2008-02-12, 09:55
Medlem
ellroys avatar
GP hade i helgen ett trevligt reportage om 2 mikrobryggerier i Göteborg, Dugges och Ocean Bryggeriet.
(Prippklubbens starkpilsner bryggt av Grebbestad var också med på ett hörn)

Ett trevligt aprilskämt är att from 1 april så finns Dugges såkallade "Göteborgssvit" (Avenyn Ale, Johannas Bästa, Gustafs Finger, Poseidon Porter, Bältesspännaren och Kals Stout) i Systemets beställningssortiment.

http://www.dugges.se/
http://www.oceanbryggeriet.se/
http://www.prippklubben.se/index.php
Citera
2008-02-12, 10:15
Medlem
prominentens avatar
Om du menar IPA är IMPERIAL extra allt, dvs mer malt, mer humle(arom, smak, beska) och alkohol(från malt givetvis).

Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Vad är det för skillnad på imperial och icke imperial?
Citera
2008-02-12, 10:16
Medlem
NordicVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Vad är det för skillnad på imperial och icke imperial?

När det gäller Stout så hänför sig Imperial till den typ av stout som exporterades till det ryska tsarhoven. Denna typ av stout var alkoholstarkare än den som såldes hemma.

Antar därför att namnet syftar på en högre alkoholhalt även när det rör andra öltyper.

PS. Tackar Prominenten för tipsen !
Citera
2008-02-12, 19:56
Medlem
elevators avatar
systemet hade en ölsort för en tid sedan som hette något i stil med black money. lättdrucket och billigt må jag säga. har det utgått ur sortimentet?
Citera
2008-02-12, 20:11
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elevator
systemet hade en ölsort för en tid sedan som hette något i stil med black money. lättdrucket och billigt må jag säga. har det utgått ur sortimentet?
Har du testat att använda Systembolagets sökmotor?
Citera
2008-02-15, 11:48
Medlem
Någon som fick tag på en flaska Duvel Tripel Hop idag?

Var och köade på Regeringsgatan från 9.15 och då var det ett tiotal framför i kön vilket en halvtimme senare hade växt sig rejält bakåt till, kanske runt 70 personer till. Det ledde till att de kvoterade ut en flaska vilket även undertecknad lyckades få tag på

Hade väl varit roligt att få några fler flaskor för att kunna jämföra ett par år framåt och kanske även för att investera i. Men för 182 kronor var det ändå ett riktigt bra erbjudande. Frågan är bara om man ska dricka nu, dricka om 3 år eller om man ska sälja den vidare. Lutar dock åt att jag ska dricka den inom ett år då jag är lite för nyfiken på om den är överskattad (vilket folk som inte druckit den är snabba på att påpeka...) eller om den är helt fantastisk.
Citera
2008-02-15, 13:59
Medlem
Fick två flaskor Duvel och kunde fått en tredje. Jag funderar lite på hur man skall lagra dom då en flaska skall sparas till senare så att jag kan känna skillnaden.
Citera
2008-02-15, 15:19
Medlem
mongrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellroy
GP hade i helgen ett trevligt reportage om 2 mikrobryggerier i Göteborg, Dugges och Ocean Bryggeriet.
(Prippklubbens starkpilsner bryggt av Grebbestad var också med på ett hörn)

Ett trevligt aprilskämt är att from 1 april så finns Dugges såkallade "Göteborgssvit" (Avenyn Ale, Johannas Bästa, Gustafs Finger, Poseidon Porter, Bältesspännaren och Kals Stout) i Systemets beställningssortiment.

http://www.dugges.se/
http://www.oceanbryggeriet.se/
http://www.prippklubben.se/index.php
Läste samma reportage, det var riktigt rolig läsning. Drack en Prippklubbens Starkpilsner i onsdags för att stilla min nyfikenhet, och jag måste säga att jag blev mycket glatt överraskad, speciellt med tanke på att priset är så förbannat överkomligt. Att Pripps inte tillåter Prippklubben att sätta sitt namn på etiketten i framtiden är en skam, särskilt om man jämför kvaliteten på de båda bryggeriernas produkter :/
Citera
2008-02-16, 00:53
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av legatoz
Någon som fick tag på en flaska Duvel Tripel Hop idag?

Var och köade på Regeringsgatan från 9.15 och då var det ett tiotal framför i kön vilket en halvtimme senare hade växt sig rejält bakåt till, kanske runt 70 personer till. Det ledde till att de kvoterade ut en flaska vilket även undertecknad lyckades få tag på

Hade väl varit roligt att få några fler flaskor för att kunna jämföra ett par år framåt och kanske även för att investera i. Men för 182 kronor var det ändå ett riktigt bra erbjudande. Frågan är bara om man ska dricka nu, dricka om 3 år eller om man ska sälja den vidare. Lutar dock åt att jag ska dricka den inom ett år då jag är lite för nyfiken på om den är överskattad (vilket folk som inte druckit den är snabba på att påpeka...) eller om den är helt fantastisk.

Spara den! Är du riktigt sugen kan du ju alltid gå ihop med polarna och dela på en stor pava ute på krogen. När du gjort det vet du ju om den är värd att spara eller om du ska sälja den vidare till någon hugad köpare. Du kan nog få hyfsat bra betalt för den.
Btw stod du före eller efter de där vitklädda hantverkarna?
Citera
2008-02-16, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cineasten
Spara den! Är du riktigt sugen kan du ju alltid gå ihop med polarna och dela på en stor pava ute på krogen. När du gjort det vet du ju om den är värd att spara eller om du ska sälja den vidare till någon hugad köpare. Du kan nog få hyfsat bra betalt för den.
Btw stod du före eller efter de där vitklädda hantverkarna?

Tja, får se hur länge jag klarar av att säga nej till strupen.
Men det var en bra idé att dela med några andra. Vilka krogar har den i Sverige? Måste man kanske ta sig ända till Göteborg (Delerium Tremens)? Men det vore trevligt att smaka en klunk innan man hugger in på hela flaskan. Ska bli spännande hur som helst.

Hmm, jag stod vid fönstret där möbelaffären hade sin lilla utställning. Med två kvinnor framför och bredvid. Så hantverkarna stod nog bakom, fast jag är inte riktigt säker. Jag frös också som tusan i ansiktet och kinderna. Vi får hoppas det var värt det

Hur ska du göra med din flaska om man får fråga? Spara ett par år, antar jag?
Citera
2008-02-16, 13:37
Medlem
Kung Kisstanks avatar
Citat:
Men det var en bra idé att dela med några andra. Vilka krogar har den i Sverige? Måste man kanske ta sig ända till Göteborg (Delerium Tremens)? Men det vore trevligt att smaka en klunk innan man hugger in på hela flaskan. Ska bli spännande hur som helst.

Jag läste på Svenska Ölfrämjandets hemsida att Duvel Cafe i Stockholm har fått 22 flaskor och att landets samtliga Bishops Arms-pubar har fått 4 (!) flaskor var.
Citera
2008-02-16, 18:18
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Tja, får se hur länge jag klarar av att säga nej till strupen.

Hmm, jag stod vid fönstret där möbelaffären hade sin lilla utställning. Med två kvinnor framför och bredvid. Så hantverkarna stod nog bakom, fast jag är inte riktigt säker. Jag frös också som tusan i ansiktet och kinderna. Vi får hoppas det var värt det

Hur ska du göra med din flaska om man får fråga? Spara ett par år, antar jag?
Jag tänker spara min åtminstone ett år såvida jag inte blir toksugen och korkar upp den i höst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in