Citat:
Ursprungligen postat av
Fet-gris
Jag har märkt att på senare år så har det varit väldigt mycket mörkhyade personer på reklam på tv. Kan tex vara som i denna reklam, dock inte så många mörkhyade i denna:
https://www.youtube.com/watch?v=qra-1CInX4U
Länken: handlar du på mathem, min mamma handlar där, min pappa handlar där.. yabba yabba
Nu till min fråga.. är det ett medvetet val att lägga in mörkhyade personer i reklamen? är det
politiskt korrekt? Eller är det bara ett random urval av personer som dom tar med?
Jag är inte rasist btw.
Endast seriösa svar! Tack ska ni ha, alla vita, gula, bruna och röda människor

Nu har jag inte läst tråden utan svarar utifrån TS frågeställning.
Det behöver inte vara PK för att mörkhyade är med i reklam, men oftast blir det det då företagen, i alla fall fram till väldigt nyligen, vill förmedla den bild av Sverige som regeringen vill. Ofta (läs alltid) framställs den mörka deltagaren i reklamen som den smarta och den vita som lite eljest. Få företag vågar framställa den mörka som lite bakom och den vita som smartare med rädsla av att anklagas för rasism. Men i och med att vindarna vänder ganska kraftigt nu så tror jag nog att vi kommer få se mindre direkt politisk korrekt reklam, utan man kommer sannolikt i sin marknadsföring hålla sig borta från det politiska spelet överhuvudtaget.
EDIT: Dock kommer allt fler att köra på miljögrejen nu, typ att vi har bytt från konservburk till nedbrytbara förpackningar, eller vi klimatkompenserar för bla bla bla... URK!!!
Dock kommer väl alltid reklamen på något sätt att försöka få med vad som är "inne" just nu. För 20 år sen var det jävligt hippt att vara bög, för 15 år sen till nu var det politiskt korrekt att vara för all typ av invandring. Nu är det/kommer bli hippt att vara miljömupp.