2014-04-01, 10:45
Medlem
Stvrmzeits avatar
1x Birrificio del Ducato La Luna Rossa
1x Birrificio del Ducato Wedding Rauch
1x Boulevard/Sierra Nevada Terra Incognita
2x Emelisse White Label Barley Wine 2012 Buffalo Trace Bourbon BA
1x Great Divide Old Ruffian
1x Gouden Carolus Cuvée van de Keizer Blauw
1x Ichtegems Grand Cru
1x Mikkeller/Three Floyds Blå Spøgelse
1x Omnipollo/Prairie Artisan Ales Potlatch
2x Smuttynose Imperial Stout

Jag är också nöjd av det jag fick plockat på nätet. Sidan var rätt långsam vid 10:00, tog ett tag att få beställningen skickad/bearbetad, men man fick det man skulle ha från webben i alla fall.
Citera
2014-04-01, 16:26
Medlem
KickAss-1337s avatar
3 Gouden Carolus
1 Old Ruffian
1 Pride of Nekron
1 Oppigårds Fatboy Brown

Beställde också två Emelisse BW

Kunde inte hålla mig utan öppnade Oppigårds nu, inte dum alls, man är knappast bortskämd med bra brown ales! Sympatiskt pris och bra och tydlig smak trots sina ringa 5%, klart värd
Citera
2014-04-01, 23:22
Medlem
Tropeds avatar
Tänkte att jag skulle ge mig på lite Barley Wine, några tips på lättare och prisvärda öl som man kan satsa på?
Citera
2014-04-01, 23:49
Medlem
brutefishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troped
Tänkte att jag skulle ge mig på lite Barley Wine, några tips på lättare och prisvärda öl som man kan satsa på?
nils oscars barley. billig och inget kollikrav. dock inte så jättekul. man får slanta upp lite om det ska bli någon skjuts i det hela. t.ex. så ligger ju old ruffian i småpartisläppet, den är mycket bra.
Citera
2014-04-01, 23:54
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Troped

Nu är ju inte barley wine min grej men Bötet BW tycker jag är bra.
Great Divine BW är inte så dum om man gillar humle.
Nils Oscar BW tycker jag är för spretig i smaken som färsk. Ger man den några år i källaren så är den nog inte så dum den heller.
Citera
2014-04-01, 23:58
Medlem
MonsterMagnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brutefish
nils oscars barley. billig och inget kollikrav. dock inte så jättekul. man får slanta upp lite om det ska bli någon skjuts i det hela. t.ex. så ligger ju old ruffian i småpartisläppet, den är mycket bra.

Jag tycker inte Nils Oscars BW var någon höjdare.
Spritig och spretig i smaken.
Jag kan bara hoppas den åldras med värdighet då jag har en knippe flaskor på lagring.
Citera
2014-04-02, 01:52
Medlem
Punklivs avatar
Jag fick ett väldigt starkt sug att experimentera nu, får bli att jag gör det någon annan dag dock.

Tänkte ta en trevlig stout och låta den dra lite med chili. Jag har några Oppigårds Thurbo Stout här hemma så det kanske blir att jag gör det med en sådan. Annars kör jag nog på Yeti.

Jag funderar på en ganska fruktig chili som inte är allt för het, men jag vill självklart ha lite hetta. Någon som har ett tips? Och hur mycket chili borde jag använda?

Jag återkommer självklart med resultat.
Citera
2014-04-02, 02:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv
Jag fick ett väldigt starkt sug att experimentera nu, får bli att jag gör det någon annan dag dock.

Tänkte ta en trevlig stout och låta den dra lite med chili. Jag har några Oppigårds Thurbo Stout här hemma så det kanske blir att jag gör det med en sådan. Annars kör jag nog på Yeti.

Jag funderar på en ganska fruktig chili som inte är allt för het, men jag vill självklart ha lite hetta. Någon som har ett tips? Och hur mycket chili borde jag använda?

Ancho chili används väldigt ofta i chilistouts (den är relativt mild). Var försiktig att inte ha i för mycket dock. I en 20-liter batch snackar vi runt 30 gram ancho chili, så du får konvertera det till dina behov. Låt chilin sitta i flaskan ca 30-60 dagar.
Citera
2014-04-02, 04:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Punkliv

Hur länge ska den dra? Brukar räkna 1-2 gram chili/litern, men då ligger den i jäskärlet i 10-14 dagar.
Citera
2014-04-02, 17:10
Medlem
Punklivs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mika123
Ancho chili används väldigt ofta i chilistouts (den är relativt mild). Var försiktig att inte ha i för mycket dock. I en 20-liter batch snackar vi runt 30 gram ancho chili, så du får konvertera det till dina behov. Låt chilin sitta i flaskan ca 30-60 dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av DBLDEUCE
Hur länge ska den dra? Brukar räkna 1-2 gram chili/litern, men då ligger den i jäskärlet i 10-14 dagar.

Jag hade tänkt att göra det på några timmar, haha. Såg att någon långt bak i tråden hade gjort det. Jag kanske får slänga i en ganska stark chili i rätt stora mängder för att det ska ge någon smak?

Jaja, går det åt helvete har jag provat i alla fall.
Citera
2014-04-02, 18:42
Medlem
upperkatts avatar
Själv är jag inte kunnig, men jag hoppas någon annan är det.

Jag köpte en Edringer Weissbier Dunkel, och den ska serveras vid 10-12 °C. 5 °C i kylskåpet, och rumstemperatur är ungefär 20 °C. Hur länge ska man låta den stå framme?

Tack på förhand.
Citera
2014-04-02, 19:19
Medlem
Astrofaess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MonsterMagnus
Jag tycker inte Nils Oscars BW var någon höjdare.
Spritig och spretig i smaken.
Jag kan bara hoppas den åldras med värdighet då jag har en knippe flaskor på lagring.

Kan intyga att den blir bättre med åren. Drack en som hade legat drygt tio år och det var en mycket angenäm upplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in