikt efter att en hel del öldrickande.
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Du kan inte vara seriös. för helvete
Lugna ner dig, för helvete! Jag är seriös till hundratio procent!
Citera
2014-03-27, 01:29
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Jag kanske borde göra ett blindtest emellan 3-4 olika sorter och föra anteckningar för att sedan se hur pass stor skillnad det är. Att ha fyra glas framför sig utan att veta innehåller och sedan bedöma skillnaderna utifrån smak och doft kan bli intressant.

Ja, det kanske du borde göra, det är alltid kul. Jag kommer dock inte att läsa det eftersom jag inte kan ta dig seriöst.

Efter "en hel del öldrickande" borde man känna skillnaden på en hyfsad ljus lager och en bra IPA, men ja... Jag är både avundsjuk och glad att jag inte är du.
Citera
2014-03-27, 02:15
Medlem
GeMigMers avatar
Citat:
Ja, det kanske du borde göra, det är alltid kul. Jag kommer dock inte att läsa det eftersom jag inte kan ta dig seriöst.

Efter "en hel del öldrickande" borde man känna skillnaden på en hyfsad ljus lager och en bra IPA, men ja... Jag är både avundsjuk och glad att jag inte är du.
Sluta larva dig! Jag vet att du kommer att läsa det!

Du som verkar vara en speciallist på området kanske kan rekommendera mig ett par kraftigt välhumlade öl som jag kan använda mig av. Kan säga redan nu att flat tire kommer vara med i spelet. Det ända kravet är egentligen att det ska vara ljust och klart.

Jag står vid mitt ord att skillnaden inte är större än bland massproducerade lager öl!
Senast redigerad av GeMigMer 2014-03-27 kl. 02:45.
Citera
2014-03-27, 10:22
Medlem
Stvrmzeits avatar
Nu när det var webblansering på Systembolaget gick De Cam Oude Lambiek åt på några sekunder. Nästan förväntat. Var väl runt 200 flaskor som släpptes. Hann knipa en, tur.
Citera
2014-03-27, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit
Nu när det var webblansering på Systembolaget gick De Cam Oude Lambiek åt på några sekunder. Nästan förväntat. Var väl runt 200 flaskor som släpptes. Hann knipa en, tur.
Hann också knipa två stycken, jävligt med tur.
Citera
2014-03-27, 11:30
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stvrmzeit

Hur fort gick det för Utopias?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in