2016-12-09, 15:49
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Vem har försökt ändra på hur svenskar firar Lucia?
Okej, jag omformulerar det. Vi har inte gjort försök att framställa deras luciafirande på ett förändrat sätt. Dock kan man säga att indirekt är detta ett försök att förvanska och förvrida luciaförandet med syftet att åstadkomma förändring av svenska traditioner till att bli urholkade traditionslösa fenomen.
Citera
2016-12-09, 15:56
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Okej, jag har bara en fråga i nuläget.

Vet du om att vi har svenskar i Sverige som är svarta?
Svenskar är per definition inte svarta, utan är vita. Svenskar är ett folk, en genetisk profil, inget annat. Sluta med dessa påhitt om att svenskar inte är ett folk och inte finns. Förstår du inte själv hur förolämpande det är? Skulle du säga samma sak om kurder, att "vem som helst kan bli kurd"?
Citera
2016-12-09, 16:16
Medlem
volvo 240s avatar
Det som är totalt jävla vridet med Åhlens är ju at det är en pojke som är Lucia.

Det ska vara en snygg tjej då Lucia var kvinna.

Finns gott om snygga svarta tjejer som skulle kunna vara lucia. Men då ska de inte vara det på grund av sin hudfärg utan för att de är snyggast helt enkelt i omröstningen det gäller.

Naturligtvis ingen som bär huckle eller annan skit. Men att använda en pojke ellerm an är bara sjukt.
Citera
2016-12-09, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Och vad mer exakt i bilden är det som är degraderande? Är det att killen är svart eller av manligt kön? Eller något annat som jag kan ha missat?

Man väljer en bild som är så långt ifrån representativ för svenskar och svenska traditioner (båda vad gäller kön och hudfärg) för att vi ska känna så lite tillhörighet till högtiden som möjligt och i förlängningen låta den försummas. Det är ungefär som att man inför Kwanzaa skulle göra reklam med vita personer i pan-afrikanska färger för att degradera högtiden till att handla om roliga kläder snarare än afro-amerikansk historia.
Citera
2016-12-09, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Jag själv reagerar inte så men jag tycker å andra sidan att Lucia är ett fint firande där man samlas och äter gott och sjunger Lucia och lite julsånger. Gärna bak lite innan också. Kanske köpa hem första julhyacinterna. Lägga fram några inslagna klappar som frestelser och för att det är fint. Om man hinner så är byta gardiner också trevligt till den trettonde.

Men jag förstår att jagsvaga reagerar kraftfullt där man tappat känslan för sitt land och sina traditioner. Det är ju synd om dem och de verkar inte heller se sitt eget ansvar för sitt land och sina seder och bruk. Antagligen uppvuxna i hem där man inte haft traditioner levande. Fattiga familjer, fattiga på kultur och känslan av samhörighet.

Vet faktiskt inte hur man skulle kunna hjälpa dessa människor. Att de inte ens kan ta sig samman och börja försöka fira Lucia på ett sätt som är trivsamt för dem även om de kom ur olyckliga hem där föräldrar inte orkat med att erbjuda det är sorgligt.

Att man hakar fast i en bild (en svart pojke) och låter detta bli möjligheten att låta ens egen rotlöshet talar är ju tydligt. Men se sin egen del i det? Är det ens möjligt när det gått så långt med rotlösheten?

Varför skulle man inte få kritisera ett företags reklam utan att vara jagsvag? Det är knappast unikt att folk diskuterar och har åsikter om vad som är lämplig och olämplig marknadsföring. Om något visar väl reaktion att Luciafirandet i sin traditionella form fortfarande är ett viktigt inslag för många svenskar och inte något slentrianmässigt säljarjippo som Fars dag eller liknande.

Svenskar är en av väldigt många folkgrupper som idag lever i Sverige. Varför är det så otänkbart att denna folkgrupp ska få ha traditioner som de kan betrakta som sina egna?
Citera
2016-12-10, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Varför skulle man inte få kritisera ett företags reklam utan att vara jagsvag? Det är knappast unikt att folk diskuterar och har åsikter om vad som är lämplig och olämplig marknadsföring. Om något visar väl reaktion att Luciafirandet i sin traditionella form fortfarande är ett viktigt inslag för många svenskar och inte något slentrianmässigt säljarjippo som Fars dag eller liknande.

Svenskar är en av väldigt många folkgrupper som idag lever i Sverige. Varför är det så otänkbart att denna folkgrupp ska få ha traditioner som de kan betrakta som sina egna?

Du visar dig jagsvag sen om du verkligen är det vet inte jag. Din sista mening om att denna svenska folkgrupp som inte får ha sin Luciatradition och svenskar som inte längre kan betrakta denna Luciatradition som sin egen på grund av en bild på ett barn med Luciakrona visar ju på att du tror att alla svenskar är jagsvaga. Inte bara du är jagsvag då, utan du utmålar svenskar som jagsvaga människor utan förmåga.

Varför du är jagsvag vet jag inte. Varför du tror att svenskar är jagsvaga vet jag inte.

Det kan ligga något i det jag skrivit i om ovan. Man har vuxit upp utan traditioner.

Att se en bild på ett mörkhyat barn som har en Luciakrona kan ju knappast rubba den som har en stark tradition och tillräcklig styrka att ha kvar den trots denna skrämmande bild.
Citera
2016-12-11, 16:39
Medlem
Det är inte en konstig bild som diskuteras. Det skulle mycket väl kunna vara en bild från mina barns dagis, där man firar svenska traditioner. Det är barn och självklart får de välja vilken figur de vill vara. Det är jättefint och det skulle kunna vara mina barns kompis det handlar om. Det är tråkigt och ledsamt att personer reagerar på det här barnet. Bilden är fin, och även realistisk och saknar helt politisk twist.
Citera
2016-12-11, 16:40
Medlem
TjuvenFerdinands avatar
Jag fattar inte varför det TVUNGET MÅSTE VARA RASISM att man förknippar en viss (oskyldig och fin) företeelse med en viss hudfärg? Lucia är blond. Och tjej. En teater om Rosa Parks hade jag tyckt var jävlitt löjlig om huvudroll hade varit en vit kille. En film om Malcolm X med Brad Pitt i huvudrollen?
Snart måste vi lägga ner allt detta rasistsnack. Det är som att folk slår fullständigt knut på sig själva. Detta gäller både godhets vänstern å ena sidan och arg vit man-sd på andra sidan.
Citera
2016-12-11, 19:20
Medlem
pollenpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Man väljer en bild som är så långt ifrån representativ för svenskar och svenska traditioner (båda vad gäller kön och hudfärg) för att vi ska känna så lite tillhörighet till högtiden som möjligt och i förlängningen låta den försummas. Det är ungefär som att man inför Kwanzaa skulle göra reklam med vita personer i pan-afrikanska färger för att degradera högtiden till att handla om roliga kläder snarare än afro-amerikansk historia.
Under
Citat:
senare år har själva luciagestalten blivit föremål för debatt. Vilket förklaras enklast av att många gör anspråk på att veta vad lucia ska vara och hur högtiden ska firas. Men få känner till sedens brokiga ursprung eller att en del av de ”avvikelser” som idag verkar vara kontroversiella, däribland de könsöverskridande gestaltningarna, har förekommit förr. Den allra första kända beskrivningen av en vitklädd lucia med ljuskrona berättar faktiskt om en dräng i Skinnskatteberg 1820. Att det blonda och enkönade idealet både utmanas och debatteras är på så vis ett bevis på att traditionen lever
.
http://www.nordiskamuseet.se/aretsdagar/lucia
Citera
2016-12-11, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand
Jag fattar inte varför det TVUNGET MÅSTE VARA RASISM att man förknippar en viss (oskyldig och fin) företeelse med en viss hudfärg? Lucia är blond. Och tjej. En teater om Rosa Parks hade jag tyckt var jävlitt löjlig om huvudroll hade varit en vit kille. En film om Malcolm X med Brad Pitt i huvudrollen?
Snart måste vi lägga ner allt detta rasistsnack. Det är som att folk slår fullständigt knut på sig själva. Detta gäller både godhets vänstern å ena sidan och arg vit man-sd på andra sidan.

Jag håller med. Rosa Parks och Malcolm X är ju riktiga personer. Till skillnad från en ljushårig lucia. Det är ju en tradition snarare än en person, som tomten.

Liknande debatt förekom när det var rykten att James Bond skulle vara svart. Snart spelas väl Pippi av en svart man.
Citera
2016-12-11, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TjuvenFerdinand

En annons med ett barn som firar Lucia för att sälja barnkläder och Luciakronor har att göra göra med filmatiseringar av kända person exakt vad?
Citera
2016-12-11, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pommac69
Jag håller med. Rosa Parks och Malcolm X är ju riktiga personer. Till skillnad från en ljushårig lucia. Det är ju en tradition snarare än en person, som tomten.

Liknande debatt förekom när det var rykten att James Bond skulle vara svart. Snart spelas väl Pippi av en svart man.

Så du upplever det konstigt med reklambilder med ett barn som har på sig en tomtedräkt då? Tomten är ju en gubbe som ska bjudas på varma alkoholhaltiga drycker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in