Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Det är ju väldigt olika vasom går att lagra. En vanlig standard lager är ju inte intressant, dom blir ju faktiskt i inte bätre. Det krävs att det är mycket alkohol i ölet, gärna ofiltrerat och opastueriserat.
Thomas Hardy exvis rekomderar att man gärna kan lägga dom bortåt 20år, även om det står ett bäst före datum. Jag hade en Chima grandreserva 99 (blå kapsyl, 75cl) som jag drack 07, helt fantastiskt. Öl utvecklas, mognar. Det tappar lite av "fräschheten" med kolsyran men får en mer komplex smak, mer nyanser.
Belgare, en del nya amerikaner och en del britter är väldigt lagringsvänliga.
Men det är svårt att hålla sig när man har något gott ståendes hemma

Okaj, det bästa ölet att lagra borde väl då således vara av typen "real ale"'? eller någon som har en skvätt jäst kvar på botten av flaskan?
ja jävlar det var duktigt av dig att hålla ut så länge, men det låter ju som att mödan var värd i slutändan! när man vart på bolaget och köpt vissa öl så brukar det ju också så på etiketten att bryggeriet rekommenderar att man lagrar den, på Nogne O Dark Horizon II stod det att man helst skulle lagra den i minst 2 eller 3 år innan man ens tänkte på attöppna flaskan.
Det där med kolsyran tycker jag inte låter som en större nackdel. Jag personligen gillar mer när det är lite "mildare" kolsyrning.
hehe ja det är det absolut.