2009-03-21, 19:22
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Humlehildas Altbier verkar vara slut enligt Systemets hemsida. Den är i och för sig god men måste beställas - om den nu finns vill säga men den kanske återkommer. Jag skulle gärna se åtminstone EN alt till i det ordinarie sortimentet. Antingen Diebels Alt eller Bolten Alt, det skulle vara trevligt.
Jasså, det var slut på Humle-Hildas, men den kommer nog igen. Kommer du ihåg att Zeunerts hade en Altbier förr? Men det är nog bortåt tio år sedan den försvann. Det var nog den första altbier jag kom i kontakt med.
Citera
2009-03-21, 20:11
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jasså, det var slut på Humle-Hildas, men den kommer nog igen. Kommer du ihåg att Zeunerts hade en Altbier förr? Men det är nog bortåt tio år sedan den försvann. Det var nog den första altbier jag kom i kontakt med.

Nej, någon alt från Zeunerts kommer jag inte ihåg. Jag har inte druckit så mycket från Zeunerts över huvudtaget.
Men en påsk-alt från Sigtuna Brygghus ser jag i alla fall fram mot
Citera
2009-03-23, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
Okaj, det bästa ölet att lagra borde väl då således vara av typen "real ale"'? eller någon som har en skvätt jäst kvar på botten av flaskan?

ja jävlar det var duktigt av dig att hålla ut så länge, men det låter ju som att mödan var värd i slutändan! när man vart på bolaget och köpt vissa öl så brukar det ju också så på etiketten att bryggeriet rekommenderar att man lagrar den, på Nogne O Dark Horizon II stod det att man helst skulle lagra den i minst 2 eller 3 år innan man ens tänkte på attöppna flaskan.

Det där med kolsyran tycker jag inte låter som en större nackdel. Jag personligen gillar mer när det är lite "mildare" kolsyrning.

hehe ja det är det absolut.

Man får ställa flaskan/flaskorna på ett undan gömt ställe så man inte ser dom varje dag

Personligen ser jag real ale som något som levereras på fat med lite lägre alkoholstyrka, typ 3,5-5,5% en "vanlig" ale med som är ofiltrerad och genomgår en andra jäsning. Jag vet att det finns på flaska också, bottle conditioned, men det är inte real ale för mig, men det är jag.

Annars är det så, opastuericerat är nog viktigast, alkoholhalten tror jag också är viktig, alkohol konserverar ju, får inte vara för svagt. Då tror jag det finns väldigt goda förutsättningar till att få ett spännande öl.
Citera
2009-03-23, 10:05
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Man får ställa flaskan/flaskorna på ett undan gömt ställe så man inte ser dom varje dag

Personligen ser jag real ale som något som levereras på fat med lite lägre alkoholstyrka, typ 3,5-5,5% en "vanlig" ale med som är ofiltrerad och genomgår en andra jäsning. Jag vet att det finns på flaska också, bottle conditioned, men det är inte real ale för mig, men det är jag.

Annars är det så, opastuericerat är nog viktigast, alkoholhalten tror jag också är viktig, alkohol konserverar ju, får inte vara för svagt. Då tror jag det finns väldigt goda förutsättningar till att få ett spännande öl.
haha sant!

Okaj, intressant å höra lite. enda gången i hela mitt liv som jag stött på real-ale var på Bishops Arms på järntorget i GBG. Och det svaret jag fick vart att "det är öl som fortfarande jäser", testade det aldrig för att jag inte tyckte att det lät så jävla spännande. Dom hade den på fat om jag inte minns helt fel, Men jag antar att du menar samma sak när du säger att det är en "vanlig" ale som genomgår en andra jäsning.

Så sant. den bästa stouten och portern jag har smakat på var mellan 10-14%, men då har dom inte smakat alkohol, fast den på 14% va fan på gränsen! Men i vilket fall så kan väl det bara uppnås genom en lång och mödosam lagring?
Citera
2009-03-23, 10:31
Medlem
Citat:
haha sant!

Okaj, intressant å höra lite. enda gången i hela mitt liv som jag stött på real-ale var på Bishops Arms på järntorget i GBG. Och det svaret jag fick vart att "det är öl som fortfarande jäser", testade det aldrig för att jag inte tyckte att det lät så jävla spännande. Dom hade den på fat om jag inte minns helt fel, Men jag antar att du menar samma sak när du säger att det är en "vanlig" ale som genomgår en andra jäsning.

Så sant. den bästa stouten och portern jag har smakat på var mellan 10-14%, men då har dom inte smakat alkohol, fast den på 14% va fan på gränsen! Men i vilket fall så kan väl det bara uppnås genom en lång och mödosam lagring?

En vanlig ale eller öl, är ju oftast pastueriserad för att men har en färdig produkt som skall smaka likadant varje gång. (Jämför en singelbatch malt jämfört med en blended, man tillåter singel att få en egen karaktär, blendedwhiky skall smaka lika varje gång)

Alkoholhalten höjs inte i ett färdigt jäs töl, den bara konserverar, jästen utvecklar smaken, det finns ju alltid lite syre att regera med, det gör att smaken blir mer komplex.
Citera
2009-03-23, 11:40
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
En vanlig ale eller öl, är ju oftast pastueriserad för att men har en färdig produkt som skall smaka likadant varje gång. (Jämför en singelbatch malt jämfört med en blended, man tillåter singel att få en egen karaktär, blendedwhiky skall smaka lika varje gång)

Alkoholhalten höjs inte i ett färdigt jäs töl, den bara konserverar, jästen utvecklar smaken, det finns ju alltid lite syre att regera med, det gör att smaken blir mer komplex.
jasså? ja något nytt lär man sig varje dag här på fibban!

Har inte så jävla stor koll på allt det "teoretiska" kring öl, har mer koll på drickandet och vilka sorter jag tycker om! haha.

vet du om det finns någon bra bok, om man är intresserad att gräva djupare i detta?
Citera
2009-03-23, 14:25
Medlem
Citat:
jasså? ja något nytt lär man sig varje dag här på fibban!

Har inte så jävla stor koll på allt det "teoretiska" kring öl, har mer koll på drickandet och vilka sorter jag tycker om! haha.

vet du om det finns någon bra bok, om man är intresserad att gräva djupare i detta?

Har ett par böcker av den här mannn, frid över hans minne
http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Jackson_(writer)

Tror en heter "Stora ölboken", den är faktiskt riktigt bra. Kolla om den finns på rean.

Sedan är ju öl nått man inte bara man skall läsa om, man blir bara törstig av det För att lära sig så är det bara att dricka (oj ,vad tråkigt...)
Citera
2009-03-23, 14:41
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Har ett par böcker av den här mannn, frid över hans minne
http://en.wikipedia.org/wiki/Michael_Jackson_(writer)

Tror en heter "Stora ölboken", den är faktiskt riktigt bra. Kolla om den finns på rean.

Sedan är ju öl nått man inte bara man skall läsa om, man blir bara törstig av det För att lära sig så är det bara att dricka (oj ,vad tråkigt...)

Ja just det! den gamle liraren hade jag helt glömt bort! får bli att införskaffa sig en bok efter löning!

haha precis, jävla tråkig sysselsättning. Nä men det är jag medveten om, men jag är jävligt intresserad av lite historia, olika tillverkningssätt och liknande.

apropå törstig! såg precis att haket som ligger 10min gångväg hemmifrån har inne Gonzo imperial och Nynäs dubbel IPA på fat nu, och så är man råpank dagen i ära. skitliv
Citera
2009-03-23, 15:28
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Real ale är (oftast) till för att drickas utan lagring - faten brukar inte hålla så länge. Ett nyöppnat fat är alltid godast. Det är anledningen till att det tyvärr så sällan går att få tag på real ale i Sverige. man måste ha en viss omsättning för att inte ölet ska bli gammalt.

Pastöriseringen är den process som effektivast förstör smaken på ett ale. Jag dricker hellre en lager än keg-varianten av ett engelskt öl.
Citera
2009-03-24, 00:06
Medlem
prominentens avatar
En handbok - Öl
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185329401

är en mkt bra bok av "Janko", om fakta kring ölframställning, hur råvaror framtällts, hur öl bryggts historiskt på olika platser, fakta om vattenbehandling etc etc.

81 spänn
Citera
2009-03-24, 06:33
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prominenten
En handbok - Öl
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185329401

är en mkt bra bok av "Janko", om fakta kring ölframställning, hur råvaror framtällts, hur öl bryggts historiskt på olika platser, fakta om vattenbehandling etc etc.

81 spänn

Gött! Exakt vad jag letar efter! tack för tipset
Citera
2009-03-24, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Real ale är (oftast) till för att drickas utan lagring - faten brukar inte hålla så länge. Ett nyöppnat fat är alltid godast. Det är anledningen till att det tyvärr så sällan går att få tag på real ale i Sverige. man måste ha en viss omsättning för att inte ölet ska bli gammalt.

Samt att det inte altid ä lätt i Storbritannien heller, det kräver som du säger lite omsättning. Kan tänka mig att det är en del mer "meck" också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in