2010-10-15, 21:15
Medlem
J.R.s avatar
Seven Giraffes var en trevlig bekantskap. I och för sig kanske den inte sticker ut speciellt mycket men kvaliteten är superb. Typen är ordinär brittisk (skotsk tillverkad) ale, smaken är rund och god med härlig humlebeska och fräsch eftersmak. Mycket bättre än dom flesta konkurrenterna på bolaget.
Dyr var den inte heller, rekommenderas!
Citera
2010-10-15, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Seven Giraffes var en trevlig bekantskap. I och för sig kanske den inte sticker ut speciellt mycket men kvaliteten är superb. Typen är ordinär brittisk (skotsk tillverkad) ale, smaken är rund och god med härlig humlebeska och fräsch eftersmak. Mycket bättre än dom flesta konkurrenterna på bolaget.

Har druckit en sådan nu också, vete, fläder och citronskal gjorde den intressant
Citera
2010-10-15, 23:06
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.

Citat:
Ursprungligen postat av BobbyB
Har druckit en sådan nu också, vete, fläder och citronskal gjorde den intressant
Jag tyckte den var menlös. Hade hoppats på en hyfsad ale till en bra peng, men jag blev riktigt besviken. Jag fortsätter nog att köpa Old Speckled Hen som standardöl.
Förresten, jag har några Sigtuna Påsk Alt med bäst före-datum 2010-03-23, går de fortfarande att dricka?
Citera
2010-10-16, 00:16
Medlem
Quorthons avatar
Huruvida det går att dricka lär du nog känna på smaken. Smakar den bra så är det bara att dricka.
Citera
2010-10-16, 00:21
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Huruvida det går att dricka lär du nog känna på smaken. Smakar den bra så är det bara att dricka.
Skojade lite, den var alldeles utmärkt! Tyvärr är det bara fyra kvar nu.
Citera
2010-10-16, 17:03
Medlem
Quorthons avatar
Det finns nog vissa regelverk gällande bäst före datum som bryggerierna inte kan påverka så mycket. Man har ju sett öl väl lämpade för lagring med väldigt kort datum.
Citera
2010-10-16, 17:19
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Det finns nog vissa regelverk gällande bäst före datum som bryggerierna inte kan påverka så mycket. Man har ju sett öl väl lämpade för lagring med väldigt kort datum.
Precis. Det är ju bara att titta på konserver nuförtiden, det är sällan man ser samma hållbarhetstider stämplade som förr. Då kunde det ju vara bortåt tio års hållbarhet på vissa saker, idag kanske bara två år. Förmodligen är kostnaderna och kontrollerna så omfattande om man vill stämpla med längre längre hållbarhet att det inte är ekonomiskt försvarbart längre.
Citera
2010-10-16, 21:30
Medlem
loomiss avatar
George Gale Prize Old Ale http://beeradvocate.com/beer/profile/181/3732 och Fuller's Vintage Ale är två sorter mitt förråd som bör lagras innan de ska drickas. Åtminstone gäller det Prize Old Ale. Nu har jag haft den i snart tre år och tänkte öppna den till jul.
Jag har läst om sju, åtta år gamla Vintage som varit helt enastående - trots att bäst-före-datumet för länge sen gått ut.
Men jag har en flaska utan något hållbarhetsdatum: Old Rasputin Russian Imperial Stout. Varför vet jag inte, North Coast övriga drycker är märkta med ett datum.
Den gäckande ryssen har börjat räkna sina dagar. Det är inte långt kvar nu...
Citera
2010-10-16, 21:52
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
George Gale Prize Old Ale http://beeradvocate.com/beer/profile/181/3732 och Fuller's Vintage Ale är två sorter mitt förråd som bör lagras innan de ska drickas. Åtminstone gäller det Prize Old Ale. Nu har jag haft den i snart tre år och tänkte öppna den till jul.
Jag har läst om sju, åtta år gamla Vintage som varit helt enastående - trots att bäst-före-datumet för länge sen gått ut.
Men jag har en flaska utan något hållbarhetsdatum: Old Rasputin Russian Imperial Stout. Varför vet jag inte, North Coast övriga drycker är märkta med ett datum.
Den gäckande ryssen har börjat räkna sina dagar. Det är inte långt kvar nu...
Jag har ett par vintage som står på tillväxt, en 08 och en 09, hade tänkt att ta dom snart men de kanske ska få vila ett tag till då? Drack en I&G Island Cask (BF dec 2009) tidigare i dag, men den hade det inte hänt något med, det hade jag väl egentligen inte räknat med heller, den hade bara blivit kvar. Den var ju lite annat än de vanliga I&G, hoppas att de gör om det fler gånger i stället för det lite tråkiga Highland och Rum cask.
Citera
2010-10-17, 20:49
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Jag har ett par vintage som står på tillväxt, en 08 och en 09, hade tänkt att ta dom snart men de kanske ska få vila ett tag till då? Drack en I&G Island Cask (BF dec 2009) tidigare i dag, men den hade det inte hänt något med, det hade jag väl egentligen inte räknat med heller, den hade bara blivit kvar. Den var ju lite annat än de vanliga I&G, hoppas att de gör om det fler gånger i stället för det lite tråkiga Highland och Rum cask.

Det speciella med Vintage är att den ena årgången inte är den andra lik. Man kör runt på några olika blandningar, bl a Optic malt och Fuggles humle. Färgen varierar också.
Jag drack en Vintage 2008 i julas. En flaska har jag kvar och den får nog mogna ytterligare något år. Om jag kan hålla mig...
Sen har jag även en flaska Brewer's Reserve http://www.fullers.co.uk/rte.asp?id=338.
Hur det förhåller sig med den vet jag inte. Tyvärr har jag bara en flaska.
Citera
2010-10-18, 02:42
Medlem
Azphyxias avatar
Jag vill slå ett slag för Flying Dog Brewery.

De har spännande smaker och jag kan framför allt rekommendera Old Scratch Amber Lager.
Bild som tyvärr inte gör den speciella färgen rättvisa

Smaken är lätt men ändå komplex med flera undertoner av bla. Kakao.
Citera
2010-10-18, 10:17
Medlem
LP-skivas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azphyxia
Jag vill slå ett slag för Flying Dog Brewery.

Flying är stabila. Min favorit därifrån är nog Double Dog.

http://www.flyingdogales.com/Beer-Specialty-Doublepale.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in