Citat:
Ursprungligen postat av
Cornholio.
Har personligen aldrig testat barley wine öl men har varit sugen på det ett bra tag nu! Har haft funderingar kring Nils Oscar Barley Wine 10,4% men ska även titta närmre på andra sorter innan jag bestämmer mig! Tyvärr så har jag fått uppfattningen att barley wine över lag är en ganska dyr ölsort.
Barleywine är min favoritstil. Det är ganska nytt med stilguider, traditionellt så var definitionen "bryggerites maltigaste öl". Grovt görenklat så har du tre grundtyper (som givetvis flätar in i varandra) (nu tar jag inte enligt SHBF's stilguide)
* Traditionell Engelsk stil på 6-8% - Trevlig med fokus på malt. Kallas även vintage ale etc.
* Tokhumlad Amerikansk stil, runt 9-14% - Steget efter dubelipa. Mina favoriter är Sierra Nevada - Bigfoot och Great Divide - Old Ruffian. Bittersöt humlejuice när den är ung.
* Modern Barelywine, runt 9-14% - Mer balanserad smak än den tokhumlade, hantverksbryggeriet Baronen 2008 är min favorit i genren.
Är man ovan vid stilen rekommenderas lite svettig västerbottenost eller kanske Wasa Sport knäckebröd (rågsmaken möter upp det överhumlade söta ölet till en underbar batalj på smaklökarna). I övrigt fungerar alla typer väldigt bra med kraftig(!) mat, den engelska stilen funkar även utmärkt till efterrätter.
Alla tillochmed de tokhumlade vinner på lagring, 1-3år (mer är oftast inte fel men det mesta har hänt). Det tokhumlade tappar humlearomer första halvåret vilket kompenseras av knäcktoner etc från ett år och uppåt.