2009-07-02, 10:59
Medlem
hooliganns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mqa
Jag tycker personligen bäst om polsk öl. Favoriten är Żubr, men Tyskie och Żywiec är också mycket bra. Svensk öl går knappt att jämföra med dessa.

Polsk lager är bra och polackerna väldigt duktiga på det dom gör, Det kan jag inte ta ifrån dem. Och deras standardfatöl som man serverar på restaurangerna är ju bättre än motsvarigheterna här som Sofiero, Pripps och liknande.

När jag var där förra sommaren så snubblade jag över några utav deras porters, som var grymmt goda! Zywiec porter och Amber Grand Imperial Porter från Browar Amber är två höjdare!
Citera
2009-07-09, 16:10
Medlem
ellroys avatar
Jag var på systemet idag och köpte 4 öl som jag aldrig provat förut.
  • Bedarö Bitter
  • Oppigårds Golden Ale
  • Samuel Adams Boston Ale
  • Young's Double Chocolate Stout
I vilken ordning ska jag dricka så att alla ölen kommer till sin rätt?
Citera
2009-07-09, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Jag var på systemet idag och köpte 4 öl som jag aldrig provat förut.
  • Bedarö Bitter
  • Oppigårds Golden Ale
  • Samuel Adams Boston Ale
  • Young's Double Chocolate Stout
I vilken ordning ska jag dricka så att alla ölen kommer till sin rätt?
Drick dem vid olika tillfällen är mitt tips.
Iallafall inte allihop samma kväll, då blir smaken så förstörd på de sista.

Youngs double chocolate stout.. mums. Det var en ganska smaskig stout vill jag minnas.
Citera
2009-07-09, 16:29
Medlem
ellroys avatar
Ok, det får väl bli 2 ikväll då...
Citera
2009-07-09, 20:53
Medlem
Kung Kisstanks avatar
Äsch, det va' inget.............
Citera
2009-07-10, 02:56
Medlem
mankers avatar
Boston Ale och Choklad Stouten samma kväll är ok. men Bittern och Golden Ale'n är lite ljusare och Boston Ale'n tappar eller ger smak, tycke jag, om man blandar för mycket med annorlunda sort. Men den och sen Chokladen. Sen en annan gång Golden Ale och sen bittern.

För övrigt..
Torrhumlade en Hoegaarden Rose och kan rekomendera detta. även en Brooklyns Lager humlades med Amarillopellets. blev väldigt gott
Citera
2009-07-10, 11:05
Moderator
skunkensunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Boston Ale och Choklad Stouten samma kväll är ok. men Bittern och Golden Ale'n är lite ljusare och Boston Ale'n tappar eller ger smak, tycke jag, om man blandar för mycket med annorlunda sort. Men den och sen Chokladen. Sen en annan gång Golden Ale och sen bittern.

För övrigt..
Torrhumlade en Hoegaarden Rose och kan rekomendera detta. även en Brooklyns Lager humlades med Amarillopellets. blev väldigt gott

Då jag inte sett begreppet torrhumla innan blev jag nyfiken och sökte lite men hittade inga konkreta länkar på tillvägagångssättet. Har du lust att förklara eller kanske t.o.m. sitter på någon bra källa du kan länka till?
Citera
2009-07-10, 11:07
Medlem
Carl Serungs avatar
Idag ska jag beställa en låda Zywiec inför semestern, det skall bli trevligt!

Citera
2009-07-10, 17:15
Medlem
Carnegie Stark-Porter

Njuter av min första Carnegie just nu. Jag som tycker mycket om porter och stout skäms nästan för att jag inte provat denna svenska stolthet, som har nått stor internationell framgång. Det är en 2009:a som jag dricker nu. Tycker jag om den kommer jag köpafler som jag täntke prova att lagra.

Utseende: Mörkt, mörkt brun. Nästan svart. Gul-brunt skum som lägger sig ganska snabbt. Ser egetnligen ut som vilken porter som helst.

Hur luktar den?: Kaffe och choklad.

Smak: Tydlig, men ändå lagom rostad smak, lite söt. Lite kaffe, lite choklad.

God?: Joo.. Den här kan jag tänka mig till en grillad bit. Fungerar riktigt bra att avnjuta som den är också. Kanske blir ännu mer spännande om man lagrar den. Det ska jag testa.

Rekommenderas varmt!
Citera
2009-07-10, 18:37
Medlem
Pulks avatar
Hehe Carnegie... inte dumt det!
Testa med en bit chokladkaka och lite vispgrädde, riktigt maffigt!
Citera
2009-07-10, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
Ok, det får väl bli 2 ikväll då...
Börja med bedarö-resten skit samma.
Citera
2009-07-14, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulk
Hehe Carnegie... inte dumt det!
Testa med en bit chokladkaka och lite vispgrädde, riktigt maffigt!
Kan förstå hur en chokladkaka kan passa till en Carnegie, men jag tycker helt enkelt inte om mörk kakaorik choklad. För jag antar att ljus mjölkchoklad inte passar lika bra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in