2023-12-15, 03:34
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vad säger den som druckit Lynx Napa Valley Cabernet Sauvignon 2020?
Pavan är oerhört prissänkt till 249 pistoler(499 kr ordinarie).
Jag köpte en duo flaskor,och ämnar ha en av dem till julens goda ostbricka med utvalda nummer.
Vinet vann,vad jag kan fatta,pris som bästa vin i klassen 400-499 kr i Vinordics utvärdering.
Vad säger panelen om detta vin?

För det nya priset är det ett helt ok vin, typisk för druva och område. Priset 499 var alldeles för högt, för även om vinet är trevligt är det inget jättespeciellt(men ändå gott och trevligt). Omdöme från Vinordic får man ta med en nypa salt, för såvitt jag vet bedömer man bara viner som leverantörer lämnat in/anmält till tävlingen, och jag misstänker det är ganska få viner som deltar i de högre prisklasserna.
Citera
2023-12-15, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
För det nya priset är det ett helt ok vin, typisk för druva och område. Priset 499 var alldeles för högt, för även om vinet är trevligt är det inget jättespeciellt(men ändå gott och trevligt). Omdöme från Vinordic får man ta med en nypa salt, för såvitt jag vet bedömer man bara viner som leverantörer lämnat in/anmält till tävlingen, och jag misstänker det är ganska få viner som deltar i de högre prisklasserna.

Tackar för svar.
Jag är en sucker för Cabernet Sauvignon.
Vilken rekommenderas?
Citera
2023-12-15, 09:13
Medlem
Citat:
Tackar för svar.
Jag är en sucker för Cabernet Sauvignon.
Vilken rekommenderas?

Är det någon vis stil du gillar? Cabernet Sauvignon kan ju vara allt från ganska saftig och fruktig till stram och elegant(och rustik för den delen med). CS från USA och Sydamerika skiljer sig från traditionell fransk tex. Det finns ju viner där CS är en beståndsdel också, klassikern Le Volte är sällan ett dåligt köp.
Citera
2023-12-15, 15:23
Medlem
Citat:
Är det någon vis stil du gillar? Cabernet Sauvignon kan ju vara allt från ganska saftig och fruktig till stram och elegant(och rustik för den delen med). CS från USA och Sydamerika skiljer sig från traditionell fransk tex. Det finns ju viner där CS är en beståndsdel också, klassikern Le Volte är sällan ett dåligt köp.

Jag fattar vad du menar.
Det är utan tvivel att jag föredrar Cabs USA eller sydamerika..exempelvis.
Australien funkar dessutom finfint tycker jag.Redan Sydafrika blir vanskligare,men funderar att prova Le Riche framöver.
Jag gillar runda och fruktiga viner..Frankrike försvinner för mig tror jag.
Jag tycker att alla franska viner jag druckit är för beska och för vattniga..om du fattar?

Jmfr Champagne efter min personliga smak..det finns bara en god som jag har druckit..Gula Änkan.
Har druckit dyr Champagne..den smakar alltid rävapink..beskt som attans.Surt och osympatiskt.

Gillar som tidigare sagts även Malbec..men lika avrundad i smak som en god Cab är den ju inte.
Här ligger jag i personligt smakpreferens.En riktigt god Cab är mycket vanskligt att överträffa tycker jag.
Senast redigerad av Lookalike 2023-12-15 kl. 15:29.
Citera
2023-12-15, 16:34
Medlem
Citat:
Jag fattar vad du menar.
Det är utan tvivel att jag föredrar Cabs USA eller sydamerika..exempelvis.
Australien funkar dessutom finfint tycker jag.Redan Sydafrika blir vanskligare,men funderar att prova Le Riche framöver.
Jag gillar runda och fruktiga viner..Frankrike försvinner för mig tror jag.
Jag tycker att alla franska viner jag druckit är för beska och för vattniga..om du fattar?

Jmfr Champagne efter min personliga smak..det finns bara en god som jag har druckit..Gula Änkan.
Har druckit dyr Champagne..den smakar alltid rävapink..beskt som attans.Surt och osympatiskt.

Gillar som tidigare sagts även Malbec..men lika avrundad i smak som en god Cab är den ju inte.
Här ligger jag i personligt smakpreferens.En riktigt god Cab är mycket vanskligt att överträffa tycker jag.

Le Riche kan du nog gilla, 2021 är riktigt trevlig.. visst i Bordeaux-stil men fruktig. Många som råkat ut för dåliga viner från Bourgogne och Bordeaux tycker de är snipiga, sura, beska och vattniga.. Old school Bordeaux kräver kanske viss tillvänjning, medans modern Bordeaux är mer fruktdriven och ofta har bra koncentration. Gillar du fruktiga viner med koncentration finns det en hel del sådana i södra Frankrike.

Champagne är ett kapitel för sig.. där får man prova sig fram. Många av de stora och kända husens Standardcuvéer/NV-champagner är kriminellt dåliga.. till exempel Moët & Chandon Brut Impérial, surt/enkelt/kartigt.. odrickbart.
Citera
2023-12-17, 18:25
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Le Riche kan du nog gilla, 2021 är riktigt trevlig.. visst i Bordeaux-stil men fruktig. Många som råkat ut för dåliga viner från Bourgogne och Bordeaux tycker de är snipiga, sura, beska och vattniga.. Old school Bordeaux kräver kanske viss tillvänjning, medans modern Bordeaux är mer fruktdriven och ofta har bra koncentration. Gillar du fruktiga viner med koncentration finns det en hel del sådana i södra Frankrike.

Champagne är ett kapitel för sig.. där får man prova sig fram. Många av de stora och kända husens Standardcuvéer/NV-champagner är kriminellt dåliga.. till exempel Moët & Chandon Brut Impérial, surt/enkelt/kartigt.. odrickbart.

All champagne kan upplevas sura o kartiga om man dricker de på fel sätt, som många gör ur fel glas med fel tillbehör som jordgubbar, choklad eller vad det nu kan va ...

Då champagne ÄR sur och har hög syra. Behövs det något som matchar det.

Dock är Moet brut imperial, typ en 250krs cuvée som kostar typ dubbelt än vad den borde. Det är ett habilt hantverk. Men för samma peng får du både Brut Reserve från Charles Heidsieck eller Bollingers Special Cuvée. Oändligt mycket bättre NV champagne.

Moets vintagesläpp kostar bara typ någon hundring mer också och är mkt bättre, för mig 2015 som släpptes i våras gick för 599kr, 80krs skillnad och en mkt bättre champagne.

Ska du köpa årgång från Bollinger så kostar den 1900kr för La Grande Anée 2014 eller 930kr från Charles vintage 2013.
Senast redigerad av Big Boss 2023-12-17 kl. 18:27.
Citera
2023-12-17, 20:03
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
All champagne kan upplevas sura o kartiga om man dricker de på fel sätt, som många gör ur fel glas med fel tillbehör som jordgubbar, choklad eller vad det nu kan va ...

Då champagne ÄR sur och har hög syra. Behövs det något som matchar det.

Dock är Moet brut imperial, typ en 250krs cuvée som kostar typ dubbelt än vad den borde. Det är ett habilt hantverk. Men för samma peng får du både Brut Reserve från Charles Heidsieck eller Bollingers Special Cuvée. Oändligt mycket bättre NV champagne.

Moets vintagesläpp kostar bara typ någon hundring mer också och är mkt bättre, för mig 2015 som släpptes i våras gick för 599kr, 80krs skillnad och en mkt bättre champagne.

Ska du köpa årgång från Bollinger så kostar den 1900kr för La Grande Anée 2014 eller 930kr från Charles vintage 2013.

Bilingual har onekligen en massa bra poänger.

BDX smakar ofta blyertspenna och besk lakrits. Faten är på tok för hårt rostade och frukten kommer inte fram. Det är ett vin som är en elegantare form av grogg med olika druvtyper och alltför ofta dominant ek.
Det finns en massa bra bordeaux också. Dom brukar kosta betydligt mycket mer än rimligt men vafan. Är det fest så är det fest så är det. Premier Cru Bordeaux är undantagslöst gott. Kanske mest dyrt men utan tvekan jävligt gott.

Champagne är ofta surt, beskt och ännu värre söt-jolmigt. Det är helt otroligt hur mycket skräp som produceras i Champagne som säljs för 40-60 euro flaskan

För övrigt anser många odlare att tanken med champagne att det ska vara en aperitif, ett fräscht vin( It's all about the freshness) som ska öppna gommen och syran måste balanseras mot frukt men eftersom druvorna ofta skördas för tidigt för att hinna mogna så blir det som det blir när vinet ska mixas ihop. Läs beskt och surt
Om bönderna inte hade varit så giriga och dom hade hållit ned skördeuttagen skulle mycket av de enkla vinerna smakat bättre.

Pertois-Lebrun, Vilmart, Henri Giraud smakar ju bättre men då är ju priserna helt galna

För övrigt så har Moët inte gjort nåt drickbart dom senaste 25 åren. Maken till skräp har sällan lämnat Rue de Champagne i Epernay
Citera
2023-12-17, 21:04
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Bilingual har onekligen en massa bra poänger.

BDX smakar ofta blyertspenna och besk lakrits. Faten är på tok för hårt rostade och frukten kommer inte fram. Det är ett vin som är en elegantare form av grogg med olika druvtyper och alltför ofta dominant ek.
Det finns en massa bra bordeaux också. Dom brukar kosta betydligt mycket mer än rimligt men vafan. Är det fest så är det fest så är det. Premier Cru Bordeaux är undantagslöst gott. Kanske mest dyrt men utan tvekan jävligt gott.

Champagne är ofta surt, beskt och ännu värre söt-jolmigt. Det är helt otroligt hur mycket skräp som produceras i Champagne som säljs för 40-60 euro flaskan

För övrigt anser många odlare att tanken med champagne att det ska vara en aperitif, ett fräscht vin( It's all about the freshness) som ska öppna gommen och syran måste balanseras mot frukt men eftersom druvorna ofta skördas för tidigt för att hinna mogna så blir det som det blir när vinet ska mixas ihop. Läs beskt och surt
Om bönderna inte hade varit så giriga och dom hade hållit ned skördeuttagen skulle mycket av de enkla vinerna smakat bättre.

Pertois-Lebrun, Vilmart, Henri Giraud smakar ju bättre men då är ju priserna helt galna

För övrigt så har Moët inte gjort nåt drickbart dom senaste 25 åren. Maken till skräp har sällan lämnat Rue de Champagne i Epernay

Champagne gör sig väldigt bra att lagra, väldigt länge jämfört med andra viner pga höga syran.

Har ett gäng från årgång 2008 och de är fortfarande väldigt unga, de flesta där får bli minst 18 år innan jag börjar ta av dom.
Citera
2023-12-17, 21:06
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Champagne gör sig väldigt bra att lagra, väldigt länge jämfört med andra viner pga höga syran.

Har ett gäng från årgång 2008 och de är fortfarande väldigt unga.

Ganska få champagner tål att lagras. Dom flesta smakar sherry och oxiderat efter ett tag. Ett litet fåtal viner passar bra att lagra.
Kanske mest viner som inte genomgått malo funkar att lagra. Inte ens alla dom
Citera
2023-12-17, 21:08
Medlem
Big Bosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Ganska få champagner tål att lagras. Dom flesta smakar sherry och oxiderat efter ett tag. Ett litet fåtal viner passar bra att lagra.
Kanske mest viner som inte genomgått malo funkar att lagra. Inte ens alla dom

Det är helt enkelt helt fel.

Det är iså fall att de lagrats på fel sätt.

NV passar utmärkt lagra 3-5 år utan problem dessutom.

https://champagnen.se/sida/champagne-forvaring-lagring

https://www.vinjournalen.se/vin-skola/lagra-champagne/

https://www.champagneclub.com/champa...champagne-swe/

https://vinbanken.se/artiklar/champa...gringsvin-3852
Senast redigerad av Big Boss 2023-12-17 kl. 21:19.
Citera
2023-12-17, 21:56
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Det är helt enkelt helt fel.

Det är iså fall att de lagrats på fel sätt.

NV passar utmärkt lagra 3-5 år utan problem dessutom.

https://champagnen.se/sida/champagne-forvaring-lagring

https://www.vinjournalen.se/vin-skola/lagra-champagne/

https://www.champagneclub.com/champa...champagne-swe/

https://vinbanken.se/artiklar/champa...gringsvin-3852

Flaskan ska lagras i minst 15 månader, varav minst 12 månader på jästfällningen. För årgångsbetecknad champagne krävs minst 36 månader lagring.

Men utöver det så vinner vinet oftast inget på lagring. Undantag finns men det är ju inte så jätteofta.
Nu får man ju tycka vad man vill om smak men de flesta NVchampagne är helt slut efter 10-15 år i källare. Till att börja med så är ju inte Pinot Meunier nån höjdare att lagra. Den druvan ingår i väldigt mycket vin från champagne.

För det andra så är ju skumpa som genomgått malo inte heller nån höjdare att lagra länge. det är ett ganska vanligt sätt att tillverka vinet.

Jämfört med valfritt vin från Hermitage eller Barolo så framstår ju inte champagne som nåt vin som är speciellt lagringsdugligt.
Citera
2023-12-17, 22:35
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Dricker inte vin så ofta men har provat det i omgångar. Efter att ha testat olika sorters vin har jag kommit fram till att Italien är bäst på det. Jag syftar på rödvin såklart. En italiensk chianti brukar sitta fint. För flera år sedan när jag besökte Italien, fick jag chansen att pröva olika typer av chianti på en krogrunda. Det i kombination med tilltugg och smårätter var en riktig smakupplevelse.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in