Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2005-08-09, 18:41
  #1
Medlem
supernova_s avatar
Tycker det är hiskligt dåligt med skrivande (åtminstone aktivt) om viner.
Så därför skapar jag denna tråd.

Helt jätteenkelt, vad föredrar du för vin?

Rött/vitt?
Sort?
Vilken druva?
Karaktär?
Land?
Årstid?
Lagrad/olagrad?
Lådvin/flaska?
Prisklass?

Och för att fylla på lite, till vad dricks det ?

För att börja.

1. Jag föredrar ofta vita viner eller lätta röda viner.

2.En personlig favorit av druvsort är för den vita riesling (förutsatt att den inte är för söt) och pinot noir på den röda sidan.

3.Tyskland,Frankrike,Italien hör väl till favoritländerna.
Höstviner är för mig en personligfavorit, annars så är våren rätt smakliga.

4.Hemma tycker jag det än så länge är rätt mycket slöseri med tid att lagra viner, men att köpa ett äldre vin från systemet går bra.

5.Flaska utan tvekan, för det första finns det inte dem där riktigt underbara vinerna på lådvin än, dessutom är hela charmen med vin flaskan.

5.Jag köper mycket hellre mina viner för mellan 170-300, dricker mycket hellre för att dricka vinet och koppla av mer än att bli full på det.
Men visst finns det riktiga fyndvin för under 100 också som också funkar.

Slutligen, vinet dricks oftast i sällskap av någon, lungt och harmoniskt med antingen en vältillagad och matchande rätt till vinet, eller till ostbricka och diverse kex & frukter.

klistrad tråd kanske?
2005-08-09, 19:23
  #2
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supernova_
Tycker det är hiskligt dåligt med skrivande (åtminstone aktivt) om viner.
Så därför skapar jag denna tråd.

Helt jätteenkelt, vad föredrar du för vin?

Rött/vitt?
Sort?
Vilken druva?
Karaktär?
Land?
Årstid?
Lagrad/olagrad?
Lådvin/flaska?
Prisklass?

Och för att fylla på lite, till vad dricks det ?

För att börja.

1. Jag föredrar ofta vita viner eller lätta röda viner.

2.En personlig favorit av druvsort är för den vita riesling (förutsatt att den inte är för söt) och pinot noir på den röda sidan.

3.Tyskland,Frankrike,Italien hör väl till favoritländerna.
Höstviner är för mig en personligfavorit, annars så är våren rätt smakliga.

4.Hemma tycker jag det än så länge är rätt mycket slöseri med tid att lagra viner, men att köpa ett äldre vin från systemet går bra.

5.Flaska utan tvekan, för det första finns det inte dem där riktigt underbara vinerna på lådvin än, dessutom är hela charmen med vin flaskan.

5.Jag köper mycket hellre mina viner för mellan 170-300, dricker mycket hellre för att dricka vinet och koppla av mer än att bli full på det.
Men visst finns det riktiga fyndvin för under 100 också som också funkar.

Slutligen, vinet dricks oftast i sällskap av någon, lungt och harmoniskt med antingen en vältillagad och matchande rätt till vinet, eller till ostbricka och diverse kex & frukter.

klistrad tråd kanske?

Och jag som tycker jag skrivit så mycket om vin här...

I korthet då:

Gillar både rött och vitt men får jag välja blir det en god röd Bordeaux, gärna av någon superårgång som t.ex. 1945, 1961 eller 1982.

Jag dricker vin så gott som dagligen till maten, såvida det inte är till mat där jag föredrar öl som t.ex. en hel del husmanskost.

Torr Riesling bl.a. från Alsace och Mosel-Saar-Ruwer kan vara mycket bra, men jag kan tänka mig även sötare viner på samma druva. En god Trockenbeerenauslese från en god producent t.ex. 1990, 1989 och 1971 var mycket bra i såväl Alsace som de tyska distrikten.

Pinot Noir når självfallet sin höjdpunkt i Bourgogne, ett distrikt jag hyser en hatkärlek till. Kärlek då man hittar ett gott vin från en bra producent, hat då det omvända råder. 1990 och 1978 har varit årgångar som inte gjort mig besviken därifrån, bland de äldre gillar jag 1959, 1964 och 1945. 1961 är inte lika bra som den var i Bordeaux.

Har man möjlighet att lagra vin själv är det en utmärkt och trevlig hobby. Man kan då följa sitt vins utvecklingsprocess om man köper en 5-6 flaskor av det eller rentav slår till på en hel låda. Dessvärre har Systembolaget numera slutat med att sälja primörviner som man kän följa under lång tid om årgången är bra. Min brorsa fixar dock så jag kan handla primörer från alla de stora slotten ändå.

Flaska definitivt. Precis som alla andra drycker.

Vin drickes bäst till maten, före den och efter den
2005-08-09, 19:55
  #3
Medlem
Ivanovichs avatar
Vad föredrar du för vin?

Rött/vitt? Rött eller ett svalkande rose`
Sort?
Vilken druva?
Karaktär? Fylligt
Land? Frankrike
Årstid?
Lagrad/olagrad?
Lådvin/flaska? Flaska
Prisklass? 100+

Och för att fylla på lite, till vad dricks det ? Feta franska vitlöksostar.
Eller vad som helst.

Arbetade i Frankrike ett halvår ungefär,testade nog ny sort varje dag.
Bäst tyckte jag om ett vin som hette Fitou Negro,vet inte så mycket mer om det vinet än att det är min favorit.Kanske nån här som kan nåt om det?
2005-08-09, 19:56
  #4
Medlem
supernova_s avatar
Alsace är ett underbart litet område, en bekant som är därifrån, som berättat många roliga historier om hur det trampats viner varje dag under säsong.

för att fortsätta lite, matlagningsvin eller riktigt vin i mat ?

Det vinet som håller på att uppstå från gotland, vad tror du om det ?
Jag tror personligen att det kommer bli en udda, men bra karaktär när det fått sig ett par år på nacken.
2005-08-09, 19:58
  #5
Medlem
supernova_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Vad föredrar du för vin?

Rött/vitt? Rött eller ett svalkande rose`
Sort?
Vilken druva?
Karaktär? Fylligt
Land? Frankrike
Årstid?
Lagrad/olagrad?
Lådvin/flaska? Flaska
Prisklass? 100+

Och för att fylla på lite, till vad dricks det ? Feta franska vitlöksostar.
Eller vad som helst.

Arbetade i Frankrike ett halvår ungefär,testade nog ny sort varje dag.
Bäst tyckte jag om ett vin som hette Fitou Negro,vet inte så mycket mer om det vinet än att det är min favorit.Kanske nån här som kan nåt om det?

Fitou Negro har jag inte hört någon om än.. men det ska nog kunna ändras på snart tror jag, ska luska fram lite.

Rosévin har jag aldrig lycktas fatta tycke för, kanske för att jag inte lyckats hitta ett som är tillräckligt gott.
Tips kanske ?
2005-08-09, 19:59
  #6
Medlem
Chribils avatar
Amfora Veronica Cabernet Sauvignon (nr 3127)
Valle Central (Amfora)
Land : Chile
Färg : Blåröd färg.
Doft : Lätt aromatisk doft med inslag av svarta vinbär och grön paprika.
Smak : Fruktig smak med inslag av svarta vinbär och lakrits.
Användning : Serveras vid cirka 16°C till rätter av tamfågel eller gris.
Pris : 54 Kr
Vet inte om den är lagrad sorry
Vet inte heller årstid
Men det är det bästa vin:et jag har smakat

Väldigt svårt att svara på iofs men jag gjorde mitt bästa
2005-08-09, 20:05
  #7
Medlem
Mysonoxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ivanovich
Vad föredrar du för vin?

Rött/vitt? Rött eller ett svalkande rose`
Sort?
Vilken druva?
Karaktär? Fylligt
Land? Frankrike
Årstid?
Lagrad/olagrad?
Lådvin/flaska? Flaska
Prisklass? 100+

Och för att fylla på lite, till vad dricks det ? Feta franska vitlöksostar.
Eller vad som helst.

Arbetade i Frankrike ett halvår ungefär,testade nog ny sort varje dag.
Bäst tyckte jag om ett vin som hette Fitou Negro,vet inte så mycket mer om det vinet än att det är min favorit.Kanske nån här som kan nåt om det?

Fitou är ett vinområde i Languedoc-Roussillonområdet, en del av EU' s s.k. "vinflod". På de senare åren har kvaliteten höjts markant och en bra Fitou är ofta ett lättdrucket vin med spänstiga syror. Det fanns en Fitou förut på Systembolaget, men nu verkar den ha tagits bort tyvärr...
2005-08-09, 20:05
  #8
Medlem
supernova_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chribil
Doft : Lätt aromatisk doft med inslag av svarta vinbär och grön paprika.
Smak : Fruktig smak med inslag av svarta vinbär och lakrits.


En av det bästa sakerna med viner är den markanta skillnaden på doft och smak,att först hitta nöt och höst, för att sen kunna smaka blåbär och tjära.
Det är härligt.

För att lägga till lite mer. Godaste dessertvinet?

För mig, ett väldigt sött jordgubbsvin. härligt guldfärgat.


Samt.
Vitt till fisk rött till kött?

Rätt eller fel.

Totalgalet enligt mig.
gäller bara att hitta rätt vin.
2005-08-09, 20:07
  #9
Medlem
Bergman-Wasas avatar
Vita, torra viner från Alsace är det jag gillar bäst. Riesling ska det självklart vara. Någon som har bra tips på sådana som finns på bolaget? Behöver inte vara från Alsace utan kan vara från Sydafrika eller varfan som helst. Finns säkert många guldkorn där ute som väntar på mig.
2005-08-09, 20:08
  #10
Medlem
Chribils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Supernova_
En av det bästa sakerna med viner är den markanta skillnaden på doft och smak,att först hitta nöt och höst, för att sen kunna smaka blåbär och tjära.
Det är härligt.

För att lägga till lite mer. Godaste dessertvinet?

För mig, ett väldigt sött jordgubbsvin. härligt guldfärgat.


Samt.
Vitt till fisk rött till kött?

Rätt eller fel.

Totalgalet enligt mig.
gäller bara att hitta rätt vin.

Dessertvinet? Hmm jag minns inte någon såhär nu på rak arm.

Jag tycker annars att rött fungera utmärkt borde till fisk och kött. Sedan vitt kanske till efterätten efteråt?

Men det är som du säger. rätt vin till rätt maträtt. färgen har inte så stor betydelse. Så länge det är gott och passar.
2005-08-09, 20:12
  #11
Medlem
supernova_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergman-Wasa
Vita, torra viner från Alsace är det jag gillar bäst. Riesling ska det självklart vara. Någon som har bra tips på sådana som finns på bolaget? Behöver inte vara från Alsace utan kan vara från Sydafrika eller varfan som helst. Finns säkert många guldkorn där ute som väntar på mig.

När det gäller Riesling så tycker jag att Tyskland går segrande ur striden, de flesta Riesling-viner är mycket bra.
Sen gäller det ju också att hitta det riesling som passar ändamålet, finns ju massor av karaktärer på det bortsett från i ditt fall den torra grunden.
2005-08-09, 20:12
  #12
Medlem
Ivanovichs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supernova_

Det vinet som håller på att uppstå från gotland, vad tror du om det ?
Jag tror personligen att det kommer bli en udda, men bra karaktär när det fått sig ett par år på nacken.
Jag pratade med hon som testar viner på aftonbladet och hon har ju testat dem ordentligt. Kan ju säga att vi har samma smak. Det smakar surt!
Vem som helst kan göra bättre hemma i sitt badkarl.
Har en vän som gör vin i Ungern,och där tillsätts socker om druvan inte är tillräckligt söt tror gränsen är vid 18% Gute vin hade 11%sockerhalt och inget tillsatt socker(Jag kan säkert ha fel om %sats men det var en klar skillnad iaf.Det är därför vinet smakar f-n.Gute vin gör brännvin bättre testa tex morotsbrännvin.

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback