2014-08-15, 23:02
Medlem
Mogaku-sans avatar
Castleforte Prosecco Extra Dry (7720) bjöd på en frisk och angenäm smak. Inte för söt men inte heller för torr i smaken och med lagom mängd kolsyra. Korken var lite trög men gled sakta upp i handen när jag vred på med lite mer kraft bakom.
Citera
2014-08-16, 22:21
Medlem
Mogaku-sans avatar
Ruffino Chianti (2310) var ett gott rödvin med lagom balans rakt över och beträffande priset finns det inget att anmärka på. Korken var även den av bra kvalité och likt "5123" så fanns det även här en lilaaktig ton från vinet. Den här blir det garanterat några helflaskor av.
Citera
2014-08-17, 18:44
Medlem
Söker råd för present.

Vill ge en fin flaska vin eller två till en vinintresserad vän, själv kan jag ingenting om vin i princip.

Min budget ligger på cirka 500kr. (totalt)

Jag vill ge något som kanske inte smakar så "standard" men eller inte något som är allt för svårt att uppskatta. Vore kul om det var något som kom från "små partier" kanske så han inte har druckit det tidigare. Dock tror jag inte sannolikheten är så stor att han druckit det tidigare även om det är i fasta sortimentet när man börjar komma upp på 400-500kr. Såg att det fanns en del hyfsat gamla viner med, det kanske kan vara skoj? Vad säger ni? All hjälp uppskattas.
Citera
2014-08-17, 19:06
Medlem
Mogaku-sans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingenperson
Söker råd för present.

Vill ge en fin flaska vin eller två till en vinintresserad vän, själv kan jag ingenting om vin i princip.

Min budget ligger på cirka 500kr. (totalt)

Jag vill ge något som kanske inte smakar så "standard" men eller inte något som är allt för svårt att uppskatta. Vore kul om det var något som kom från "små partier" kanske så han inte har druckit det tidigare. Dock tror jag inte sannolikheten är så stor att han druckit det tidigare även om det är i fasta sortimentet när man börjar komma upp på 400-500kr. Såg att det fanns en del hyfsat gamla viner med, det kanske kan vara skoj? Vad säger ni? All hjälp uppskattas.
De här två vinerna kanske vore något. Ett franskt och ett italienskt rödvin.

Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape (2811) 237:-
"Kryddig, nyanserad smak med inslag av fat, plommon, björnbär, viol, lagerblad och örter.
Grenache 65%, syrah 15%, cinsault 10%, mourvedre 5%, counoise och muscardin och vaccarese 5%"

Castelforte Amarone della Valpolicella (12379) 169:-
"Kryddig, fruktig smak med inslag av fat, katrinplommon, mörka körsbär, mjölkchoklad och viol. Corvina, rondinella och molinara samt övriga druvsorter."
Citera
2014-08-17, 22:47
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogaku-san
De här två vinerna kanske vore något. Ett franskt och ett italienskt rödvin.

Château Mont-Redon Châteauneuf-du-Pape (2811) 237:-
"Kryddig, nyanserad smak med inslag av fat, plommon, björnbär, viol, lagerblad och örter.
Grenache 65%, syrah 15%, cinsault 10%, mourvedre 5%, counoise och muscardin och vaccarese 5%"

Castelforte Amarone della Valpolicella (12379) 169:-
"Kryddig, fruktig smak med inslag av fat, katrinplommon, mörka körsbär, mjölkchoklad och viol. Corvina, rondinella och molinara samt övriga druvsorter."

Två väldigt ordinära viner där särskilt den första funnits på hylla i varenda Systembolagsbutik sedan dackefejden, varför skulle de passa?

Jag återkommer med tips när jag hunnit uppdatera mig kring vad som finns i BS och småpartierna just nu, förmodligen imorgon.
Citera
2014-08-18, 09:37
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feadog
Två väldigt ordinära viner där särskilt den första funnits på hylla i varenda Systembolagsbutik sedan dackefejden, varför skulle de passa?

Jag återkommer med tips när jag hunnit uppdatera mig kring vad som finns i BS och småpartierna just nu, förmodligen imorgon.

Håller med:
Mont-Redon skulle kunna vara ett alternativ om man behöver något med fem minuters varsel från ett landsortsbolag, men även då så är nog Xavier Châteauneuf-du-Pape (nr 6267) ett roligare alternativ.

Om jag skulle få två flaskor skulle jag hellre ta två likadana än två olika. Ett tryggt alternativ är då en Châteauneuf-du-Pape från 2010 i prisklassen runt 250:- från beställningssortimentet. Vilken man väljer spelar nog inte så jättestor roll - det är svårt att gå fel där.

I 500:- klassen kan Delas Hermitage Domaine des Tourettes (nr 99051) vara ett kul alternativ. Den har dock utgått ur sortimentet, så det gäller att man bor i närheten av ett bolag där den finns kvar.

För 599:- får man en 2007 Château L'Evangile. Det är nog svårt att hitta det vinet billigare någon annanstans i världen. Borde vara helt drickfärdigt nu.
Citera
2014-08-18, 11:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cantoras
För 599:- får man en 2007 Château L'Evangile. Det är nog svårt att hitta det vinet billigare någon annanstans i världen. Borde vara helt drickfärdigt nu.

Och ändå gnälls det på "sovjetbolaget". Jo jag säger då det...
Citera
2014-08-18, 12:49
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune

Även en blind höna kan finna ett korn...
Citera
2014-08-18, 12:56
Medlem
Feadogs avatar
Citat:

Att man kan hitta enstaka viner till bra pris i internationell jämförelse väger inte upp för det faktum att det mesta är överprissatt och oändliga mängder spännande vin inte ens når landet, och om de gör det så beror det på att någon eldsjäl till importör kämpar i evig motvind mot statsapparaten för att kunna lansera det. Jag skulle hellre ha ett utbud och en total prisbild som i ett fritt land än att kunna köpa bra Bordeauxer från mediokra årgångar för nån hundralapp mindre än det kostar i andra länder.
Citera
2014-08-18, 13:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Att man kan hitta enstaka viner till bra pris i internationell jämförelse väger inte upp för det faktum att det mesta är överprissatt och oändliga mängder spännande vin inte ens når landet, och om de gör det så beror det på att någon eldsjäl till importör kämpar i evig motvind mot statsapparaten för att kunna lansera det. Jag skulle hellre ha ett utbud och en total prisbild som i ett fritt land än att kunna köpa bra Bordeauxer från mediokra årgångar för nån hundralapp mindre än det kostar i andra länder.

Dom kanske skulle anställa dig som konsult? Själv är jag mycket nöjd med utbudet, för det är inga dåliga viner som säljs generellt.
Citera
2014-08-18, 14:52
Medlem
Feadogs avatar
Citat:
Dom kanske skulle anställa dig som konsult? Själv är jag mycket nöjd med utbudet, för det är inga dåliga viner som säljs generellt.

Nä det är klart, alla växthusodlade BiB:ar och tetror från Åkesson, m.fl. får ju vilken Grand Cru som helst att blekna i jämförelse. Inget personligt, men anledningen till att du är nöjd med utbudet är antagligen, 1) Att du inte vet bättre (du har förmodligen inte gått in i bättre vinbutiker i ett fritt land), och 2) Att du inte vet tillräckligt mycket om världens viner för att inse hur mycket vi i Sverige går miste om.
Citera
2014-08-18, 15:37
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Nä det är klart, alla växthusodlade BiB:ar och tetror från Åkesson, m.fl. får ju vilken Grand Cru som helst att blekna i jämförelse. Inget personligt, men anledningen till att du är nöjd med utbudet är antagligen, 1) Att du inte vet bättre (du har förmodligen inte gått in i bättre vinbutiker i ett fritt land), och 2) Att du inte vet tillräckligt mycket om världens viner för att inse hur mycket vi i Sverige går miste om.

Frågan är var det är så mycket bättre?
Jag var på semester i Bourgogne i sommar och bodde i centrala Dijon. Inne i stan finns två seriösa vinbutiker - men bägge hade rätt så begränsat utbud och relativt höga priser. I utkanten (bilavstånd) av stan finns Carrefour som iofs hade ett fantastiskt utbud av mycket bra prissatt Bourgogne från mindre kända producenter, men i övrigt var det inte så mycket att hurra över.
Det verkar som om det är näthandel som gäller oavsett var man bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in