2017-01-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Om det nu inte bara var en semesterflört som sagt utan ett verkligt intresse för sicilianska viner så skulle jag rekommendera viner gjorda av druvan nero d avola (med reservation för stavningen). En gammal och mycket speciell druva som bara växer där. Den är därifrån iaf. Fast det handlar om röda viner då. Jag gillar oftast inte italienska viner annars så mycket men den lilla druvan är en favorit.

Tackar! Ska lägga det på minnet, även om jag inte är lika lockad av röda viner.
Citera
2017-01-19, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Mateus och Perlerose är väl de som kommer närmast "pärlande". Även halvtorr lågalkoholhaltig tysk riesling som tex Kloster Eberbach kan ha en viss spritz. Om jag inte minns fel har även Schloss Vollrads viss spritz trots att den är torr och har 12,5% alkoholhalt.

Utmärkta tips! Då har jag något att kika vidare på. Tackar!
Citera
2017-01-20, 10:06
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gräddfil
Utmärkta tips! Då har jag något att kika vidare på. Tackar!

Upplysningen om Mateus och Perlerose var snarare tänkta som varningsflaggor.
Citera
2017-01-24, 20:58
Medlem
Korders avatar
Frågor från en okunnig; hur länge står sig öppnat rödvin? Säg att man öppnar en flaska som inte dricks ur. Hur länge håller den? Hur bevarar man den bäst? Har det betydelse om vinet är på flaska, tetra pak eller i box (sån där med påse i)?

Kan vin börja mögla?
Citera
2017-01-24, 21:07
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Korder
Frågor från en okunnig; hur länge står sig öppnat rödvin? Säg att man öppnar en flaska som inte dricks ur. Hur länge håller den? Hur bevarar man den bäst? Har det betydelse om vinet är på flaska, tetra pak eller i box (sån där med påse i)?

Kan vin börja mögla?

Vakumpumpa eller häll över på mindre flaska och ställ in i kylen så håller vinet sig bättre. Luft och värme är vinets bovar.

Vin i tetra eller box är defekt från början så där spelar det ingen roll.

Vin kan inte börja mögla, men däremot utvecklas åt vinäger med smak av tomatsoppa (rödvin) eller sherry (vitt vin) pga oxidation. Vin blir inte defekt så att det är farligt att dricka, det smakar bara sämre helt enkelt.

Dock, viss röd Bourgogne och även Bordeaux och även viss Barolo/Barbaresco tar ingen större skada av att övernatta i kylskåpet, snarare tvärtom (även om det är undantag).

Maderia behöver inte korkas igen, den är oxiderad redan från början, dock på ett gott sätt.
Citera
2017-01-25, 14:05
Medlem
Någon som provat Poliziano Vino Nobile di Montepulciano? Druckit en del andra sangiovesevin från Toscana som fallit mig i smaken, och denna har 10.0/10.0 på vinkatten (hur mycket det nu säger). 160 spänn, lite väl saftigt men kul att prova och se om det är värt stålarna
Senast redigerad av wafflesnatcher 2017-01-25 kl. 14:07.
Citera
2017-01-25, 15:00
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wafflesnatcher
Någon som provat Poliziano Vino Nobile di Montepulciano? Druckit en del andra sangiovesevin från Toscana som fallit mig i smaken, och denna har 10.0/10.0 på vinkatten (hur mycket det nu säger). 160 spänn, lite väl saftigt men kul att prova och se om det är värt stålarna

Vinkatten har väl somnat in? Senaste nytt på bloggen är från 27 april 2012. Av kommentarerna att döma är även de från 2012, plus att priserna och även årgångarna är tämligen inaktuella.

Åter till frågan; håll isär vilken Poliziano som åsyftas; Vino Nobile di Montepulciano av Poliziano (för 200 kr, är riktigt bra) eller Poliziano Vino Nobile de Montepulciano Viti Nuove (för 160 kr, är också riktigt bra). 160 kr är i sammanhanget inte särskilt mycket pengar.
Citera
2017-01-25, 22:43
Medlem
Citat:
Vinkatten har väl somnat in? Senaste nytt på bloggen är från 27 april 2012. Av kommentarerna att döma är även de från 2012, plus att priserna och även årgångarna är tämligen inaktuella.

Åter till frågan; håll isär vilken Poliziano som åsyftas; Vino Nobile di Montepulciano av Poliziano (för 200 kr, är riktigt bra) eller Poliziano Vino Nobile de Montepulciano Viti Nuove (för 160 kr, är också riktigt bra). 160 kr är i sammanhanget inte särskilt mycket pengar.
Är viti nouve som jag syftar på. Japp, den från vinkatten är en 2008a. Generellt sett, är det stor skillnad på viner från olika årgångar, givet att året har varit ungefär lika bra? Enligt systemets årgångstabell så är 2013 ett bättre år än 2008. Kan man direkt dra slutsatsen att om den fick 10/10 för 2008an, att det minst är lika bra 2013?
Citera
2017-01-26, 11:25
Medlem
magpies avatar
Citat:
Är viti nouve som jag syftar på. Japp, den från vinkatten är en 2008a. Generellt sett, är det stor skillnad på viner från olika årgångar, givet att året har varit ungefär lika bra? Enligt systemets årgångstabell så är 2013 ett bättre år än 2008. Kan man direkt dra slutsatsen att om den fick 10/10 för 2008an, att det minst är lika bra 2013?

Ja, det är stor skillnad på olika årgångar, bl a klimatförutsättningarna varierar från år till år. Sen kan man uppskatta olika årgångar som sägs "vara lika bra som årgång xx" då det inte nödvändigtvis betyder att viner från två, eller flera, jämförda årgångar smakar eller beter sig identiskt, dessutom sett över tid. Om man 2012 tyckte att årgång 2008 från Toscana var "ändå rätt ok" är det inte säkert att man 2017 tycker att årgång 2013 "är bättre än 2008:an". Plus att konsumenternas smakpreferenser tenderar att förändras över tid.

Dock, i sovjetbolagets årgångstabell kan man klicka på respektive bedömning för att få lite mer detaljer, förvisso generella, kring odlingssäsongen/skörden etc.

Det bästa är att köpa en flaska, korka upp, smaka och fundera på om du gillar vinet. Repetera med annan årgång och annan producent så lär du hitta egna preferenser. Passa på att leta upp eventuella omdömen från någorlunda sansad källa för att stämma av dina preferenser mot denna. Om en kritiker/recensent (dvs inte insomnade Vinkatten) skriver "fantastiskt vin, god frukt, ypperlig mognad och välbalanserat" om en högalkoholig fruktbomb från USA (tex Amazin' Zinfandel) så kan man dra slutsatsen att ens egna smakpreferenser skiljer sig något från kritikerns/recensenten.
Citera
2017-01-26, 12:42
Medlem
Citat:
Ja, det är stor skillnad på olika årgångar, bl a klimatförutsättningarna varierar från år till år. Sen kan man uppskatta olika årgångar som sägs "vara lika bra som årgång xx" då det inte nödvändigtvis betyder att viner från två, eller flera, jämförda årgångar smakar eller beter sig identiskt, dessutom sett över tid. Om man 2012 tyckte att årgång 2008 från Toscana var "ändå rätt ok" är det inte säkert att man 2017 tycker att årgång 2013 "är bättre än 2008:an". Plus att konsumenternas smakpreferenser tenderar att förändras över tid.

Dock, i sovjetbolagets årgångstabell kan man klicka på respektive bedömning för att få lite mer detaljer, förvisso generella, kring odlingssäsongen/skörden etc.

Det bästa är att köpa en flaska, korka upp, smaka och fundera på om du gillar vinet. Repetera med annan årgång och annan producent så lär du hitta egna preferenser. Passa på att leta upp eventuella omdömen från någorlunda sansad källa för att stämma av dina preferenser mot denna. Om en kritiker/recensent (dvs inte insomnade Vinkatten) skriver "fantastiskt vin, god frukt, ypperlig mognad och välbalanserat" om en högalkoholig fruktbomb från USA (tex Amazin' Zinfandel) så kan man dra slutsatsen att ens egna smakpreferenser skiljer sig något från kritikerns/recensenten.
Tack för ett utförligt svar. Kommer korka upp i helgen, har givetvis höga förväntningar.
Citera
2017-01-26, 14:54
Medlem
magpies avatar
Citat:
Tack för ett utförligt svar. Kommer korka upp i helgen, har givetvis höga förväntningar.

För inte riktigt samma upplevelse som Viti nuove, testa att jämföra (korka upp samtidigt) med Villa Cafaggio och Fonterutoli. Båda ligger i samma prisklass, men är Chianti Classico.
Citera
2017-01-29, 09:18
Medlem
ImpAusters avatar
Jag var här inne och yrade för si sådär ett par veckor sedan om en Casillero del diablo från 1980 som legat förvarad hos min mormor sen år okänt. Jag har nu druckit den (den var okej!) och gjort lite research. Spännande spännande.

Mormor kan ännu inte erinra sig om när hon fick den men hennes egna ord var typ: "Ja, det var väl någon födelsedag. Jag flyttade ju hit -84, så efter det måste det ju varit.". Snyggt Mormor. Vi kan alltså etablera att flaskan legat bra lagrad i minst 4 år, för att sedan liggat sämre lagrad i c.a 33 år.

Flaskan var från 1980, var en vintage och druvan är Cabernet Sauvignon, vilket ska ha varit den första årgången som såldes i USA och de fick enbart en flaskmängd á drygt 1700 flaskor och min var butelj 9816. Värt att notera var att denna flaskan var gjord innan VCT hade köpt upp bolaget Concho y toro, som ska vara ägarna av just denna butelj. Skoj skoj! Jag har försökt researcha priset på vad man skulle kunna sälja en för, men hittar faktist ingen bra information. Någon med mer kunskap än jag för gärna göra det om de orkar.

Angående lukten var det riktigt spännande. Det var väldigt svårt att plocka ut enskilda lukter eftersom alla helt enkelt hade gift sig till en. Det var lite grönpeppar (vilket kan berott på att jag hade massa grönpeppar i maten jag lagade), men annars röda bär som lingon, russin, lite portvinsaktig lukt, socker och typ någon plommonlukt.

Det var i princip inga tanniner eller syra utan. Det var oerhört lent och nästan lite utspädd olja i konsistensen. Smakerna var rätt lika lukterna + en ganska tydlig tobakston. Texturen på vinet var ganska lik en bra ripasso.

Riktigt kul att ha testat faktiskt! Var beredd på att det skulle behövas pangas ner i min ragú men fick smälla ner en flaska Barbera del Monferatto från Livio Pavese istället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in