2009-10-05, 16:26
Medlem
headnods avatar
En fundering, varför är Carlsberg export så jävla "dyr" på bolaget? 15 kr nånting kostar den. Jag räknar in den i samma skara som pripps blå, falcon, åbro original osv. Och dom är ju inte alls lika dyra. Märkligt.
Citera
2009-10-05, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headnod
En fundering, varför är Carlsberg export så jävla "dyr" på bolaget? 15 kr nånting kostar den. Jag räknar in den i samma skara som pripps blå, falcon, åbro original osv. Och dom är ju inte alls lika dyra. Märkligt.
väldigt
Citera
2009-10-05, 16:57
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
Grattis, då har du en helt ny värld att upptäcka,
I England skiljer man på "cask" och "keg" - på svenska blir bägge orden "fat".
Skillnaderna finns bra utredda på Camras hemsida: http://www.camra.org.uk/page.aspx?o=ask (Det finns de som säger att Camra är väldigt partiska och att det faktiskt finns bra Keg öl också)
De allra flesta pubar i England (Skottland och Wales kan ha lite annan tradition) serverar "cask" däremot är "keg" vanligt på restauranger och hotell. Det du hittar på pubar i Sverige (t ex Bishops Armskedjan) är för det mesta Keg. Oliver Twist och Akkurat i Stockholm brukar alltid ha cask och då ofta från något litet lokalt bryggeri.

Ja, ölvärlden är större än man anar. Det var länge sen jag besökte OT och Akkurat men nästa gång ska jag spana in de brittiska kranarna lite mer ingående. Man tackar för infon!
Citera
2009-10-05, 22:24
Medlem
ellroys avatar
Provade precis en Oceanbryggeriet IPA, helt OK, men den slår inte Dugges...
Citera
2009-10-10, 18:06
Medlem
Salgouds avatar
Dricker i skrivande stund min första Samuel Smith Oatmeal Stout, och kan bara säga....Wow. Riktigt god för penningen, len som silke och smakrik utan att vara för intensiv för eftermiddags (eller nja, före middag ) öl. Kan helt klart rekommenderas skulle nog ge den 6.5/10

Som referens för mitt betyg:

Innis & Gunn (standard 77 dagars oak cask) - 8 (obs! ska vara något avslagen)
Palmers 200 Bicentary Brew - 8
Shepherds Neame Spitfire - 4
Jennings Cumberland - 5.5
William Bros Brewing Co – Alba 6 (PS. Detta är en ganska annorlunda öl som jag varmt rekommenderar om ni kan få tag på den! Skulle inte tro att systemet har den.. Ganska klurig att få tag i ens här. Om någon ska hit på semster kan jag dock hjälpa er att trolla fram en! )
Rochefort 10 - 6
Citera
2009-10-10, 18:12
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headnod
Kan inte mycket om öl. Men Stella artois, Spaten munchen, Gösser och San miguel är några som jag föredrar.
Och spendrups old gold passar asbra till svensk husmankost! Typ pyttipanna.

Hmm ser ut som du gillar lager! I så fall finns det mer spännande sorter att testa än dom du nämnt, tycker jag. Kan rekommendera Peroni Gran Reserva (inte vanliga peroni, utan en litet dyrare variant mer mer smak) eller kanske Asahi (marginellt godare än SM, PGR är än bättre ). En lite annorlunda öl inom samma kategori som jag också varmt kan rekommendera är Desperados, en öl smaksatt med tequila (eller var det bara aromer, minns inte helt), perfekt som 'session beer'.
Citera
2009-10-11, 10:36
Medlem
Skavanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Dricker i skrivande stund min första Samuel Smith Oatmeal Stout, och kan bara säga....Wow. Riktigt god för penningen, len som silke och smakrik utan att vara för intensiv för eftermiddags (eller nja, före middag ) öl. Kan helt klart rekommenderas skulle nog ge den 6.5/10

Som referens för mitt betyg:

Innis & Gunn (standard 77 dagars oak cask) - 8 (obs! ska vara något avslagen)
Palmers 200 Bicentary Brew - 8
Shepherds Neame Spitfire - 4
Jennings Cumberland - 5.5
William Bros Brewing Co – Alba 6 (PS. Detta är en ganska annorlunda öl som jag varmt rekommenderar om ni kan få tag på den! Skulle inte tro att systemet har den.. Ganska klurig att få tag i ens här. Om någon ska hit på semster kan jag dock hjälpa er att trolla fram en! )
Rochefort 10 - 6

Det är bortom mitt förstånd hur du kan ge en så utomordentligt tråkig och kass öl som I&G högre betyg än sådana (nästan) fullpoängare som Samuel smiths oatmeal och Rochefort 10
Citera
2009-10-12, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skavank
Det är bortom mitt förstånd hur du kan ge en så utomordentligt tråkig och kass öl som I&G högre betyg än sådana (nästan) fullpoängare som Samuel smiths oatmeal och Rochefort 10
Han har väll inte samma smak som dig helt enkelt. Jag rankar också I&G väldigt högt.
Citera
2009-10-12, 15:31
Medlem
Salgouds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skavank

Oatmeal stouten är riktigt fin, skulle kunna sträcka mig till en 7a. Däremot tycker jag faktiskt att rochefort 10 är lite överskattad, även om den är god. Hur du kan säga att I&G är tråkg och kass vet jag inte, en rumstempererad och något avslagen I&G är underbart.
Citera
2009-10-12, 15:56
Medlem
Skavanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salgoud
Oatmeal stouten är riktigt fin, skulle kunna sträcka mig till en 7a. Däremot tycker jag faktiskt att rochefort 10 är lite överskattad, även om den är god. Hur du kan säga att I&G är tråkg och kass vet jag inte, en rumstempererad och något avslagen I&G är underbart.

En rumstempererad och lagom avslagen I&G är nog bland det vidrigaste jag kan tänka mig i ölväg måste jag erkänna

Men, to each his own!
Citera
2009-10-12, 23:57
Medlem
Hämtade ut en sån här ifrån bolaget idag:
http://i33.tinypic.com/21mgmxx.jpg

Den ska vara en speciell upplevelse säger dom som druckit!

Maffig flaska måste jag säga, tror det är keramik och 750cl.

Inte min bild, jag har inte öppnat min flaska än, jag ska samla mod till mig först!
Citera
2009-10-13, 08:50
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fanimej
Hämtade ut en sån här ifrån bolaget idag:
http://i33.tinypic.com/21mgmxx.jpg

Den ska vara en speciell upplevelse säger dom som druckit!

Maffig flaska måste jag säga, tror det är keramik och 750cl.

Inte min bild, jag har inte öppnat min flaska än, jag ska samla mod till mig först!

Om den där flaskan innehåller sju-och-en-halv liter så är glaset på bilden väldigt stort
Man skulle klara sig med en öl per kväll
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in