Citat:
Ursprungligen postat av magpie
Skippa såsvinerna på halvflaska och satsa på kvalitetsvin i helflaskor. Förutom bättre smakupplevelse håller kvalitetsviner ihop bättre och tål övernattningar i kylskåp för konsumtion över tid, iaf några dagar. En öppnad Standardbrolio brukar kollapsa efter en natt eller två i kylen.
De som inte dricker vin dagligen har inte förstått vad livet går ut på.
Om man tittar utomlands så finns det massvis med kvalitetsvin på halvflaskor, men tyvärr är sortimentet på halvflaskor i Sverige mycket dåligt. Det vi får är nästan enbart billiga och syltiga viner (åtminstone när det gäller rött). I realiteten så är det så att de flesta toppdomäner buteljerar sina viner på minst tre flaskstorlekar (halvflaska, standardflaska och magnum). Precis som kurt-sune så tycker jag att det vore fantastiskt trevligt att kunna köpa bra viner på halvflaskor i Sverige. För lagring är det knappast optimalt, men för konsumtion har det massvis av fördelar. Att t.ex. kunna dricka sex viner till 3-rätters middagen hemma är skoj.
(Andreas Larsson kommenterar halvflaskor här:
http://blogg-livetsgoda.se/2013/01/3...h-hans-halvor/ samt här:
http://www.finewines.se/vin/de-senas...7842/#msg47842 )
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Kycklingspett, merguez, tzatziki, tabouleh och pastasallad. Jag tycker bättre om rose till det än vitt. Prova!
Spontant skulle jag mycket hellre ta något seriöst vin av Gamay till det där, eller varför inte en Blanc de Noirs Champagne (rosé eller vitt), eller kanske en någorlunda återhållen Nya Världen-Chardonnay. Finns inget stilla rosévin i världen som kan slå det. Men vad kör du för roséviner då? Jag antar att du inte sitter och halsar Rosie ur papptetra? Jag har smakat några få sydfranska roséviner som har dugit till att dricka men absolut inget som skulle få mig att välja rosé istället för rätt vitt eller rött vin.
Citat:
Ursprungligen postat av Hexagon6
Hej!
Någon som kan tipsa om ett vitt vin som jag ska ge bort i present till en tjej i 19-årsåldern?
Kriterier:
- Vitt.
- Inte alltför torrt då detta inte brukar uppskattas av tonårstjejer.
- Max 150:-
Hoppas nån vet nåt kul

Charles Smith Kung Fu Girl Riesling känns väl passande. Jag tror den har tillräcklig restsötma för att kunna uppskattas, eller nån av Kloster Eberbach's halvtorra Rieslingar. Längre än så kan jag inte sträcka mig i tipsandet om viner till tonårstjejer. Vi diskuterar inte druvsaft här.