2013-05-21, 17:51
Medlem
Gullegubbens avatar
Kycklingspett, merguez, tzatziki, tabouleh och pastasallad. Jag tycker bättre om rose till det än vitt. Prova!
Citera
2013-05-21, 18:20
Medlem
Hej!
Någon som kan tipsa om ett vitt vin som jag ska ge bort i present till en tjej i 19-årsåldern?

Kriterier:
  • Vitt.
  • Inte alltför torrt då detta inte brukar uppskattas av tonårstjejer.
  • Max 150:-

Hoppas nån vet nåt kul
Citera
2013-05-21, 20:47
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Skippa såsvinerna på halvflaska och satsa på kvalitetsvin i helflaskor. Förutom bättre smakupplevelse håller kvalitetsviner ihop bättre och tål övernattningar i kylskåp för konsumtion över tid, iaf några dagar. En öppnad Standardbrolio brukar kollapsa efter en natt eller två i kylen.

De som inte dricker vin dagligen har inte förstått vad livet går ut på.

Om man tittar utomlands så finns det massvis med kvalitetsvin på halvflaskor, men tyvärr är sortimentet på halvflaskor i Sverige mycket dåligt. Det vi får är nästan enbart billiga och syltiga viner (åtminstone när det gäller rött). I realiteten så är det så att de flesta toppdomäner buteljerar sina viner på minst tre flaskstorlekar (halvflaska, standardflaska och magnum). Precis som kurt-sune så tycker jag att det vore fantastiskt trevligt att kunna köpa bra viner på halvflaskor i Sverige. För lagring är det knappast optimalt, men för konsumtion har det massvis av fördelar. Att t.ex. kunna dricka sex viner till 3-rätters middagen hemma är skoj.

(Andreas Larsson kommenterar halvflaskor här: http://blogg-livetsgoda.se/2013/01/3...h-hans-halvor/ samt här: http://www.finewines.se/vin/de-senas...7842/#msg47842 )

Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Kycklingspett, merguez, tzatziki, tabouleh och pastasallad. Jag tycker bättre om rose till det än vitt. Prova!

Spontant skulle jag mycket hellre ta något seriöst vin av Gamay till det där, eller varför inte en Blanc de Noirs Champagne (rosé eller vitt), eller kanske en någorlunda återhållen Nya Världen-Chardonnay. Finns inget stilla rosévin i världen som kan slå det. Men vad kör du för roséviner då? Jag antar att du inte sitter och halsar Rosie ur papptetra? Jag har smakat några få sydfranska roséviner som har dugit till att dricka men absolut inget som skulle få mig att välja rosé istället för rätt vitt eller rött vin.

Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon6
Hej!
Någon som kan tipsa om ett vitt vin som jag ska ge bort i present till en tjej i 19-årsåldern?

Kriterier:
  • Vitt.

Hoppas nån vet nåt kul

Charles Smith Kung Fu Girl Riesling känns väl passande. Jag tror den har tillräcklig restsötma för att kunna uppskattas, eller nån av Kloster Eberbach's halvtorra Rieslingar. Längre än så kan jag inte sträcka mig i tipsandet om viner till tonårstjejer. Vi diskuterar inte druvsaft här.
Citera
2013-05-21, 21:15
Medlem
.
Senast redigerad av MackanWTF 2013-05-21 kl. 21:18.
Citera
2013-05-21, 23:49
Medlem
Gullegubbens avatar
Bandol brukar det bli. Le Galantin senast.
Senast redigerad av Gullegubben 2013-05-21 kl. 23:52.
Citera
2013-05-22, 07:59
Medlem
PastorPrimariuss avatar
Citat:
Hej!

Kriterier:
  • Vitt.

Hoppas nån vet nåt kul
Något alkoholfritt eftersom hon inte fyllt 20.
Citera
2013-05-22, 10:01
Medlem
magpies avatar
Citat:
Hej!

Kriterier:
  • Vitt.

Hoppas nån vet nåt kul

Den här borde gå hem; http://www.systembolaget.se/Sok-dryc...k/?varuNr=1901

För er som inte orkar kolla länken; Loxton Semillon Chardonnay, 49 kr, alkoholfri.
Citera
2013-05-22, 10:03
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben

Är benägen att hålla med. Tips på lämplig rosé?
Rosé till grekisk sallad brukar faktiskt funka hyfsat, fast räknar jag å andra sidan inte sallad som riktig mat, och då passar ju rosé.
Citera
2013-05-22, 10:11
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Iof kanske inte alla "kvalitetsviner" släpps ens på halvflaskor?

Nu brukar jag ju iof sällan köpa skitviner. Oftast lägger jag minst 100- 150 kr/ flaskan som standard.

På Lafayette (i Paris iaf) brukar det finnas bättre viner (tex Mouton Rotschild) på både hel- och halvflaska.

Växla upp till minst 250-300/flaska så kommer du märka en avsevärd kvalitetsskillnad jmf m 100-150/flaska.
Citera
2013-05-22, 10:56
Medlem
Wedgies avatar
Har beställt hem några halvflaskor vitt för en dryg tvåhundring styck, torde vara perfekt att klämma på balkongen. Återkommer med resultat.
Citera
2013-05-25, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Är benägen att hålla med. Tips på lämplig rosé?

Enligt mig finns det få bättre rosévin för en rimlig slant än Les Lauzeraies Tavel. Gällande årgång verkar vara 2011. Finns några till som är helt okej, men det är en kraftig överkurs att betala mer än cirka 150 kronor per flaska för ett gott rosévin!

Domaine de la Mordorée La Dame Rousse (nr 95237) skulle jag vilja testa innan den försvinner.
Vi hade på sommarprovning med 2010 Sancerre Les Belles Vignes Fournier (nr 72206) som kostar 129 kr. Inte prisvärt.

Obs! Vad tycker ni om den nya modedruvan Blaufränkisch?
Senast redigerad av Avaraharava 2013-05-25 kl. 12:58.
Citera
2013-06-03, 00:44
Medlem
sp3tts avatar
Vitt vin till den här tonfisken? Gärna på halvflaska.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in