2010-05-31, 11:36
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shooryuken
Du missar poängen. Jag undrade vad som gjorde att dessa öl klassades som "nybörjaröl". Något jag inte heller fick något svar på förutom att några av dem anses "lättare" (se: ej humlebomber eller imperial stouts). Vad jag också ställde mig frågande till var vad en "erfaren ölkännare" borde plockat med sig i sin avancerade bolagetpåse denna månad?

Okej, för att svara lite mer kortfattat. Folk skriver, folk dricker och folk tycker om saker - rent allmänt - genom helt olika ramar och av helt olika anledningar. Det är ingen som har utnämnt sig, vare sig här eller på någon blogg om vad som är rätt, fel, bra eller dåligt - på ett objektivt sätt. Jag personligen har ett relativt nytt ölintresse, kanske 3 år gånget och om du hade läst mina första inlägg på min blogg exempelvis så skulle du där se att mitt mål är inte att ge uttömmande analyser av vad öl eller öltyper är. Varför? Jo för att det finns en hel drös andra som gör det med mer kunskap, mer förståelse och som har mer tid och erfarenhet bakom sig. Detta återspeglas även här, på bloggen och i vanliga diskussioner. På samma sätt som många bilmagasin pratar om de kortare, vanligare termerna istället för att ge djupanalyser av gummiblandningar i däck etc.

Jag skriver för att skapa intresse över öl, vilket är desto svårare om man börjar droppa termer som "vanliga" drickare aldrig har kommit i kontakt med. Jag har haft ett gäng ölprovningar jag har lett samt fått flertalet vänner att gå från burklager till annan öl och åtminstone åstadkommit ett visst ökat intresse. Men jag kan lova att de ibland tappar bort sig bara man börjar prata humlesorter. Att då slänga sig med jäststammar och hur man bör uppskatta en bra vinlagrad sour ale är mer än vad de klarar av. Så självfallet blir det rätt lätta beskrivningar, rätt klychiga etc. Det är rätt få som skriver och namedroppar estrar, fenoler etc när de ska ge kortare genomgångar av smaker - för ingen bryr sig, eller tillräckligt få iaf. Dock, när någon gör det så lyssnar de flesta då det är intressant att lära sig. Men vad det oftast handlar om är att ge subjektiva omdömen om dryck och där alla har olika prägel på hur de gör dessa.

Och om "en erfaren ölkännare" hade plockat på sig en bolagetpåse hade han nog plockat rätt snarlikt som någon som ska "våga sig på lite nytt". Vad han/hon däremot också skulle göra är att plocka på sig vissa öl som "nybörjaren" antingen skulle välja bort eller inte uppskatta. En liknelse är då jag hade min första ölprovning och vi hade en flaska av en väldigt fin lambic -bra mycket finare/bra än vad vi visste - som vi sedan mer eller mindre spottade ut. Dels för att vi inte visste hur vi skulle bryta ner den rent uttrycksmässigt men också för att vi kanske börjat i fel ände. Eller som en kompis sa för ett tag sen efter en flaska Duschesse de Bourgogne. Att den ölen var pefekt för att uppskatta surare öl och efter den så kanske han har lättare att dricka sour ales etc då han vet mer hur de smakar och har lättare att leta upp smaker och intryck snarare än att koncentrera sig på att ens dricka det. Samma person köpte exempelvis en Flemmish red ale för inte så länge sen varpå det mesta hälldes ut, han hade vågat, men som han själv sa - tagit sig an något han inte ens visste vad det var.

Smakpreferenser, smaker och sorter får väl snarare ses som introduktionsstadiet för att gilla öl, men i samband med detta skapas ju merintresse och viljan att förstå varför det smakar som det gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Aspsusa
Nåja, här måste jag nog som evig nybörjare och lättsam amatör protestera litet - dessa mått på bitterhet är faktiskt riktigt intressanta att jämföra med sitt eget intryck, isynnerhet när man är smått överkänslig. Får en att börja fundera på _varför_ en 20 IBUs öl känns besk och jävlig, medan en annan är matig.

Och Ratebeer är ju bara en samling åsikter, som ibland kan vara intressanta (har någon fått samma associationer av detta öl som jag?).

Exakt, beskan och IBU är rolig att veta då många tror att hög IBU = mastodontöl medan låg IBU = smaklöst. Självfallet är det inte så, se bara på brittisk IPA som skiljer sig från de fruktigare och beskare amerikansk IPA. IBU är ju lika o-/intressant som att veta alkoholhalten etc, gäller det öl som man vill dela med sig av och som många kanske inte har druckit så är allt sånt av intresse. Visst kan man själv söka upp det, men få klagar över att få det serverat.

Får igen ifrågasätta Shooryuken här för vad som menas med jämförelsen att äta indiskt och dricka "svår/stark/hög IBU" öl? Vad jag vet är det ingen som har gjort liknande liknelser? Ingen som har droppat IBU eller alkoholstyrka i mening med att visa att de kan det. IBU är ju teoretiskt så vad fan skulle man vinna på det? Däremot om man jämfört två öl rakt av där det skiljer sig 5 IBU eller liknande och då börja säga att de är heeelt annorlunda pga IBU'n, då är man mer fel ute. Men som sagt, var har någon gjort det?

Ratebeer ja, håller med Aspsusa här. Det är roligt att se om andra får liknande intryck som en själv snarare än att se det som någon bibel eller rättningsmall. Varför? Jo för att det är samma subjektiva intryck och omdömen där som man själv ger ifrån sig. Men får en öl höga betyg av en stor mängd människor så är den troligen roligare att testa än någon som får väldigt låga betyg. Det är inte samma sak som att vara bra eller dålig.
Senast redigerad av manker 2010-05-31 kl. 11:46.
Citera
2010-05-31, 13:32
Medlem
Jag är ingen kemist när det kommer till analys. Ingen Michael Jackson angående erfarenhet. Ingen Ranelid i mitt språk.
Därför ber jag om ursäkt för de personliga påhoppen på er som bara tycker det är kul att prova och skriva om öl. Onödigt av mig. Ser framemot en fortsatt rolig, om än inte lika snedvriden, tråd.
Citera
2010-06-01, 21:11
Medlem
Lord Ralphs avatar
Halloj alla ölälskare!

Tänkte höra med er om någon vet om/var/hur man kan få tag på Nils Oscar Saison?
http://www.nilsoscar.se/index.php?option=com_content&view=article&id=119&I temid=77&lang=sv
Det är denna öl jag menar.

Tack på förhand!

Mvh Ralph
Citera
2010-06-01, 22:31
Medlem
GrimFausts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
Halloj alla ölälskare!

Tänkte höra med er om någon vet om/var/hur man kan få tag på Nils Oscar Saison?
http://www.nilsoscar.se/index.php?option=com_content&view=article&id=119&I temid=77&lang=sv
Det är denna öl jag menar.

Tack på förhand!

Mvh Ralph

På exakt den sidan du länkar till finns det en stor svart knapp där det står "Hitta Närmaste Butik". Klicka där, så kommer då till Systembolagets hemsida. Därefter ser du i längst till höger i menyn under beskrivningen av ölet ett val som säger "Var finns varan?". Välj län och tryck "Sök" så hittar du exakt var din öl finns någonstans.

Systemets hemsida kan dock vara lite lurig ibland, så jag hade inte räknat med att varan finns på alla ställen som de säger att den ska finnas på. Enligt Systembevakningsagenten finns den inte i en enda butik till exempel. Lycka till.
Senast redigerad av GrimFaust 2010-06-01 kl. 22:34.
Citera
2010-06-01, 23:09
Medlem
Lord Ralphs avatar
Skälet till att jag frågade var att det stod på sidan att den specifika ölen bara tillverkades i 4200 flaskor och att den sålde slut nästan direkt år 2009.
Jag ska fortsätta leta, mailade även dem.
Tack för svaret anyways!
Citera
2010-06-01, 23:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ralph
Skälet till att jag frågade var att det stod på sidan att den specifika ölen bara tillverkades i 4200 flaskor och att den sålde slut nästan direkt år 2009.
Jag ska fortsätta leta, mailade även dem.
Tack för svaret anyways!
Tveksamt om du lyckas få tag på någon sådan nu. Som du sa så gjordes den i en mycket begränsad upplaga, och det är väl en sort som inte direkt lämpar sig för lagring heller. Någon särskild anledning till att du så gärna vill få tag i en? Är inte NO Sorachi Blond ett alternativ annars, jag har fått uppfattningen att de ska vara ganska lika. Har tyvärr inte smakat någon av dem, så jag kan inte säga säkert.
http://www.systembolaget.se/SokDrycker/Produkt?VaruNr=11762&Butik=0&SokStrangar=
Citera
2010-06-02, 00:35
Medlem
Lord Ralphs avatar
Ja tyvärr verkar det så... Den enda anledningen till att jag vill ha tag på en sådan flaska är att jag vill spara den för skojs skull. Ska till bolaget imorgon och handla 2 flaskor Sorachi Blond, en att dricka och en att spara.
Citera
2010-06-02, 15:10
Medlem
Catlites avatar
Har införskaffat mig ett knippe öl som jag har tänkt avnjuta vid olika tillfällen, har bara testat ESB, Ocean, Saxo Bio och Newcastle av dem tidigare. Tänkte att ni hade kunnat ge lite synpunkter på de övriga.

Fuller's ESB
Ocean EKO Pale Ale
Anderson Valley Summer Solstice
Sleepy Bulldog Summer Pale Ale
Summer Sun Hoppy Golden Ale
Saxo Bio
St. Peter's Cream Stout
Mikkeller Jackie Brown
Wells Banana Bread Beer
Bevarö Bitter
Zeitgeist Black Lager
Belhaven Wee Heavy
Newcastle Brown Ale

http://data.fuskbugg.se/skalman01/supbrews.jpg
Senast redigerad av Catlite 2010-06-02 kl. 15:14.
Citera
2010-06-02, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Catlite
Har införskaffat mig ett knippe öl som jag har tänkt avnjuta vid olika tillfällen, har bara testat ESB, Ocean, Saxo Bio och Newcastle av dem tidigare. Tänkte att ni hade kunnat ge lite synpunkter på de övriga.

Fuller's ESB
Ocean EKO Pale Ale
Anderson Valley Summer Solstice
Sleepy Bulldog Summer Pale Ale
Summer Sun Hoppy Golden Ale
Saxo Bio
St. Peter's Cream Stout
Mikkeller Jackie Brown
Wells Banana Bread Beer
Bevarö Bitter
Zeitgeist Black Lager
Belhaven Wee Heavy
Newcastle Brown Ale

http://data.fuskbugg.se/skalman01/supbrews.jpg
mikeller jackie brown var ett riktigt bottennapp för mig.. tyckte inte om den alls. den va för mörk för mig, Jag har kommit fram till att jag inte gillar så mörk och speciellt inte sån smak på ölen. ska bli intressant å se vad du tycker om den.
Citera
2010-06-02, 21:52
Medlem
zepofans avatar
Mina åsikter:

Fuller's ESB En bra bitter, en öl som är helt okej i de flesta lägen. Dock är den bättre på fat.

Ocean EKO Pale Ale Inte provat. Känner en avog inställning till EKO efter att ha provat fler som är smaklösa. Ocean-bryggeriet har dock gjort en hel del bra öl.

Anderson Valley Summer Solstice En liten besvikelse efter Hop Ottin´IPA. OK men lite blek.

Sleepy Bulldog Summer Pale Ale En okej sommaröl i stället för dålig industrilager.

Summer Sun Hoppy Golden Ale Smaklös Alkohollös Meningslös

Saxo Bio Jag vet att jag har provat den. Förmodligen har jag förträngt smaken för jag har inget som helst bestående intryck av den.

St. Peter's Cream Stout I mitt tycke en bra stout. Inte riktigt så hård och bränd i smaken som Guinness, utan lite mer avrundad.

Mikkeller Jackie Brown Okej, inte mer. Jag tycker att den var lite tunn i smaken, hade förväntat mig mer, det är ju ändå Mikkeller.

Wells Banana Bread Beer Tja, det är väl intressant att ha provat. Den smakar banan, men det är inget man köper backvis av.

Bedarö Bitter En kanonöl! Något av det bättre svenska på bolagets hyllor.

Zeitgeist Black Lager En mycket god mörk lager.

Belhaven Wee Heavy Inget vidare. Tämligen ordinär, smaklös, Brittisk ale.

Newcastle Brown Ale En upphaussad, billig ale med en kvalmig smak. Många dricker den på krogen som "finöl", vilket den definitivt inte är. Lågbudget så det skriker om det.
Citera
2010-06-02, 23:42
Medlem
Ovcharkas avatar
Manker gillar inte Zlatopramen half n half läser jag i hans blogg. han tycker den är gräslig. Tycker nog den är OK. Sett ur ett lagerperspektiv iallafall.

Newcastle brown ale! Ah, en öl i mängden jag ändå håller kär. Tycker egentligen itne den är något vidare, inte nu längre, men det var min första öl jag drack utöver Norrlands, Carlsberg och den typen av eh.. ja. Min inkörsport s.a.s. Ah, trevligt.
Senast redigerad av Ovcharka 2010-06-02 kl. 23:44.
Citera
2010-06-03, 02:33
Medlem
Catlites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
St. Peter's Cream Stout I mitt tycke en bra stout. Inte riktigt så hård och bränd i smaken som Guinness, utan lite mer avrundad.

Provade den idag och håller absolut med, dock hade den en lite söt smak som inte riktigt passade mig.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Wells Banana Bread Beer Tja, det är väl intressant att ha provat. Den smakar banan, men det är inget man köper backvis av.

Mjae, tog mig en provsmak idag och den gav inget bra intryck direkt. Smakade budgetöl som nån har tappat ett par skumbananer i.

Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
mikeller jackie brown var ett riktigt bottennapp för mig.. tyckte inte om den alls. den va för mörk för mig, Jag har kommit fram till att jag inte gillar så mörk och speciellt inte sån smak på ölen. ska bli intressant å se vad du tycker om den.

Jag återkommer definitivt med resultat, jag misstänker att jag kommer att tycka om den då jag generellt är en älskare av mörkt öl.

Jag bör tillägga att Belhaven Wee Heavy var riktigt hemsk, den hade en konstig underton av smör som absolut inte föll mig i smaken.
Senast redigerad av Catlite 2010-06-03 kl. 02:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in