2008-02-20, 01:36
Medlem
Svampfests avatar
Det här har väl mer med öletikett att göra men provar ändå.

Iaf häromveckan så var jag ute på Bishop's Arms och var sugen på att prova någon ny god Ale. Frågade bartendern och han rekommenderade en dansk ale som skulle vara snarlik det jag gillade.

Döm om min förvåning när han tappar upp alen i ett vinglas!? Är detta vanligt eller ens korrekt? Alen var god men njutningen förtogs lite av att sippa från ett vinglas.

Sen ville jag prova en mjöd de hade och då tappar bartendern upp 6(!)cl i ett jävla whiskeyglas. Jag frågade då vad i hela helsefyr han höll på med och han drog nån story om att det var ett exklusivt mjöd som tydligen var dyrt att framställa etc.

60 spänn för 6cl mjöd kändes bara fel.
Citera
2008-02-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svampfest

Döm om min förvåning när han tappar upp alen i ett vinglas!? Är detta vanligt eller ens korrekt? Alen var god men njutningen förtogs lite av att sippa från ett vinglas.

Så gott som all öl smakar bäst i kupa, även om man av tradition serverar olika typer i olika glas.

Citat:
Sen ville jag prova en mjöd de hade och då tappar bartendern upp 6(!)cl i ett jävla whiskeyglas. Jag frågade då vad i hela helsefyr han höll på med och han drog nån story om att det var ett exklusivt mjöd som tydligen var dyrt att framställa etc.

60 spänn för 6cl mjöd kändes bara fel.

Köp inte dyra produkter då. Det är väl upp till dig vad du känner är prisvärt. Tro bara inte att producenterna ska börja skänka bort sina produkter till dig för att du tycker det är för dyrt.
Citera
2008-02-20, 15:24
Medlem
Tevildos avatar
Citat:

Porter dricker jag så gott som undantagslöst i rödvinsglas; ale helst i kupa. Så hellre ett rödvinsglas än ett pintglas om inte riktiga kupor finnes.
Citera
2008-02-21, 02:04
Bannlyst
vill bara tipsa den som söker lager med lite mer karaktär att "börja" prova på, testa staropramen granat samt budwar, två tjeckiska lager med bra beska och smak som ändå inte är lika varandra.
glöm inte att servera dem med fyllig skumkrona i tulpanglas så aromen kommer till sin rättvisa.
Citera
2008-02-24, 01:04
Medlem
Sartres avatar
Svampfest: När du är klar med utbildningen kommer du ha råd med en helkväll på bishop arms. Det är inte direkt en krog för kreti och pleti, utan där får man dels veta att man lever och dels att god öl kostar pengar i en marknadsekonomi.
Citera
2008-02-24, 01:06
Medlem
-Gustavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alkaloid
vill bara tipsa den som söker lager med lite mer karaktär att "börja" prova på, testa staropramen granat samt budwar, två tjeckiska lager med bra beska och smak som ändå inte är lika varandra.
glöm inte att servera dem med fyllig skumkrona i tulpanglas så aromen kommer till sin rättvisa.

Gambrinus är ett riktigt schysst bärs i den klassen också!
Citera
2008-02-28, 16:29
Medlem
Schlenkarla Rauschbier...smaka eller åk dit!

Nu vet jag inte om någon tipsat om denna öl innan för jag har inte läst alla inlägg men men...håll till godo.

Jag jobbade innan på Bishops Arms och vi fick möjlighet att åka till Bamberg (ca 1 timma med bil sydost om Frankfurt i Tyskland). Här ligger det eminenta bryggeriet Schlenkarla. De gör en helt unik öl (som förvisso Nils Oscar har kopierat) som heter Rauschbier och doftar, som namnet förtäljer, rök på samma sätt som en Isla-whisky. Dock mer åt korvhållet. Ja det låter helt sanslöst men den är fantastiskt god. Smaken är fyllig men samtidigt lätt på samma sätt som en mörk lager. Den är varken för besk eller för söt. Rökdoften kommer av att man torkat malten med bokved.

OBS: Rauschbier bör delas med en god vän, en hel är icke att rekommendera.

Bamberg å sin sida bör besökas om man är finsmakare. I området ligger över 10 lokala bryggerier (i en stad med några tusen invånare). Staden är av medeltidsstuk med borg och allt som hör till. Schlenkarla har en egen ölstuga här och där kan man även smaka på en weissbier-variant samt en bock-variant som inte exporteras.

Mycket nöje!
Citera
2008-02-28, 16:49
Medlem
Andra goda öl...

Australien: Coopers Sparkling Ale. (går ej att få tag på på systemet men på en välsorterad pub finns den). Importeras av importören Australian Wine till Sverige.

Danmark: Den Kongelige bryggeri, Långfartsöl. En IPA som är helt fantastiskt len och mjuk i karaktären. Finns på välsorterade livsmedelsbutiker i Köpenhamn och på en grym liten minikrog på en tvärgata från Ströget...Café nånting hette den, låg bredvid en stor biograf nära Rådhuspladsen.

USA: gillar man tokbeskt, bitters ska man testa alla öl från Flying Dog. Inte bara för att de har ascoola etiketter och namn på sina öl utan för att de är väldigt komplexa i sin smak. USA är ett underskattat öl-land. Fuck Bud.

Sverige: Dugges från Göteborg. Deras Avenyn Ale utsågs till bästa öl på senaste Öl & whisky-mässan. Den har tydligen kommit på flaska nu. Kanske kommer till systemet vem vet.

Tjeckien: Krusovice Černe samt Krusovice Jubilejní. Den första är en mörk, 3,8%, lättdrucken lager. Den andra smakar lite som Staropramen Granat. Mycket god med andra ord. Lite rödaktig i tonen med mycket smak för att vara en lager.

Thats it for now kids!
Citera
2008-02-28, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NikoMcBrain
Sverige: Dugges från Göteborg. Deras Avenyn Ale utsågs till bästa öl på senaste Öl & whisky-mässan. Den har tydligen kommit på flaska nu. Kanske kommer till systemet vem vet.

Den och hela Göteborgs-sviten finns fr.o.m 1:a april i beställningssortimentet. Tyvärr måste man väl beställa hela kollin, men är man 3-4 polare att dela på en låda så är det ju helt ok.
Citera
2008-02-28, 18:35
Medlem
JosefSvejks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NikoMcBrain
Nu vet jag inte om någon tipsat om denna öl innan för jag har inte läst alla inlägg men men...håll till godo.

Visst är den en fantastisk öl och visst är man grymt sugen på att åka ditt.

Tycker inte Nils Oscars Rökporter har mycket att säga till om i jämförelse med Rauchbieren, har helt förälskat mig i doften, tjära, charkuterier, det är orgasmiskt.
Citera
2008-02-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JosefSvejk
Visst är den en fantastisk öl och visst är man grymt sugen på att åka ditt.

Tycker inte Nils Oscars Rökporter har mycket att säga till om i jämförelse med Rauchbieren, har helt förälskat mig i doften, tjära, charkuterier, det är orgasmiskt.

Klart du ska åka dit. Åk med ryan air till frankfurt hahn sen e det bara att sätta sig på tåget, tar typ 1,5 timma med tåg från flygplatsen.

Nä, Nils Oscars rököl gav väl mer att önska va...men det är bra att dom försöker iallafall. Mer sånt. Så länge dom inte försöker göra Chili-öl. Naturligtvis en amerikansk uppfinning som smakar...chili...eller helvete om man så vill.
Citera
2008-03-02, 00:00
Medlem
Yetms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lien Lu
Så gott som all öl smakar bäst i kupa, även om man av tradition serverar olika typer i olika glas.

Ni tycker säkert det här är en idiotisk fråga. Men jag är mer eller mindre nybörjare på det här med 'riktigt' öl, så ni får stå ut.

Vad gör det för skillnad att dricka ur kupa vs. pintglas vs. direkt från flaskan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in