Citat:
Ursprungligen postat av Shooryuken
Du missar poängen. Jag undrade vad som gjorde att dessa öl klassades som "nybörjaröl". Något jag inte heller fick något svar på förutom att några av dem anses "lättare" (se: ej humlebomber eller imperial stouts). Vad jag också ställde mig frågande till var vad en "erfaren ölkännare" borde plockat med sig i sin avancerade bolagetpåse denna månad?
Okej, för att svara lite mer kortfattat. Folk skriver, folk dricker och folk tycker om saker - rent allmänt - genom helt olika ramar och av helt olika anledningar. Det är ingen som har utnämnt sig, vare sig här eller på någon blogg om vad som är rätt, fel, bra eller dåligt - på ett objektivt sätt. Jag personligen har ett relativt nytt ölintresse, kanske 3 år gånget och om du hade läst mina första inlägg på min blogg exempelvis så skulle du där se att mitt mål är inte att ge uttömmande analyser av vad öl eller öltyper är. Varför? Jo för att det finns en hel drös andra som gör det med mer kunskap, mer förståelse och som har mer tid och erfarenhet bakom sig. Detta återspeglas även här, på bloggen och i vanliga diskussioner. På samma sätt som många bilmagasin pratar om de kortare, vanligare termerna istället för att ge djupanalyser av gummiblandningar i däck etc.
Jag skriver för att skapa intresse över öl, vilket är desto svårare om man börjar droppa termer som "vanliga" drickare aldrig har kommit i kontakt med. Jag har haft ett gäng ölprovningar jag har lett samt fått flertalet vänner att gå från burklager till annan öl och åtminstone åstadkommit ett visst ökat intresse. Men jag kan lova att de ibland tappar bort sig bara man börjar prata humlesorter. Att då slänga sig med jäststammar och hur man bör uppskatta en bra vinlagrad sour ale är mer än vad de klarar av. Så självfallet blir det rätt lätta beskrivningar, rätt klychiga etc. Det är rätt få som skriver och namedroppar estrar, fenoler etc när de ska ge kortare genomgångar av smaker - för ingen bryr sig, eller tillräckligt få iaf. Dock, när någon gör det så lyssnar de flesta då det är intressant att lära sig. Men vad det oftast handlar om är att ge subjektiva omdömen om dryck och där alla har olika prägel på hur de gör dessa.
Och om "en erfaren ölkännare" hade plockat på sig en bolagetpåse hade han nog plockat rätt snarlikt som någon som ska "våga sig på lite nytt". Vad han/hon däremot också skulle göra är att plocka på sig vissa öl som "nybörjaren" antingen skulle välja bort eller inte uppskatta. En liknelse är då jag hade min första ölprovning och vi hade en flaska av en väldigt fin lambic -bra mycket finare/bra än vad vi visste - som vi sedan mer eller mindre spottade ut. Dels för att vi inte visste hur vi skulle bryta ner den rent uttrycksmässigt men också för att vi kanske börjat i fel ände. Eller som en kompis sa för ett tag sen efter en flaska Duschesse de Bourgogne. Att den ölen var pefekt för att uppskatta surare öl och efter den så kanske han har lättare att dricka sour ales etc då han vet mer hur de smakar och har lättare att leta upp smaker och intryck snarare än att koncentrera sig på att ens dricka det. Samma person köpte exempelvis en Flemmish red ale för inte så länge sen varpå det mesta hälldes ut, han hade vågat, men som han själv sa - tagit sig an något han inte ens visste vad det var.
Smakpreferenser, smaker och sorter får väl snarare ses som introduktionsstadiet för att gilla öl, men i samband med detta skapas ju merintresse och viljan att förstå varför det smakar som det gör.
Citat:
Nåja, här måste jag nog som evig nybörjare och lättsam amatör protestera litet - dessa mått på bitterhet är faktiskt riktigt intressanta att jämföra med sitt eget intryck, isynnerhet när man är smått överkänslig. Får en att börja fundera på _varför_ en 20 IBUs öl känns besk och jävlig, medan en annan är matig.
Och Ratebeer är ju bara en samling åsikter, som ibland kan vara intressanta (har någon fått samma associationer av detta öl som jag?).
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nåja, här måste jag nog som evig nybörjare och lättsam amatör protestera litet - dessa mått på bitterhet är faktiskt riktigt intressanta att jämföra med sitt eget intryck, isynnerhet när man är smått överkänslig. Får en att börja fundera på _varför_ en 20 IBUs öl känns besk och jävlig, medan en annan är matig.Och Ratebeer är ju bara en samling åsikter, som ibland kan vara intressanta (har någon fått samma associationer av detta öl som jag?).
Exakt, beskan och IBU är rolig att veta då många tror att hög IBU = mastodontöl medan låg IBU = smaklöst. Självfallet är det inte så, se bara på brittisk IPA som skiljer sig från de fruktigare och beskare amerikansk IPA. IBU är ju lika o-/intressant som att veta alkoholhalten etc, gäller det öl som man vill dela med sig av och som många kanske inte har druckit så är allt sånt av intresse. Visst kan man själv söka upp det, men få klagar över att få det serverat.
Får igen ifrågasätta Shooryuken här för vad som menas med jämförelsen att äta indiskt och dricka "svår/stark/hög IBU" öl? Vad jag vet är det ingen som har gjort liknande liknelser? Ingen som har droppat IBU eller alkoholstyrka i mening med att visa att de kan det. IBU är ju teoretiskt så vad fan skulle man vinna på det? Däremot om man jämfört två öl rakt av där det skiljer sig 5 IBU eller liknande och då börja säga att de är heeelt annorlunda pga IBU'n, då är man mer fel ute. Men som sagt, var har någon gjort det?
Ratebeer ja, håller med Aspsusa här. Det är roligt att se om andra får liknande intryck som en själv snarare än att se det som någon bibel eller rättningsmall. Varför? Jo för att det är samma subjektiva intryck och omdömen där som man själv ger ifrån sig. Men får en öl höga betyg av en stor mängd människor så är den troligen roligare att testa än någon som får väldigt låga betyg. Det är inte samma sak som att vara bra eller dålig.
Senast redigerad av manker 2010-05-31 kl. 11:46.
Senast redigerad av manker 2010-05-31 kl. 11:46.