2010-01-31, 16:52
Medlem
mortlachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Gideon-Sture: Fuller's är faktiskt dominanter om vi ser till antalet sorter som finns på SB. Där var det fel av mig. Jag glömde bort London Pride och Discovery och det beror nog på att jag sällan eller aldrig köper dem. Jag har aldrig varit förtjust i Discovery som jag tycker smakar alldeles för lite.

zepofan: I nummer 3 av tidningen Whisky finns det en bra artikel om Fuller's. Man avnjuter även en Vintage Ale 2003 som förvarats helt åt helvete i sex år. Men drycken hade tydligen inte alls tagit skada, snarare tvärtom. Och det här får mig att fundera på hur länge man kan spara en Vintage. Tio år med rätt lagringsmetod?
Jag har en Vintage 2008 kvar. 2018...

Jag har en från varje år sedan 2001 (med undantag för något år när jag glömde köpa den), jag tror inte att någon har blivit sämre med åren, men det återstår väl att se den dagen jag får för mig att öppna dem...).
Citera
2010-01-31, 17:26
Medlem
loomiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mortlach
Jag har en från varje år sedan 2001 (med undantag för något år när jag glömde köpa den), jag tror inte att någon har blivit sämre med åren, men det återstår väl att se den dagen jag får för mig att öppna dem...).

Nej, rätt förvarad är nog inte tio år något att oroa sig över.
Jag har också en Brewers Reserve 2008. Är det något du har testat eller är även den i så fall oöppnad?
Citera
2010-02-02, 13:50
Medlem
mankers avatar
Drack Kipling South Pacific Pale Ale igår i London. Oerhört spännande då den är smaksatt med kiwi. Otroligt fräsch och frisk kiwismak, lite lättsam och inte artificiell smak någon stans. kan rekomenderas.
Citera
2010-02-02, 16:14
Medlem
SaintJonahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loomis
Nej, rätt förvarad är nog inte tio år något att oroa sig över.
Jag har också en Brewers Reserve 2008. Är det något du har testat eller är även den i så fall oöppnad?

Jag har någon flaska av denna som står! Inte någon smaksensation precis, men den kanske blir bättre med åren.

Nu påminner den om Innis&Gunn men betydligt lättare. Låt stå i något år till blir det nog aningen kraftigare.
Citera
2010-02-03, 08:18
Medlem
Apropå märkliga fruktöl. Jag drack en Strawberryale från Samuel Smith i lördags.

En fantastisk jordgubbsarom men smaken var inte riktigt samma, det var någon form av "brun ale" i botten. Drack en Saxo, helt ok belgisklale och en Mors Stout (Dansk), fast den lade hustrun beslag på och drack upp för mig men den var helt ok även om den inte lyfte.
Citera
2010-02-06, 03:11
Medlem
GSE_s avatar
Drack en Samuel Adams Boston Lager i helgen, väldigt god tyckte jag. Och jag brukar inte gilla amerikanska lager annars =)

Sen slank även en Marston's Old Empire India Pale Ale ner. Den var också väldigt smakrik och trevlig!
Citera
2010-02-07, 14:48
Medlem
ehm.... jag har aldrig testat belgisk eller holländsk öl men jag tänkte att nästa runda till bolaget så ska ja fan göra det! så vilka öl är goda ? jag tycker jätte mycket om Porter och stout, vet inte om belgarna gör nått sånt alls?

*har förresten en pistonhead i kylen men efter era recensioner så ser jag ju inte direkt fram emot den.
Citera
2010-02-07, 14:58
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eg0n
*har förresten en pistonhead i kylen men efter era recensioner så ser jag ju inte direkt fram emot den.

spara 11 kronor och gå tillbaka med den.
Visst doftar den lite humle (märk lite!), men det är fortfarande pissig spendrups i den. eller som en kompis sa så är en spendrups 2,2a godare än den
Citera
2010-02-07, 15:56
Medlem
drack precis pistonhead och ja.... den är godare än en vanlig spendrups det tycker jag men det var ju ingen sensation precis. tycker den är som vilken öl som helst egentligen men man kan få billigare öl som smakar densamma.
Citera
2010-02-09, 09:42
Medlem
Lill-Einars avatar
Drack en Avery The Czar Imperial Stout i badkaret med levande ljus tillsammans med min vackra hustru igår kväll.
Doft: En tydlig doft av körsbär, russin och portvin med en mild alkoholton.
Smak: En rik smak av körbär, välrostat bröd, mörk choklad samt mint avslutas med en lång eftersmak där humlebeskan och den varmande alkholtonen slingrande omfamnar varandra.
Omdöme: Wow mkt gott, helt klart värt priset av 9 Sofiero orginal, men kanske inte priset av 3 Chimay blå.
Citera
2010-02-10, 23:26
Medlem
Nauthizs avatar
Någon som har några tips på god svensk Ale?
Citera
2010-02-11, 15:25
Medlem
haloklins avatar
Vid en halvimproviserad och mycket lyckad ölprovning igår fick jag tillfälle att smaka några nya bekantskaper, nämligen Great Divide Hercules Double IPA, De Dolle Oerbier och Achel Trappist Extra.

Hercules: Nässlor, kola, alkohol och beska i en underbar balans tillsammans med en angenäm konsistens. Beskan är inte alls lika påträngande som i vissa andra IPA:s, vilket för mig är någonting bra. Mycket gott!

Oerbier: Portvin, friskhet och sötma, lite körsbär och russin, alkohol (förvånansvärt försynt med tanke på halten) och eventuellt mörka plommon. Liten beska och en lätt syrlig eftersmak med vinös karaktär. Kroppen är inte speciellt fyllig men det gör inte så mycket alls. Mycket gott, återigen.

Achel: Smält socker, fikon, torkad frukt, chokladkola, en lätt bismak av alkohol och en (mycket lätt) surhet i eftersmaken. Fyllig kropp, mycket liten efterbeska. Ett av de bättre öl jag druckit. Otroligt gott!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in