2010-02-19, 19:18
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Beror ju på om du gillar finare öl eller inte. Gillar du vad i som huserar i denna tråd kallar för "fin", "god", "bra" öl etc är den rätt dålig. Det är ju inte mer än en massproducerad lager utan något speciellt. Sen om du däremot gillar "en stor stark", tycker att "guiness är på tok för tungt för mig" eller så, då kan den nog erbjuda mer. Men förvänta dig ingen smaksensation. Lager kan ju fortfarande vara trevliga, rätt trevliga om man vill ha framför tv:n med lite chips. Vissa är dessutom väldigt bra på fat (ta bara sam adams boston lager eller brooklyn lager som nätan är bättre på fat). Dugges Spring Beer visar ju också att en lager inte behöver vara dålig eller smaklös. Tyvärr är nog Asahi's rätt menlös, men den kan vara läskande och god för det. Kyl den väl så

Well, jag gillar ljus och mörk lager. Vad det nu säger om mina smaklökar. Wisby Pils, Zywiec, Brooklyn (som du nämnde) och Morettis "La Rossa" är stora favoriter här hemma. Tycker det är på en lagom nivå. Lätt att kombinera med mat eller diverse tillbehör om inte annat.

Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Varför inte lägga upp 16.90 och prova själv? Det betyder ju inte precis någon ekonomisk katastrof om den är så fruktansvärt äcklig att den inte går att dricka.

Givetvis ska jag testa. Tänkte bara höra vad andra hade för uppfattning, här går den till och med loss på €2,50.
Senast redigerad av 4522 2010-02-19 kl. 19:20.
Citera
2010-02-20, 12:37
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Well, jag gillar ljus och mörk lager. Vad det nu säger om mina smaklökar. Wisby Pils, Zywiec, Brooklyn (som du nämnde) och Morettis "La Rossa" är stora favoriter här hemma. Tycker det är på en lagom nivå. Lätt att kombinera med mat eller diverse tillbehör om inte annat.

Givetvis ska jag testa. Tänkte bara höra vad andra hade för uppfattning, här går den till och med loss på €2,50.

De lager du nämner är ju bra sådana. Typ de som får bra betyg för att vara lager. dock lär de va bättre. men man måste fan prova dålig öl också, annars får man aldrig några referensramar.

därför så många som dricker guiness och kilkenny tror att de dricker suuupermörk öl. Provar de sedan en typ dugges 1/2 Idjit (bra mörk svensk porter) och sen en Goose Island Bourbon County Stout (påträngande, men underbar whiskeysmak) så blir det helt annorlunda
Citera
2010-02-21, 21:00
Medlem
loomiss avatar
Medan Hellner körde skiten ur alla igår kväll satt jag med en Solstice d'Hiver från kanadensiska (se där, vilken tillfällighet...) Dieu Du Ciel. Och jag kunde konstatera att den har blivit fylligare, rundare och mer komplex under året på hyllan i förrådet. Nu har jag en flaska kvar. Den sparar jag ytterligare något år.
Citera
2010-02-21, 21:08
Medlem
zepofans avatar
Har du provat Péché Mortel eller Rigor Mortis än då? Jag har några stycken av varje, men jag tänkte låta dem stå till sig lite.
Citera
2010-02-22, 04:20
Medlem
GSE_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimpa84
Jag måste bara säga att som öl älskare, framförallt ALE, gillar jag sierra nevada pale ale väldigt bra.

Lite grumlig, viss honungs sötma i eftersmaken - till det en påse pistasch nötter

Annars är Fullers favoritmärket, antar att ni redan tagit upp det hundra elva gånger i den här tråden men det tål att nämnas igen. Både London pride, india pale ale och ESB är kanon sorter

Håller helt med. Fuller's India Pale Ale är en riktig skatt.
Citera
2010-02-22, 10:15
Medlem
SaintJonahs avatar
Citat:
Har du provat Péché Mortel eller Rigor Mortis än då? Jag har några stycken av varje, men jag tänkte låta dem stå till sig lite.

Jag har provat allt de som dom skickat till sverige, och de ni nämner är väl det bästa ur sortimentet. Kanske ska lägga till Corne du Diable som är en stor favorit.

Stouten med kaffe (har för mig att den heter Peche Mortel) är riktigt bra och bland dom bästa smaksatta stouter som jag provat. Har du inte provat Aphrodisiaque som borde du absolut göra ett inköp där också, chocklad och vanilj.

... Rigor Mortis, betyder inte de likstehet? Lite roligt namn eftersom ölet ligger på runt 10 %
Citera
2010-02-22, 12:22
Medlem
loomiss avatar
Citat:

Péché Mortel har jag testat. Jag är jävligt svag för den här typen av öl. Och den både doftar och har smak av kaffe och riktigt mörk choklad men inte så det blir för mycket på något sätt. Jag har bara en flaska kvar och den tänker jag spara.
Rigor Mortis står fortfarande på inte-testat-än-listan.
Citera
2010-02-23, 10:06
Medlem
mankers avatar
Klunkade i mig en Sigtuna Vårweizen igår. Trevlig, mycket trevlig. Tillsammans med Amarillo Spring årets sommaröl för min del!

Full text här

Citat:
Utseende: Fint persikogul grumlig vätska med lätt äggult skum med små till medelstora bubblor som lägger sig rätt högt i glaset.
Doft: Väldigt kryddig men mer då åt "blonde"-hållet än hefeweizen tycker jag. I alla fall vad gäller vetedoften och dofterna av banan och kryddor med den där lite söta godisaktiga doften. Väldigt fin doft där jag nu bryter ifrån och säger att jag hittar fina humledofter av just den amerikanska typen, lite Amarillo åtminstone. Det vilar nästan en humlehinna över doften som jag tycker är rätt påtaglig - och väldigt trevlig. Mycket humlig och kryddig utan att dofta för kraftigt av humle.
Smak: Pirrande kolsyra och medelstor munkänsla. Även i smaken så är det en mycket fin balans mellan smakerna och munkänslan. Detta är en öl som ska drickas mer än långsamt njutas av. Perfekt på sommaren med sin läskande och relativt kraftiga smak. Hade den varit kraftigare åt något håll, tex mer humlig, hade den inte varit lika lättdrucken och god. Trevlig humlesmak med liten beska. Samtidigt är det vetesmaker där och det är lite som en amerikansk veteöl men med lite mer smak och bättre balanserad humlighet.
Betyg? - Bättre, doftar mer än vad den smakar. Men humligheten, den välbalanserade vetesmaken och framförallt dess läskande effekt gör den ultimat bredvid grillen. Och att jämföra den med klassiska hefeweizens tycker jag är orättvist, jämför den istället med amerikansk veteöl så märker man hur pass mycket bättre denna är.
Citera
2010-02-24, 02:32
Medlem
Quorthons avatar
Drack en Harviestoun Ola Dubh häromdagen. Det är alltså Harviestouns "Old Engine Oil" som lagrats på fat som innehållit Highland Park. Testade 12an då jag inte kände att jag ville lägga ut 10 pund för 40an. Riktigt fin måste jag i alla fall säga att den var. Oljig med chokladkaraktär och sedan whiskytoner och rökighet som sätter sig kvar i munnen. Skall sägas att jag verkligen gillar Highland Park också. Ångrar lite att jag inte besökte bryggeriet.
Citera
2010-02-25, 11:43
Medlem
Gregsons avatar
"Idag finns dussintals märken som kostar 10-11 kronor per burk. [...] Carlsberg undviker denna marknad och har exempelvis höjt priset på Pripps."

Klyftigt.
Citera
2010-02-25, 12:44
Medlem
Ni som provar nya öl här och på alla bloggar man läser, Hur får ni tag på alla ovanliga öl? läste precis på någon blogg att en kartong med massa öl damp ner i lådan och nu ska de provas. Jobbar en del av er på nått bryggeri etc eller sitter ni och beställer på nätet? Hur mkt pengar pungar ni ut på öl? Hur gör ni jag vill veta

Kan jag beställa öl på nätet och få hem till posten? skatter/avgifter? tell me tell me!
Citera
2010-02-25, 12:49
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gregson
"Idag finns dussintals märken som kostar 10-11 kronor per burk. [...] Carlsberg undviker denna marknad och har exempelvis höjt priset på Pripps."

Klyftigt.
Så Pripps har blivit "finöl" nu då? Då är det väl bara en tidsfråga innan den bara säljs på den exklusiva förpackningen glasflaska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in