2008-10-03, 14:13
Medlem
hooliganns avatar
dryckrapport

ja då i måndags var det dags att smaka månadens nyheter på gästkranarna på ett av mina favorithak. Det blev Rainbow Warrior, en amerikansk IPA på 6.3% från Närke Kulturbryggeri, mycket smakrik å vacker! Jäst-Hasses Export Ale, en lager på 5.5% som smakade skummbanan, konstigt men gott!! kvällen avslutades med en Old Chub från Oskar Blues Grill & Brewery, "scottish style ale" på 8%. Den bästa burkölen som ett bryggeri någonsin klämt fram! mörk och mustig.

Och i förrgår var det dags att smaka nyheterna på mitt andra favoritställe, dom hade fått in roliga grejer! Där smakade jag Münchhausen Syndrome från Dugges, späckad med ädelhumle! lite tunn i smaken men ändå god! sen blev det Nynäshamns Ålö Ale, en pale ale med 5 olika sorters humle, fruktig och frisk. Riktigt bra! sen gick jag hem..

That's all folks!
Citera
2008-10-08, 12:01
Medlem
NordicVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hooligann
ja då i måndags var det dags att smaka månadens nyheter på gästkranarna på ett av mina favorithak. Det blev Rainbow Warrior, en amerikansk IPA på 6.3% från Närke Kulturbryggeri, mycket smakrik å vacker! Jäst-Hasses Export Ale, en lager på 5.5% som smakade skummbanan, konstigt men gott!! kvällen avslutades med en Old Chub från Oskar Blues Grill & Brewery, "scottish style ale" på 8%. Den bästa burkölen som ett bryggeri någonsin klämt fram! mörk och mustig.

Och i förrgår var det dags att smaka nyheterna på mitt andra favoritställe, dom hade fått in roliga grejer! Där smakade jag Münchhausen Syndrome från Dugges, späckad med ädelhumle! lite tunn i smaken men ändå god! sen blev det Nynäshamns Ålö Ale, en pale ale med 5 olika sorters humle, fruktig och frisk. Riktigt bra! sen gick jag hem..

That's all folks!

Det skulle vara trevligt om du kunde säga vilka ställen det var du besökte.
Citera
2008-10-08, 12:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av NordicV

Jag säger detsamma. För det kan ju knappast vara systembolaget.
Citera
2008-10-08, 16:17
Medlem
Corrigans avatar
Citat:
haha okej, hur lyder taktiken för i år då? jag kommer tyvärr inte åka upp, då man jag ska jobba och pengarna tryterfår sitta hemma å gråta till utställar-listan, som var mycket fin! hade vart coolt att smaka på lite polsk mjöd!

He he, taktiken sprack rejält får jag säga...eftersom mitt sällskap blev bjudna på entrén av en utställare fick vi börja i deras monter. I och för sig ett trevligt initiativ och inte smakade det så illa heller.

Fokuserade nästan mest på whiskyn efter detta men vi provade några nya ölsorter i alla fall. Dessutom så blev det en vit Chimay på fat...underbart!
Citera
2008-10-10, 10:24
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NordicV

hehe givetvis, Det är The Rover på Andra Långgatan och Bishops Arms på Järntorget, gothenburg's finest
Citera
2008-10-10, 10:28
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrigan
He he, taktiken sprack rejält får jag säga...eftersom mitt sällskap blev bjudna på entrén av en utställare fick vi börja i deras monter. I och för sig ett trevligt initiativ och inte smakade det så illa heller.

Fokuserade nästan mest på whiskyn efter detta men vi provade några nya ölsorter i alla fall. Dessutom så blev det en vit Chimay på fat...underbart!

HAHA oki, fy fan va gött. Vilket bryggeri kom uställarn ifrån då?

mm gott, kan du ge exempel på någon ny sort du testade, eller hade du för mycket innanför västen för att komma ihåg?
Citera
2008-10-10, 15:20
Medlem
Corrigans avatar
Citat:
HAHA oki, fy fan va gött. Vilket bryggeri kom uställarn ifrån då?

mm gott, kan du ge exempel på någon ny sort du testade, eller hade du för mycket innanför västen för att komma ihåg?

Mja, ska försöka...utställaren var en importör/leverantör. Den första vi blev bjudna på var en Primator Premium Lager på fat, inte mitt första val om jag säger så men oväntat god. Då kan ni som är nyfikna på vilken utställare det handlar om lätt ta reda på vem det var. Sedan fick vi även ett glas vit Chimay på fat. Mmmmm.
Provade även en Braunstein Viking IPA enligt en rekommendation från en säljare på Mackmyra. Också god, men inte sensationell, betyg 7/10. Det är endast dessa jag säkert kommer i håg på ölsidan, jag provade någon sort till men det är döljt i dunkel. Blev mest whisky som sagt.

Missade helt och hållet de nya svenska mikrobryggerierna...

Men, det kommer fler år.
Citera
2008-10-15, 17:00
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corrigan
Mja, ska försöka...utställaren var en importör/leverantör. Den första vi blev bjudna på var en Primator Premium Lager på fat, inte mitt första val om jag säger så men oväntat god. Då kan ni som är nyfikna på vilken utställare det handlar om lätt ta reda på vem det var. Sedan fick vi även ett glas vit Chimay på fat. Mmmmm.
Provade även en Braunstein Viking IPA enligt en rekommendation från en säljare på Mackmyra. Också god, men inte sensationell, betyg 7/10. Det är endast dessa jag säkert kommer i håg på ölsidan, jag provade någon sort till men det är döljt i dunkel. Blev mest whisky som sagt.

Missade helt och hållet de nya svenska mikrobryggerierna...

Men, det kommer fler år.

låter iallafall som att du fick dig en sensationell upplevelse! men att du missade de svenska microbryggerierna va synd, för din egna skull. där finns det så mycket gott att smaka så man vette vart man skall ta vägen!

hehe ja det gör ju detta nu i veckan börjar "porter-festivalen" på bishop på järntorget i Göteborg sen så har Bishop vid Domkyrkan Dugges provning den 29:e oktober... mumsfilibabba!
Citera
2008-10-22, 14:41
Medlem
mats.nystroms avatar
Var på Roppongi och åt i förrgår och servitrisen hintade om att de fått in en ny öl från Japan, Hitachino Nest Real Ginger Ale.
En ale med mörk bärnstensfärg, fin krona, tydlig men inte övertydlig ingefärssmak och lätt sötaktig eftersmak.
Mycket trevlig och absolut inte så metallisk i smaken som vissa sjuprocentiga öl kan vara ibland.

Passade bra till både gyoza och sushin.

Gå dit och testa.
Citera
2008-10-23, 12:32
Medlem
bestofs avatar
Lånar tråden: Det är så att jag kanske ska till Dublin med lite kompisar. Och självklart skall det drickas en och annan stout. Då undrar jag, är det så att irländarna är stolta över sin Guinness eller finns det betydligt bättre sorter? Mao är Guinness bara en stout som lyckats med reklamen eller är den faktiskt godare än andra? Och blir Irländarna purkna på dig om du inte köper deras Guinness?

Så, ge tips på andra stouts som är godare än Guinness, och de får gärna komma från Irland. Är ingen godare så skriv det!
Citera
2008-10-23, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bestof
Lånar tråden: Det är så att jag kanske ska till Dublin med lite kompisar. Och självklart skall det drickas en och annan stout. Då undrar jag, är det så att irländarna är stolta över sin Guinness eller finns det betydligt bättre sorter? Mao är Guinness bara en stout som lyckats med reklamen eller är den faktiskt godare än andra? Och blir Irländarna purkna på dig om du inte köper deras Guinness?

Så, ge tips på andra stouts som är godare än Guinness, och de får gärna komma från Irland. Är ingen godare så skriv det!

I den här tråden finns nog svaren på alla dina frågor.
https://www.flashback.org/showthread.php?t=324542
Citera
2008-10-24, 07:53
Medlem
hooliganns avatar
porter-festivalen

Då har man vart på festival! var nere en kväll förra veckan och kände på stämmningen, och den var god om man säger så! tills det där jävla quizet kom igång! men men. Jag och mina två vänner smakade av ett glas Nils Oscars coffe stout, och ett glas Närke Stormaktsporter. Va blev nu kontentan av detta? jo..
Coffe porter, som av en vän till mig setts höjas till skyarna av diverse bloggar på internet, va inte riktigt vad jag har väntat mig, dock var den fortfarande god och jävligt fräck. Den smakade kallt kaffe med mjölk, som kanske inte låter så exotiskt när man hör det, men att dom har lyckats få fram en så autentisk kaffesmak slår en med häpnad. Dock saknar den en del tyngd som jag ändå tycker att en porter skall ha, den blir nästan lite tunn. men jag kan starkt rekommendera denna öl!
Och sen var det Stormaktsporter, ja va ska man säga? en klockren känga, detta står på Rekan's blogg om ölen: "En underbar Imperial Stout som lagrats på bourbonfat några månader och sedan lagrats på flaska i Akkurats ölkällare". Den var med andra ord jävligt god, doft av starkt rostad humle tjära och kaffe gör den till en solklar segrare för mitt besök på festivalen. Nästa vecka blir det Dugges provning!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in