2009-03-17, 18:49
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Apropå lagring, den här står i mitt barskåp och väntar på rätt tillfälle.
Har också en Blå Chimay från 1999 kvar.
http://img161.imageshack.us/my.php?image=russianstout1.jpg

He, den var inte från igår. Visst är det en Courage?
Citera
2009-03-19, 18:25
Medlem
mankers avatar
Köpte lite gott och blandat från bolaget idag bland nyhetera.. lyckades också få tag på ett par Shipyard Royal IPA som annars är en beställningsvara.. vet inte varför de hade dem, var väl någon som beställt men ångrat sig.. så blir kalas att få prova dem
Citera
2009-03-19, 18:30
Medlem
OggeOJs avatar
Är det något man måste lära sig att tycka om, eller är det bara jag som tycker Chimay blå smakar frukt?
Citera
2009-03-19, 21:28
Medlem
BusinessCasuals avatar
Köpte en flaska av Rouges Barley Wine igår, den tänkte jag låta stå till sig i ett par år. Har även en av deras Imperial Stout från förra året sparad. De är egentligen lite för dyra, men det kan vara skoj att ha.
Citera
2009-03-20, 17:35
Moderator
skunkensunes avatar
Provar i skrivande stund en Innis & Gunn Island Cask Stout till maten. Påminner (självklart) om deras Oak Aged Beer, men en aningen sötare i smaken. Hursomhelst mycket god.

Tyvärr så verkar det för närvarande inte att få in två andra sorter från I&G som jag gärna skulle vilja prova, Rum Cask och den andra Island Cask som skall vara en ale.

Någon som provat de senare två och kan utgöra ett utlåtande?
Citera
2009-03-20, 18:44
Medlem
Jullens avatar
provade nyss ett väldigt gott trappist öl på puben, det var belgiskt och låg på 7,5% men jag kommer inte ihåg vad det heter
Citera
2009-03-20, 18:57
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jullen
provade nyss ett väldigt gott trappist öl på puben, det var belgiskt och låg på 7,5% men jag kommer inte ihåg vad det heter

Kommer du ihåg hur flaskan såg ut?

Edit: Kan det vara denna?

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=81503&Butik=0&SokStrangar=
Citera
2009-03-20, 19:02
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Det är ju väldigt olika vasom går att lagra. En vanlig standard lager är ju inte intressant, dom blir ju faktiskt i inte bätre. Det krävs att det är mycket alkohol i ölet, gärna ofiltrerat och opastueriserat.

Thomas Hardy exvis rekomderar att man gärna kan lägga dom bortåt 20år, även om det står ett bäst före datum. Jag hade en Chima grandreserva 99 (blå kapsyl, 75cl) som jag drack 07, helt fantastiskt. Öl utvecklas, mognar. Det tappar lite av "fräschheten" med kolsyran men får en mer komplex smak, mer nyanser.

Belgare, en del nya amerikaner och en del britter är väldigt lagringsvänliga.

Men det är svårt att hålla sig när man har något gott ståendes hemma

Okaj, det bästa ölet att lagra borde väl då således vara av typen "real ale"'? eller någon som har en skvätt jäst kvar på botten av flaskan?

ja jävlar det var duktigt av dig att hålla ut så länge, men det låter ju som att mödan var värd i slutändan! när man vart på bolaget och köpt vissa öl så brukar det ju också så på etiketten att bryggeriet rekommenderar att man lagrar den, på Nogne O Dark Horizon II stod det att man helst skulle lagra den i minst 2 eller 3 år innan man ens tänkte på attöppna flaskan.

Det där med kolsyran tycker jag inte låter som en större nackdel. Jag personligen gillar mer när det är lite "mildare" kolsyrning.

hehe ja det är det absolut.
Citera
2009-03-20, 19:22
Medlem
Jullens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkensune
Kommer du ihåg hur flaskan såg ut?

Edit: Kan det vara denna?

http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=81503&Butik=0&SokStrangar=

Tror faktiskt att det var den
Citera
2009-03-20, 20:05
Medlem
loomiss avatar
Nu har jag druckit spridda skurar så att säga; allt från altbier till IPA. Jag har druckit dem i en salig oordning men konstaterar att Rehnania Alt håller en väldigt hög klass. Sorgligt att detta är det enda altbier som finns på Systemet. Jag har också några Sierra Nevada Celebration Ale kvar och en av dessa knäckte jag till maten. En stout blev det också, Coopers Special Extra Stout. Jag blev så jävla sugen på något mörkt och kraftigt medan jag väntade på att grillen skulle bli klar. Även down under kan de brygga öl av ypperlig klass och det finns annat än Fosters i Australien. Var det någon som sa att man ska dricka ölen i "rätt" ordning?
Citera
2009-03-20, 22:05
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Nu har jag druckit spridda skurar så att säga; allt från altbier till IPA. Jag har druckit dem i en salig oordning men konstaterar att Rehnania Alt håller en väldigt hög klass. Sorgligt att detta är det enda altbier som finns på Systemet. Jag har också några Sierra Nevada Celebration Ale kvar och en av dessa knäckte jag till maten. En stout blev det också, Coopers Special Extra Stout. Jag blev så jävla sugen på något mörkt och kraftigt medan jag väntade på att grillen skulle bli klar. Även down under kan de brygga öl av ypperlig klass och det finns annat än Fosters i Australien. Var det någon som sa att man ska dricka ölen i "rätt" ordning?

Sigtuna har ju Humle-Hildas Altbier som är riktigt god och så kommer deras Påsk Altbier nu på måndag, så visst finns det altbier att få tag i.
Citera
2009-03-21, 15:59
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Sigtuna har ju Humle-Hildas Altbier som är riktigt god och så kommer deras Påsk Altbier nu på måndag, så visst finns det altbier att få tag i.

Humlehildas Altbier verkar vara slut enligt Systemets hemsida. Den är i och för sig god men måste beställas - om den nu finns vill säga men den kanske återkommer. Jag skulle gärna se åtminstone EN alt till i det ordinarie sortimentet. Antingen Diebels Alt eller Bolten Alt, det skulle vara trevligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in