Citat:
Ursprungligen postat av
Sickmyduck
Jag är en ung kille (20-25) som inte har mycket erfarenhet av rödvin, har druckit det ett par gånger och uppskattat det men har främst erfarenhet av vitt vin samt rosè, uppskattar båda mycket.
Söker därför någon form av "nybörjare"-rödvin som ändå håller hög standard, om det säger er något. Jag menar på att det får gärna vara ganska "lättdrucket" men ändå inte smaklöst fast samtidigt inte är allt för utmanande och smakrikt. Det får gärna vara lite sött men inte jättesött, föredrar ett lite torrare vin.
Själv har jag ganska långt stannat på "nybörjarstadiet", så jag gillar fortfarande lättdruckna, lätta rödvin
I min allmänbildande fas av vindrickande (där jag alltså stannat efter att jag lärt mig gissa tämligen bra om jag kommer att gilla ett billigt-till-icke-dyrt vin eller ej baserat på geografi och druva) drack jag en hel del antipodiskt och sydafrikanskt cabernet-shiraz med mycket ek, och gillade det då, medan jag ogillade franskt och italienskt stramare vin.
Snobbig som man är som ung så rynkade jag på näsan åt "saftviner" på Merlot, som idag är nästan det enda jag gärna dricker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sickmyduck
Egentligen gillar jag vitt vin mer än rött men tänkte att jag ska börja lära mig att uppskatta rött mer.
Några tips?
Tyvärr vet jag inte alls vad som finns på ert systembolag, och vad som är prisvärt.
Frågan är om du vill ha ett lätt vin, som slinker ner som om det vore rosé eller vitt, eller om du vill ha något mer "tungt" och "runt" som man sakta läppjar på till lämpligt tilltugg.
Utomeuropeiska Cabernet, som Feadog var inne på är ingen dum idé för det senare - mindre strävt (brukar kalla en viss typs franskt vin som blir gott först i prisklasser jag sällan smakar för "fyrkantiga"), men med mycket "kropp" och nyanser.
Vissa spanska viner kan också passa bra här.
För lättare alternativa ("saft") är det svårare, Merlot är ofta ett säkert kort, men kan bli för "tunt" och saftartat ibland.
Merlot-Shiraz eller Merlot-Cabernet kan gå åt endera hållet, men är ofta (men inte alltid!) en smula lättare.
Heller inget fel att köpa två väldigt olika viner och smaka på bägge både före, under och efter maten. Men det kanske är något för seans nr. 2?
Vet inte hur det är med servicen på systemet i allmänhet och din lokala butik i synnerhet, men här i Finland så skulle jag definitivt konsultera personalen på Alko med frågor som dessa, de brukar vara bra på att rekommendera saker bara man kan ge dem litet ledtrådar om vad man vill ha.