2010-02-12, 19:59
Medlem
Bronkzs avatar
Achel: Smält socker, fikon, torkad frukt, chokladkola, en lätt bismak av alkohol och en (mycket lätt) surhet i eftersmaken. Fyllig kropp, mycket liten efterbeska. Ett av de bättre öl jag druckit. Otroligt gott![/quote]

tackar för tipset. trappist är de finaste!
Citera
2010-02-15, 14:08
Medlem
mankers avatar
Två tankar kring dagens ölsläpp..

1. Brooklyn Black Ops har ju champagnejäst och lär väl få en fin kolsyra? Men jag har haft dåliga erfarenheter av att ha dem liggandes, men champagne bör ju inte så? Ska ja förvara dem ståendes eller liggandes? har fem stycken så de tar rätt mycket plats ståendes.

2. Sierra Nevada Harvest.. hur fräscha lär dem vara? Lite synd att man gör en öl på det sättet (under ett dygn) och sedan låter dem fraktas hit under desto längre tid. Dricka nu eller ok att vänta lite till?
Citera
2010-02-15, 17:56
Medlem
Quorthons avatar
Någon som har smakat Hardcore IPA eller Atlantic IPA (båda från Brewdog) och har några tankar om dessa? Tänkte eventuellt köpa ett par sådana och en Tactical Nuclear Penguin till helgen.
Citera
2010-02-15, 18:06
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Någon som har smakat Hardcore IPA eller Atlantic IPA (båda från Brewdog) och har några tankar om dessa? Tänkte eventuellt köpa ett par sådana och en Tactical Nuclear Penguin till helgen.

Atlantic IPA'n är liksom pingvinen mest en pr-sak mer än extraordinär öl - i förhållande till priset vill säga. Har man råd och intresse, så go for it. men allmänna uppfattningen verkar vara att de är orimligt dyra. Hardcore IPA'n vet jag inte vad den kostar, men är den inte alltför dyr så är det väl intressant att dricka den, men verkar inte heller stå för några höjdaromdömen.
Citera
2010-02-15, 18:55
Medlem
Skavanks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av manker
Två tankar kring dagens ölsläpp..

1. Brooklyn Black Ops har ju champagnejäst och lär väl få en fin kolsyra? Men jag har haft dåliga erfarenheter av att ha dem liggandes, men champagne bör ju inte så? Ska ja förvara dem ståendes eller liggandes? har fem stycken så de tar rätt mycket plats ståendes.

2. Sierra Nevada Harvest.. hur fräscha lär dem vara? Lite synd att man gör en öl på det sättet (under ett dygn) och sedan låter dem fraktas hit under desto längre tid. Dricka nu eller ok att vänta lite till?

Enligt datummärkningen på mitt exemplar bryggdes den den 14e september, vilket känns lite tråkigt, eftersom den kan hinna tröttna rätt rejält på nästan ett halvår

Citat:
bottling date. Bottles: Example: 9020 1 0919. 9 = Last Digit of Year (2009), 020 = Day of Year, Julian (Jan. 20)
Citera
2010-02-18, 18:36
Medlem
Kimpa84s avatar
Jag måste bara säga att som öl älskare, framförallt ALE, gillar jag sierra nevada pale ale väldigt bra.

Lite grumlig, viss honungs sötma i eftersmaken - till det en påse pistasch nötter

Annars är Fullers favoritmärket, antar att ni redan tagit upp det hundra elva gånger i den här tråden men det tål att nämnas igen. Både London pride, india pale ale och ESB är kanon sorter
Citera
2010-02-18, 19:11
Medlem
gr6810s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimpa84
Annars är Fullers favoritmärket, antar att ni redan tagit upp det hundra elva gånger i den här tråden men det tål att nämnas igen. Både London pride, india pale ale och ESB är kanon sorter
Ja, men det tål att upprepas så att de som ännu inte provat deras öl gör det. Nu ska jag öppna en ESB och titta på fotboll. Nice.
Citera
2010-02-19, 00:14
Medlem
SaintJonahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kimpa84
Jag måste bara säga att som öl älskare, framförallt ALE, gillar jag sierra nevada pale ale väldigt bra.

Lite grumlig, viss honungs sötma i eftersmaken - till det en påse pistasch nötter

Va i london för någon vecka sedan och drack mycket nytt från dom, mestadels va det cask öl. Synd bara att dom inte skeppar över de till oss, så vi "enbart" får nöja oss med esb, pride, jack frost m.m!
Citera
2010-02-19, 18:39
Medlem
mankers avatar
Brittisk öl är för dem som inte är män nog att gilla amerikansk öl

Drack just, eller dricker den nu, Sierra Nevada Harvest 09. Fy satan vad gott med en riktigt humlesmakande brygd! Den är inte humlig, utan just humlesmakande. Eller som blogginlägget lyder

Citat:
Utseende: Högt fint beigefärgat skum med minimala bubblor, fast lite större "on top". Lätt mjällt på toppen. Sjunker fint och lämnat mycket skummiga rester över glaset. Fin färg som ni kan se.
Doft: På en meters håll känns den extremt tydliga humledoften. Oerhört frisk humle där varenda del av humlekotten "går att känna". Grapebeska och citrusfrukt finns självklart där. Annars är det just humlekotten som får vara ensam på scen, väldig "kottig" doft. Cascade och centennial såhär "färskt skapat" är mumma.
Smak: Medel munkänsla med fin kolsyra och fyllighet. Underbar smak här med som är precis som doften. Humlekottar, citrus och mer kottar. Precis såhär ska de IPOr jag dricker vara, bastanta brygder utan att nödvändigtvis vara för starka (6,7%). Just det där extra som separerar humlen och kottarna känns (bokstavligen) här.

Betyg? - Bäst. Detta var fint det. Bastant, potent, kraftig, fin humle!
Citera
2010-02-19, 18:47
Medlem
4522s avatar
Är det någon som provat Asahi och deras "torra lager"? Jag har sprungit förbi den några gånger men aldrig nappat hittills. Presentationen och estetiken skriker verkligen Japan. Men i Europa bryggs den tydligen av Staropramen, men omdömena går isär. Någon kallade den smaklös, en annan fyllig. Så därför vänder jag mig till eliten här på forumet. Trots att det kanske inte faller inom ramen till hundra procent.
Citera
2010-02-19, 18:56
Medlem
mankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Är det någon som provat Asahi och deras "torra lager"? Jag har sprungit förbi den några gånger men aldrig nappat hittills. Presentationen och estetiken skriker verkligen Japan. Men i Europa bryggs den tydligen av Staropramen, men omdömena går isär. Någon kallade den smaklös, en annan fyllig. Så därför vänder jag mig till eliten här på forumet. Trots att det kanske inte faller inom ramen till hundra procent.

Beror ju på om du gillar finare öl eller inte. Gillar du vad i som huserar i denna tråd kallar för "fin", "god", "bra" öl etc är den rätt dålig. Det är ju inte mer än en massproducerad lager utan något speciellt. Sen om du däremot gillar "en stor stark", tycker att "guiness är på tok för tungt för mig" eller så, då kan den nog erbjuda mer. Men förvänta dig ingen smaksensation. Lager kan ju fortfarande vara trevliga, rätt trevliga om man vill ha framför tv:n med lite chips. Vissa är dessutom väldigt bra på fat (ta bara sam adams boston lager eller brooklyn lager som nätan är bättre på fat). Dugges Spring Beer visar ju också att en lager inte behöver vara dålig eller smaklös. Tyvärr är nog Asahi's rätt menlös, men den kan vara läskande och god för det. Kyl den väl så
Citera
2010-02-19, 18:56
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Varför inte lägga upp 16.90 och prova själv? Det betyder ju inte precis någon ekonomisk katastrof om den är så fruktansvärt äcklig att den inte går att dricka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in