2016-12-09, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Das Auto
Det är en oroväckande utveckling vi ser idag där där gemenskap och identitet ersätts med konsumtion och förflackning, vilken i förlängningen leder till sociala klyftor, alienation och rotlöshet. Med bakgrund av det fyller traditionen fortfarande ett syfte som fragment av det gamla samhället. Traditionen har inte minst ett symboliskt värde för en gemensam identitet.

Det är klart att traditioner förändras och glöms bort med tiden. Det är inget konstigt, onaturligt, nytt eller nödvändigtvis fel med det. Att däremot som Åhlens gör, att försöka degradera en för många svenskar viktig högtid till något gränslöst säljjippo likt Black Friday är så klart väldigt cyniskt.

Men varför bryr sig svenskar som har en stark identitet och gemenskap där konsumtion skys för allt vad tygeln håller? Om en bild? Låter mycket märkligt om svenskarna nu ser Luciatraditionen som symbolen för deras värde och gemensamma identitet?

Varför firar man inte Lucia som man vill för att man sett den här bilden?
Citera
2016-12-09, 10:36
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately
Men alltså vad driver en människa som dig till att vara så löjligt politiskt korrekt? Känns det som att pappa staten och mamma media klappar dig på huvudet varje gång du rabblar upp politiskt korrekt nonsens?

Är jag PK, det hade jag ingen aning om. Jag framför mina högst egna åsikter precis som alla andra - jag struntar blankt i om jag är PK eller ej. Råkar det sammanfalla med någon annans åsikt, statens eller din eller Kalles, så är det en slump och jag bryr mig inte ett dugg om vad andra tycker för att bilda mig en uppfattning.

Citat:
Åhlens utförde medvetet ett offentligt hån mot svenskarna och deras traditioner. Ett mycket cyniskt angrepp dessutom. Åhlens visste mycket väl vad de höll på med och visste mycket väl vad reaktionerna skulle bli. Att hålla på och håna svenska traditioner får givetvis sina reaktioner, som sig bör. Åhlens skulle aldrig få för sig att håna arabiska traditioner på samma vis exempelvis.

Ja, det där kan man ju vinkla hur som helst, jag kan tycka det är lite förföljelsemani att tro att någon gör saker med flit bara för att håna en. Man kan också uttrycka det t ex som att Åhlens medvetet utförde ett försök till att deklarera allas lika värde. Alla som lever i Sverige blir ju en del av våra traditioner och det tycker jag ska synas också.

Vi är ju i Sverige så det är väl naturligt att reklam och liknande rör sig kring just våra egna traditioner. Håna traditioner tycker jag inte det är frågan om. Det är inte fult att vara varken svart, kille eller lucia, så varför skulle det vara ett hån? Jag är starkt för svenska traditioner, det har jag redan sagt, och jag tycker inte att våra traditioner blir svagare eller fulare för att vi inkluderar alla svenskar i dem.

Citat:
När du i detta sammanhang av konstanta angrepp, smutskastande, förlöjligande, hånande, spottande, hatande, förolämpande och nedtryckande mot svenskar och svensk kultur och svenska traditioner och svensk historia, från politiker, journalister och andra lakejer i flera decennier, ännu en gång ska offentligt håna svenska traditioner, så är folk ännu mindre överseende. Detta är en del av ett mönster, det är ett led i en lång smutskastningskampanj som etablissemanget lagt högsta prioritet på.

Frågan är varför en svensk svart liten kille inte får vara med i sina egna traditioner. Att det då plötsligt blir ett hån. Lucia kommer ursprungligen från Italien och hon var då svarthårig och hade möjligen mörkare hud än vi svenskar har. Ska italienarna börja anklaga oss nu då för att ha förvanskat lucia med våra ofta blonda lucior. Hånar vi Italien? Ja, man hör ju hur löjligt det blir.

Citat:
Att de sedan sitter och ljuger om att "folk skriver hatiska kommentarer mot negerpojken", när folk i själva verket skriver hatiskt mot Åhlens cyniska hån mot svenska traditioner, gör att folk givetvis blir ännu mer förbannade och hatiska mot det äckliga Åhlens. När Åhlens beter sig på detta äckliga vis så förtjänar de all skit de får. Åhlens kan dra åt helvete. De förtjänar då inga köp från svenskar, alla svenskar bör bojkotta dem när de öppet hånfullt spottar på våra traditioner. Hoppas de ekonomiskt kraschar och går under som ett resultat av detta hånfulla tilltag.

Ingen ljuger eftersom det har förekommit både och, både hat mot killen och kritik mot Åhlens, och jag har bl a vänt mig mot de hatiska kommentarerna mot killen.

Det jag läser från dig är att det är ganska starka känslor kring detta. För dig personligen, vad är det hos kille som gör att reklamen är ett hån, hans hudfärg, kön eller något annat? Hade det gjort skillnad för dig om det varit en blond liten kille med luciakrona på bilden?
Senast redigerad av pillowpop 2016-12-09 kl. 10:39.
Citera
2016-12-09, 11:16
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Det är en oroväckande utveckling vi ser idag där där gemenskap och identitet ersätts med konsumtion och förflackning, vilken i förlängningen leder till sociala klyftor, alienation och rotlöshet. Med bakgrund av det fyller traditionen fortfarande ett syfte som fragment av det gamla samhället. Traditionen har inte minst ett symboliskt värde för en gemensam identitet.

Det är klart att traditioner förändras och glöms bort med tiden. Det är inget konstigt, onaturligt, nytt eller nödvändigtvis fel med det. Att däremot som Åhlens gör, att försöka degradera en för många svenskar viktig högtid till något gränslöst säljjippo likt Black Friday är så klart väldigt cyniskt.

Och vad mer exakt i bilden är det som är degraderande? Är det att killen är svart eller av manligt kön? Eller något annat som jag kan ha missat?
Citera
2016-12-09, 11:44
Medlem
EndGames avatar
Har varit intressant att följa alla turerna kring Åhléns godhetsknarkande har sökt med ljus och lykta efter olika analyser hittade en som var rätt underhållande, skribenter(na?) menar att Åhléns trollade.

https://uppgangochfall.wordpress.com/2016/12/07/svart-lucia/
Citera
2016-12-09, 12:35
Medlem
Deliberatelys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillowpop
Är jag PK, det hade jag ingen aning om. Jag framför mina högst egna åsikter precis som alla andra - jag struntar blankt i om jag är PK eller ej. Råkar det sammanfalla med någon annans åsikt, statens eller din eller Kalles, så är det en slump och jag bryr mig inte ett dugg om vad andra tycker för att bilda mig en uppfattning.
Ingen som lever i Sverige kan undgå att veta att det är politiskt korrekt. Varje gång du sätter på en tv, eller läser en tidning så matas du med politiskt korrekt propaganda, och mycket intensiv, hätsk och intolerant sådan också.

Du skriver om hur "är folk rädda för olika kön och etniciteter?" Det är typisk dum politisk korrekt retorik som ingen kan komma på av sig självt just för att det är så dumt. Sådana dumheter får man från politiskt korrekt media då det är 100% politiskt korrekt.
Citat:
Ja, det där kan man ju vinkla hur som helst, jag kan tycka det är lite förföljelsemani att tro att någon gör saker med flit bara för att håna en. Man kan också uttrycka det t ex som att Åhlens medvetet utförde ett försök till att deklarera allas lika värde. Alla som lever i Sverige blir ju en del av våra traditioner och det tycker jag ska synas också.

Vi är ju i Sverige så det är väl naturligt att reklam och liknande rör sig kring just våra egna traditioner. Håna traditioner tycker jag inte det är frågan om. Det är inte fult att vara varken svart, kille eller lucia, så varför skulle det vara ett hån? Jag är starkt för svenska traditioner, det har jag redan sagt, och jag tycker inte att våra traditioner blir svagare eller fulare för att vi inkluderar alla svenskar i dem.
Lucia är en kvinna, och lucia är en svensk tradition, inte en somalisk eller liknande. Du kan ju inte förneka att de visste att det var att håna svenska traditioner. Du kan inte förneka att du vet att de aldrig skulle göra något liknande med exempelvis somaliska traditioner.
Citat:
Frågan är varför en svensk svart liten kille inte får vara med i sina egna traditioner. Att det då plötsligt blir ett hån. Lucia kommer ursprungligen från Italien och hon var då svarthårig och hade möjligen mörkare hud än vi svenskar har. Ska italienarna börja anklaga oss nu då för att ha förvanskat lucia med våra ofta blonda lucior. Hånar vi Italien? Ja, man hör ju hur löjligt det blir.
I sina egna traditioner? Pojken är väl somalisk eller liknande? Vi har inte försökt ändra på hur italienarna utövar sin lucia.
Citat:
Ingen ljuger eftersom det har förekommit både och, både hat mot killen och kritik mot Åhlens, och jag har bl a vänt mig mot de hatiska kommentarerna mot killen.
Visa mig dessa inlägg.
Citat:
Det jag läser från dig är att det är ganska starka känslor kring detta. För dig personligen, vad är det hos kille som gör att reklamen är ett hån, hans hudfärg, kön eller något annat? Hade det gjort skillnad för dig om det varit en blond liten kille med luciakrona på bilden?
Det är könet och rasen. Lucia är en kvinna, lucia är en svensk tradition. Att då slänga in en somalisk pojke är ett hån. Om det hade varit en svensk pojke hade det åtminstone varit en svensk, men fortfarande så är lucia en flicka, inte en pojke. Som sagt, du har haft ett etablissemang som under lång tid hånat svenskar och svensk kultur och svenska traditioner. Detta tilltag från Åhlens är inte något nytt och unikt och en isolerad ö, det är en bäck bland många andra som skapar en älv. Alla vet att de aldrig skulle göra såhär med somaliska traditioner exempelvis, och det är för att de aldrig gjort det. Tvärtom har de hyllat dem. Pratat om vilka fantastiska traditioner det är de har. Men när det kommer till svenskarna minsann, så förnekas den ofta ens existera, den ifrågasätts, och samtidigt så spottas den på, nedvärderas och hånas, konstant. "Den enda svenska kulturen är barbari". "Svensk kultur är bara töntig". Osv. I samma andetag kan de prata om hur "turkisk kultur är fantastisk". De angriper systematiskt svenskar och svensk kultur och svenska traditioner. Och gör tvärtom med Afrika-Mellanöstern-folk.
Citera
2016-12-09, 13:13
Medlem
pillowpops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Det du uppenbarligen inte begriper är att det inte är den enskilda "utmaningen" det handlar om (såsom Vilks rondellhund) utan det uppenbara krig som etablissemanget för mot svenska (endast svenska) traditioner. Med tanke på storleken på den immigration som samtidigt försigår så är det faktiskt helt rimligt att frukta att den svenska särarten är hotad på sikt. Det är vad det ytterst handlar om. Ett litet folk på cirka 8 miljoner som får sina traditioner ifrågasatta ev sin egen elit i kombination med en immigration som är fyra gånger större (i år fem gånger större) än det inhemska födelseöverskottet.

Apropå förnekelsen av svenskt folk. Finns det inte heller ett samiskt, kurdiskt eller japanskt folk?
Om det inte finns kulturella skillnader, varför ser då kulturella uttryck olika ut i olika regioner, är det genetiskt?

Och japp, jag räknar Antonia Ax:son Johnson till etablissemanget.

Jag tror att det du uppfattar som om etablissemanget för ett krig mot traditioner kanske är att de för ett krig mot rasism och liknande.

Åhlens bild föreställer ett svenskt barn i luciakrona. Lucia är tradition och ingen försöker alltså avveckla lucia. Om vi föreställer oss att bilden visade ett utländskt barn i luciakrona ... Fortfarande försöker ingen att ta bort lucia som tradition. Det är rent ut sagt ett j-kla tjat ibland om integration och den biten och om vi då ser t ex en invandrare som lucia, ja då är väl det tecken på integration, eller hur. Det vore väl skillnad om någon försökte införa en helt annan tradition än lucia som vi skulle fira den 13 december. Men så är ju inte alls fallet.

Jag säger det igen - jag älskar Sverige och svensk tradition. Ser hellre att alla som lever här integreras i det svenska än att det ska upptas andra traditioner och seder som jag inte känner igen i det svenska. Det får i så fall ske väldigt långsamt för min del, så som t ex lucia kommit hit från Italien och den historien som skett över hundratals år.

Jag är inte mycket för nya traditioner, seder och bruk i Sverige, förutom över långt tid som sagt. Men jag är för olika människor som integreras här och beter sig svenskt och är svenskar.
Citera
2016-12-09, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deliberately

I sina egna traditioner? Pojken är väl somalisk eller liknande? Vi har inte försökt ändra på hur italienarna utövar sin lucia.

Vem har försökt ändra på hur svenskar firar Lucia?
Citera
2016-12-09, 13:54
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Okej, jag har bara en fråga i nuläget.

Vet du om att vi har svenskar i Sverige som är svarta?

Ursäkta, men det var du attans vad besatt du var att vägra förstå poängen.

Det är den medvetna provokationen från Åhléns där företagets marknadschef VETAT om att reaktioner skulle uppstå och som skulle riktas mot den här grabben som följd som är grejen, men att hon gjort det ÄNDÅ för att göra ett politiskt statement. Hon har således lekt med en oskyldig pojk för att bedriva identitetspolitik av värsta sorten.

Lucia är nämligen inte en färgad pojke. Har aldrig varit det och kommer aldrig att vara det. Det är konstgjort. Och det är inte grabbens fel, det finns andra saker den här grabben kan göra reklam för. När som helst.

Det är vuxnas fel. Sådana som du.

Det handlar inte om lillen, det handlar om hela den kulturmarxistiska idén att skapa någonting som svenskar INTE ska känna igen sig i, och under en chimär av falsk tolerans tvingas till tystnad mot idén.

För gud nåde den som säger något utanför anonyma forum. Verklighetsfrånvända ni är, ni som vägrar ta in vad det handlar om.
Citera
2016-12-09, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remloff
Ursäkta, men det var du attans vad besatt du var att vägra förstå poängen.

Det är den medvetna provokationen från Åhléns där företagets marknadschef VETAT om att reaktioner skulle uppstå och som skulle riktas mot den här grabben som följd som är grejen, men att hon gjort det ÄNDÅ för att göra ett politiskt statement. Hon har således lekt med en oskyldig pojk för att bedriva identitetspolitik av värsta sorten.

Lucia är nämligen inte en färgad pojke. Har aldrig varit det och kommer aldrig att vara det. Det är konstgjort. Och det är inte grabbens fel, det finns andra saker den här grabben kan göra reklam för. När som helst.

Det är vuxnas fel. Sådana som du.

Det handlar inte om lillen, det handlar om hela den kulturmarxistiska idén att skapa någonting som svenskar INTE ska känna igen sig i, och under en chimär av falsk tolerans tvingas till tystnad mot idén.

För gud nåde den som säger något utanför anonyma forum. Verklighetsfrånvända ni är, ni som vägrar ta in vad det handlar om.

Men Lucia är ju en historisk person. Det finns INGEN som kan vara en historisk person. Eller hur?
Citera
2016-12-09, 14:04
Medlem
Remloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Men Lucia är ju en historisk person. Det finns INGEN som kan vara en historisk person. Eller hur?

Relativism av värsta sorten. Postmodernt nonsens, ovetenskapligt, oakademiskt dravel.

Lucia = kvinna.
Luciatåg = gestaltas av tjej.

Tindrande med ljus i hår.

Om man inte är en jävla hen.

Allt annat är en provokation. Svart/ färgad tjej kan absolut vara ok, men inte om man vill skapa igenkänning med traditionen.

Edit: All marknadsföring utgår från att skapa igenkänning, det här tilltaget platsar bättre på Konstfack eller hos någon genustränad fotograf, teaterdirektör eller på ett galleri.

Att sonika vägra se den politiska markör denna bild utgör, eftersom barnet är NOGA UTVALT just för sin särart, är ingenting annat än rasism.
Senast redigerad av Remloff 2016-12-09 kl. 14:49.
Citera
2016-12-09, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blim
Men varför bryr sig svenskar som har en stark identitet och gemenskap där konsumtion skys för allt vad tygeln håller? Om en bild? Låter mycket märkligt om svenskarna nu ser Luciatraditionen som symbolen för deras värde och gemensamma identitet?

Varför firar man inte Lucia som man vill för att man sett den här bilden?

Fast det är ju inte bara en bild, det är ett medvetet angrepp från ett svensk storföretag. Folk får gärna fira Lucia hur de vill ute i landet och lägga upp foton på det om de så vill i sociala medier eller lokaltidningar eller var tänkas kan. Vad det handlar om här är att Åhlens medvetet försöker urholka något som firas uteslutande av svenskar i Sverige, därför att man vill beivra icke-materialistisk kultur och gemenskap, till förmån för identiteter och traditioner som bygger uteslutande på konsumtion. Varför tror du själv det är just Luciafirandet som angrips och inte t.ex. Julafton?
Citera
2016-12-09, 15:34
Medlem
Citat:
Fast det är ju inte bara en bild, det är ett medvetet angrepp från ett svensk storföretag. Folk får gärna fira Lucia hur de vill ute i landet och lägga upp foton på det om de så vill i sociala medier eller lokaltidningar eller var tänkas kan. Vad det handlar om här är att Åhlens medvetet försöker urholka något som firas uteslutande av svenskar i Sverige, därför att man vill beivra icke-materialistisk kultur och gemenskap, till förmån för identiteter och traditioner som bygger uteslutande på konsumtion. Varför tror du själv det är just Luciafirandet som angrips och inte t.ex. Julafton?

Jag själv reagerar inte så men jag tycker å andra sidan att Lucia är ett fint firande där man samlas och äter gott och sjunger Lucia och lite julsånger. Gärna bak lite innan också. Kanske köpa hem första julhyacinterna. Lägga fram några inslagna klappar som frestelser och för att det är fint. Om man hinner så är byta gardiner också trevligt till den trettonde.

Men jag förstår att jagsvaga reagerar kraftfullt där man tappat känslan för sitt land och sina traditioner. Det är ju synd om dem och de verkar inte heller se sitt eget ansvar för sitt land och sina seder och bruk. Antagligen uppvuxna i hem där man inte haft traditioner levande. Fattiga familjer, fattiga på kultur och känslan av samhörighet.

Vet faktiskt inte hur man skulle kunna hjälpa dessa människor. Att de inte ens kan ta sig samman och börja försöka fira Lucia på ett sätt som är trivsamt för dem även om de kom ur olyckliga hem där föräldrar inte orkat med att erbjuda det är sorgligt.

Att man hakar fast i en bild (en svart pojke) och låter detta bli möjligheten att låta ens egen rotlöshet talar är ju tydligt. Men se sin egen del i det? Är det ens möjligt när det gått så långt med rotlösheten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in