2016-02-19, 20:00
Medlem
Vertex09s avatar
Skulle gärna vilja ha vintips till en meny jag ska laga.

Musslor i vitvinssås
Älgfilé med rödvinssås och någon form av potatis
Efterrätten kommer främst att vara baserad på vit choklad men även en del mörk.

Skulle gärna vilja hamna runt 150kr till förrätt och efterrätt. Vinet till huvudrätten kan ligga upp till 250.

Tacksam för hjälp..
Citera
2016-02-20, 12:29
Medlem
KickAss-1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vertex09

Musslor i vitvinssås

Skulle gärna vilja hamna runt 150kr till förrätt och efterrätt. Vinet till huvudrätten kan ligga upp till 250.

Tacksam för hjälp..

Till musslorna skulle jag säga något i stil med en Petit Chablis eller en Bourgogne (Bourgogne Aligoté, Nr 5500, torde t ex funka utmärkt). Till älgen något i stil med Barolo Albe (Nr 2398) för att möta köttet men även övriga tillbehör. Då vinet behöver lite motstånd skulle jag rekomendera att potatisen är i form av t ex en gratäng. Till choklad vill jag minnas att Recioto är mycket gott, ett sött rött italiensk dessertvin. Domini Veneti (Nr 2304) borde finnas på de flesta bolag

I övrigt vill jag passa på att slänga in ett eget tips, nämligen G.D Vajras Barbera de Alba (Nr 23071). Mycket elegant vin med generösa toner av mörka bär, en hint av choklad och flertalet örter a la timjan och rosmarin. Var utmärkt till grillade lammracks, potatispolenta och rödvinssky!
Citera
2016-02-22, 09:25
Medlem
Cantorass avatar
Citat:

Musslor i vitvinssås

Tacksam för hjälp..

Jag skulle köra med en Muscadet sur lie till musslorna, det finns ett par för under 80:- på systemet - ett klart bättre val än en billig bourgogne till musslor och du får mer pengar över till rödvinet.
Barolo är bra till huvudrätten, men du kan också titta på Brunello 2010, t ex Nr 3097 Fattoi, som är riktigt bra för det priset, men alla är bra.
En Pedro Ximenez är nog ett kul val till efterrätten t ex, Don PX Nr 8266, eller en sherry på samma druva, men då är det nog beställningssortimentet som gäller om du vill hålla budgeten.
Citera
2016-02-25, 16:39
Medlem
magpies avatar
Citat:

Musslor i vitvinssås

Tacksam för hjälp..

Chablis Sainte Clarie från Brocard till musslorna, men Muscadet (eller Petit Chablis) att koka musslorna i. (spara spadet och koka musselbuljong på det när du ändå håller på)

Barolo Albe är helt ok till älgen och såsen. Kör gärna potatis- eller rotfruktsgratäng om du tar Barolon. Château Tour Seran (nr 99618) eller Château Beau-Site (nr 6805) funkar också fint till varmrätten.

Commandaria S:t John (nr 2040) eller en bättre porter till chokladen.
Senast redigerad av magpie 2016-02-25 kl. 16:40. Anledning: Komplettering
Citera
2016-02-26, 16:54
Bannlyst
Synd att de verkar ha lagt ner med att uppdatera vinkatten.se sen typ 3-4 år tillbaka. Finns det nån annan sida som samlar recensioner och sammanställer de?
Citera
2016-02-26, 17:41
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoddGerhardt
Synd att de verkar ha lagt ner med att uppdatera vinkatten.se sen typ 3-4 år tillbaka. Finns det nån annan sida som samlar recensioner och sammanställer de?

Jag är inte särskilt insatt i vinkatten.se, men vad jag har förstått så är det framförallt en sida som samlar omdömen om mest prisvärda alkisdunkar från Bengt-Göran Kronblom, Mikael Tölpstad och övriga uppdragstagare för Sovjetbolaget.

På vinopedia brukar man kunna se omdömen från Parker, Wine Spectator, Jancis och andra för de flesta viner som finns. Cellartracker är den största communityn för vinintresserade på nätet, och där finns ännu fler recensioner samlade. Man får ju ha i åtanke att det är omodererade inlägg från amatörer, men man lär sig snart vilka som går att lita på, och mer kända viner har hundratals omdömen vilket så klart ger mer rättvisande medelvärden. Annars kan du ju googla på det vin du är intresserad av så hittar du oftast utländska nätbutikssidor som publicerar recensioner från de vinjournalister med mest kredibilitet. Förvänta dig inte att hitta recensioner på boxar bara eftersom dessa oftast tappas bara för Sverige. Det är bara vi som är skamlösa nog att dricka skiten.
Citera
2016-02-26, 21:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Jag är inte särskilt insatt i vinkatten.se, men vad jag har förstått så är det framförallt en sida som samlar omdömen om mest prisvärda alkisdunkar från Bengt-Göran Kronblom, Mikael Tölpstad och övriga uppdragstagare för Sovjetbolaget.

På vinopedia brukar man kunna se omdömen från Parker, Wine Spectator, Jancis och andra för de flesta viner som finns. Cellartracker är den största communityn för vinintresserade på nätet, och där finns ännu fler recensioner samlade. Man får ju ha i åtanke att det är omodererade inlägg från amatörer, men man lär sig snart vilka som går att lita på, och mer kända viner har hundratals omdömen vilket så klart ger mer rättvisande medelvärden. Annars kan du ju googla på det vin du är intresserad av så hittar du oftast utländska nätbutikssidor som publicerar recensioner från de vinjournalister med mest kredibilitet. Förvänta dig inte att hitta recensioner på boxar bara eftersom dessa oftast tappas bara för Sverige. Det är bara vi som är skamlösa nog att dricka skiten.

Ok, tack för infon
Förresten så dricker jag inte boxvin
Citera
2016-02-27, 10:58
Medlem
magpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoddGerhardt

Cellartracker.
Citera
2016-02-27, 12:19
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag gillar cellartracker just för att det är andra vanliga vinälskare som sätter betyg på viner de köpt för egna pengar. Betygen känns också anpassade till förväntningarna med anledning av pris/rykte.
Citera
2016-02-27, 21:37
Medlem
Barytons avatar
Till morgondagens sönndagsmiddag hade jag tänkt att gör en älggryta med messmör, timjan och enbär som bärande smaker.
Jag har en högklassig laguppställning i mitt"skall drickas snart"-vinställ, bl.a:
Tignanello
Clos Fourtet
En nyare Saint-Emillion
En bättre sydfransos
En Volnay 1 Cru
Delas Les Launes
Cloudy Bay Pinot Noir
En Cabernet Franc från Loire

Vad skall jag välja?
Citera
2016-02-28, 07:57
Medlem
Barytons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Till morgondagens sönndagsmiddag hade jag tänkt att gör en älggryta med messmör, timjan och enbär som bärande smaker.
Jag har en högklassig laguppställning i mitt"skall drickas snart"-vinställ, bl.a:
Tignanello 2004
Clos Fourtet 2004
En nyare Saint-Emillion
En bättre sydfransos
En Volnay 1 Cru 2009
Delas Les Launes 2009
Cloudy Bay Pinot Noir

Vad skall jag välja?

Var nog lite på lyran igår kväll...
Citera
2016-02-28, 09:05
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baryton
Tignanello
Clos Fourtet
En nyare Saint-Emillion
En bättre sydfransos
En Volnay 1 Cru
Delas Les Launes
Cloudy Bay Pinot Noir

Vad skall jag välja?

Jag får villigt erkänna att det där är lite över min nivå i mat och dryckkombinationer. Jag har aldrig använt messmör i mat, eller försökt kombinera det med vin förut. Inte heller enbär är direkt någon stapelvara hos mig även om jag använt det vid vissa tillfällen. Senaste gången jag gjorde en liknande gryta med vilt och enbär så använde jag öl. Tror jag hade Carnegie porter 3,5% i grytan, och någon starkare stout att dricka till. Ska du använda något vin i grytan, och i så fall vad? Grädde?

Spontant så känns de två översta som bra val. De brukar ha en viss yppighet och rundhet samtidigt som det finns ett bra tanninmotstånd där. Men om du t.ex. skulle använda en billig pinne i grytan och göra den lite åt Bourguignonhållet så skulle säkert Volnay passa bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in