Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
Okaj, det bästa ölet att lagra borde väl då således vara av typen "real ale"'? eller någon som har en skvätt jäst kvar på botten av flaskan?
ja jävlar det var duktigt av dig att hålla ut så länge, men det låter ju som att mödan var värd i slutändan! när man vart på bolaget och köpt vissa öl så brukar det ju också så på etiketten att bryggeriet rekommenderar att man lagrar den, på Nogne O Dark Horizon II stod det att man helst skulle lagra den i minst 2 eller 3 år innan man ens tänkte på attöppna flaskan.
Det där med kolsyran tycker jag inte låter som en större nackdel. Jag personligen gillar mer när det är lite "mildare" kolsyrning.
hehe ja det är det absolut.
Man får ställa flaskan/flaskorna på ett undan gömt ställe så man inte ser dom varje dag
Personligen ser jag real ale som något som levereras på fat med lite lägre alkoholstyrka, typ 3,5-5,5% en "vanlig" ale med som är ofiltrerad och genomgår en andra jäsning. Jag vet att det finns på flaska också, bottle conditioned, men det är inte real ale för mig, men det är jag.
Annars är det så, opastuericerat är nog viktigast, alkoholhalten tror jag också är viktig, alkohol konserverar ju, får inte vara för svagt. Då tror jag det finns väldigt goda förutsättningar till att få ett spännande öl.