Citat:
Ursprungligen postat av
Feadog
Två väldigt ordinära viner där särskilt den första funnits på hylla i varenda Systembolagsbutik sedan dackefejden, varför skulle de passa?
Jag återkommer med tips när jag hunnit uppdatera mig kring vad som finns i BS och småpartierna just nu, förmodligen imorgon.
Håller med:
Mont-Redon skulle kunna vara ett alternativ om man behöver något med fem minuters varsel från ett landsortsbolag, men även då så är nog Xavier Châteauneuf-du-Pape (nr 6267) ett roligare alternativ.
Om jag skulle få två flaskor skulle jag hellre ta två likadana än två olika. Ett tryggt alternativ är då en Châteauneuf-du-Pape från 2010 i prisklassen runt 250:- från beställningssortimentet. Vilken man väljer spelar nog inte så jättestor roll - det är svårt att gå fel där.
I 500:- klassen kan Delas Hermitage Domaine des Tourettes (nr 99051) vara ett kul alternativ. Den har dock utgått ur sortimentet, så det gäller att man bor i närheten av ett bolag där den finns kvar.
För 599:- får man en 2007 Château L'Evangile. Det är nog svårt att hitta det vinet billigare någon annanstans i världen. Borde vara helt drickfärdigt nu.