2008-03-02, 20:03
Medlem
MadamMims avatar
Ingen som gillar Hen´s Tooth?
Citera
2008-03-05, 02:32
Medlem
Sartres avatar
Yetm: Det blir en helt annorlunda sammansättning beroende på form i behållare. Dvs olika gas, vätska sammansättning.
Citera
2008-03-05, 15:05
Medlem
prominentens avatar
Vill man få fram mycket arom ur ett öl ska man hälla en mindre mängd i en kupa, alltså inte fylla glaset.

Kupa därför att aromer koncentreras "inne i glaset" som är lite insvängt. Ursäkta ordvalet här.

Att man inte ska fylla glaset beror på att syreutrymmet i glaset förstärker aromerna. Aromerna ska helt enkelt komma i kontakt med syret. Ett fyllt glas innehåller inget syre, då känner man ingen eller mindre arom.
Svänger man runt glaset sprider man också aromen. Detta har ni säkert sett.

Hoppas ni fattar...
Citera
2008-03-06, 15:13
Medlem
Sartres avatar
Det som herr prominenten försöker förklara (du gör ett bra försök, missförstå mig rätt) ska jag försöka förklara litet mer tekniskt. Det är såhär att (ifall nu teorin kring glaskupa stämmer...) syret oxiderar ölen i sig och skapar olika produkter i ölen som sägs förstärka smaken. Dvs syre reagerar med "öl"-molekylerna och under normalt tryck och temperatur (NTP) skapas biprodukter som inte alla gillar men som ölkännare uppenbarligen gillar. Sedan får man tänka på att formen på en behållare bestämmer hur gaser reagerar med vätskor och hur alltihopa blandas på ett sätt som troligtvis är optimalt, vissa öl kräfva vissa former för optimalomblandning under NTP.

Har jag fel, får ni gärna förklara hur det går till.
Citera
2008-03-07, 08:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sartre
Det som herr prominenten försöker förklara (du gör ett bra försök, missförstå mig rätt) ska jag försöka förklara litet mer tekniskt. Det är såhär att (ifall nu teorin kring glaskupa stämmer...) syret oxiderar ölen i sig och skapar olika produkter i ölen som sägs förstärka smaken. Dvs syre reagerar med "öl"-molekylerna och under normalt tryck och temperatur (NTP) skapas biprodukter som inte alla gillar men som ölkännare uppenbarligen gillar. Sedan får man tänka på att formen på en behållare bestämmer hur gaser reagerar med vätskor och hur alltihopa blandas på ett sätt som troligtvis är optimalt, vissa öl kräfva vissa former för optimalomblandning under NTP.

Har jag fel, får ni gärna förklara hur det går till.

Det låter helt riktigt.

Ett tillägg ang. smak. En öl som är för kall reagerar inte likadant med syret och därför smakar den mindre. En anledning till att många gillar sin öl kall. Ölkännare vill oftast ha sin öl mellan 8-12 grader (beroende på öltyp) för att uppnå optimal smak.
Citera
2008-03-07, 12:51
Medlem
Sartres avatar
Ja det hade jag inte tagit med i beräkningen, men jag personligen gillar att ligga på 8 grader ungefär.

Men de flesta ölkylar på vettiga ställen ligger väl på 8-12 grader?
Citera
2008-03-07, 20:46
Medlem
Yetms avatar
Det med temperaturen visste jag faktiskt redan om.

Testade en Chimay (blå) för första gången idag. Och jag blev väldigt positivt överraskad. Jag var väldigt skeptisk när jag såg hur stark den var. Men den var väldigt god. Jag läste i tråden att den ska bli bättre om man lagrar den. Så min fråga då är hur länge måste man låta den ligga för att det ska ge en märkbar skillnad? Och hur ska den förvaras?
Citera
2008-03-08, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yetm
Det med temperaturen visste jag faktiskt redan om.

Testade en Chimay (blå) för första gången idag. Och jag blev väldigt positivt överraskad. Jag var väldigt skeptisk när jag såg hur stark den var. Men den var väldigt god. Jag läste i tråden att den ska bli bättre om man lagrar den. Så min fråga då är hur länge måste man låta den ligga för att det ska ge en märkbar skillnad? Och hur ska den förvaras?

ska förvaras svalt,torrt och mörkt. Förvara inte den liggandes,den ska stå upp,tror till och med det står på flarren.
Citera
2008-03-08, 14:16
Medlem
Tevildos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Todeon
ska förvaras svalt,torrt och mörkt. Förvara inte den liggandes,den ska stå upp,tror till och med det står på flarren.

Det är i alla fall utmärkt på de stora flaskorna, vilket också är de flaskor man ska välja om man vill lagra den. Små flaskor går förvisso också att lagra, men personligen tycker jag inte det är mödan lönt.

Ju längre du lagrar desto bättre blir resultatet; åtminstone har jag aldrig druckit en "för gammal" trappist.
Citera
2008-03-08, 22:35
Medlem
G3x0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lien Lu
Den och hela Göteborgs-sviten finns fr.o.m 1:a april i beställningssortimentet. Tyvärr måste man väl beställa hela kollin, men är man 3-4 polare att dela på en låda så är det ju helt ok.

Drack denna på bishop arms för några veckor sedan. Smakade på tok för mycket grape för min smak, verkligen syrlig och besk. Men verkligen en speciell ale som borde provas, mest för att den är speciell.

En öl jag vill rekommendera är den belgiska ölen Delirium Tremens (fyndigt, jag vet) som verkligen var enastående! Den finns iaf tillfälligt på bishop arms på bellmansgatan i Stockholm.

//G
Citera
2008-03-09, 03:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av G3x0r
Drack denna på bishop arms för några veckor sedan. Smakade på tok för mycket grape för min smak, verkligen syrlig och besk. Men verkligen en speciell ale som borde provas, mest för att den är speciell.

Aveny? Jag tycker den är lite för mycket vardagsöl, lite för "snäll"
Dugges andra produkter är mycket häftigare, men de lär det väl dröja innan man får se på systemet...
Citera
2008-03-09, 16:14
Medlem
Doktor Porks avatar
Appropå temperatur står det på min flaska Orval att den ska serveras 12-14 grader varm. Det innebär att den nog var ett par grader för kall när jag drack den igår. Detta förhindrade den dock inte från att fortfarande smaka lysande. Det är en aningen dyr, och inte speciellt stark öl för att vara en trappist, men den har en ganska intressant torrare och mer bitter smak än många andra starka belgiska öl som gärna annars har en aningen söt och mycket smakrik karaktär. Det inte sagt att Orval inte är smakrik, jämfört med i princip all annan öl är den det, den når bara inte upp till t.ex. Rocheforts nivå.

När vi var ute på stan efter tentan i fredags hittade jag ett ställe som hade en av Nynäshamns sorter, nämligen Smörpundet Porter. Den går helt klart att rekommendera, det kändes lite som att man hittat den heliga graalen efter att bara ha druckit spendrups tidigare under kvällen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in