2011-11-22, 17:28
Medlem
Daineas avatar
För den som kan tänka att bo i Norge en stund, är över 21 år och har tidigare gymnasieerfarenhet motsvarande norska VG1 kan kanske 19-veckorskursen vara något? Kostar inte ett jota mer än uppehälle (tror den är godkänd för studielån också). Vet inte om YKB ingår numera, men även om man "bara" får CE, ADR och truckförarbevis så är det inget dåligt erbjudande...
Citera
2011-11-22, 18:04
Medlem
bastard.s avatar
Läste någonstans att det behövs 7000 nya chaufförer närmsta 2-5 åren. Det utbildas färre än så, men ändå får knappt 50% jobb. Hur går det ihop?
Citera
2011-11-22, 18:57
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Läste någonstans att det behövs 7000 nya chaufförer närmsta 2-5 åren. Det utbildas färre än så, men ändå får knappt 50% jobb. Hur går det ihop?

Många pensionärer som kör vidare eller extra.
Citera
2011-11-22, 19:48
Medlem
BesserWissers avatar
Ingen som kan svara på mina frågor?
Citera
2011-11-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Tydligen kan det underlätta att få CE-kort via AF om man har en garanterad anställning på ett åkeri när man är klar med kortet, iallafall det jag hört. Men då undrar jag givetvis följande 3 saker:

1: Vilka åkerier finns det i Malmö/Skåne som är bra att jobba hos? Jag känner endast till ekdahls..(öh...eller är det kanske ekstrands??) åkeri i Malmö.

2: Hur formulerar man sig bäst om man ska ringa ett åkeri och höra om garanterad anställning, efter att CE-kort är taget?

3: Kan det vara lättare att få garanterad timanställning efter avklarat CE-kort, än heltids?

Anyways, det viktigaste jag vill veta är hur man ska formulera sig för bästa slutresultat.
Att hitta ett åkeri som seriöst garanterar anställning efter utbildning är som att hitta en nål i en höstack!

Däremot så kan du ju alltid snacka dig till en "oärlig" underskrift bara för att ha något att visa upp för AF.
Det gjorde jag iaf jag för många år sen när jag hade tänkt gå via AF för CE-kort. Hittade en åkare som va villig att skriva ett kort brev om mitt "framtida behov" i företaget, trots att han så klart inte kunde se att jag behövdes då.
Formulerade mig noggrant hos AF och visade det handskrivna brevet och blev genast antagen på utbildningen. Valde dock att hoppa av innan kusen startat, då jag insåg att utbildningen skulle ta 4-5 månader av mitt liv.
Så jag tog kortet själv för egna pengar vid sidan av mitt dåvarande arbete. Så 19 000:- senare, hade jag CE i min hand. Väl investerade pengar för ett fast arbete! Dessutom tog det bara någon vecka.
Citera
2011-11-22, 21:00
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Många pensionärer som kör vidare eller extra.

Förjävligt enligt mig. Full pension och full lön = 30 rent. Bättre att låta de unga få jobba och komma in i A-kassan så de har någon livlina.
Citera
2011-11-22, 21:15
Medlem
Axel61s avatar
Citat:
Förjävligt enligt mig. Full pension och full lön = 30 rent. Bättre att låta de unga få jobba och komma in i A-kassan så de har någon livlina.
Icke att förglömma arbetsgivaravgiften på drygt 10% för pensionärer. Ruttet!
Sen har dom pension enligt det gamla systemet (ganska gott alltså) medan vi sätter våran pension i börsmarknaden som baserar sig på vår livstidsinkomst, som vi knappt får.
Citera
2011-11-22, 22:16
Medlem
2lkopps avatar
Låt pensionärerna jobba om de vill!

Vill ni att nån ska bestämma över er när ni blir pensionärer?
Citera
2011-11-23, 06:56
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Axel61
Icke att förglömma arbetsgivaravgiften på drygt 10% för pensionärer. Ruttet!
Sen har dom pension enligt det gamla systemet (ganska gott alltså) medan vi sätter våran pension i börsmarknaden som baserar sig på vår livstidsinkomst, som vi knappt får.

15,7 % är det på folk under 26 år. Alltså ingen direkt stor skillnad ekonomiskt för åkaren. På 20.000 kr blir skillnaden 1288 kr. Varför inte planera för framtiden istället och ta bort en pensionär av alla 20 dom har på åkeriet och sätta in en 20-åring.

Snackade med en pensionär som kör extra idag och som tycker att hans åkeri (120 anställda) hellre bör anställa ungdomar. Åkaren resonerar; "varför lära upp någon som ändå kommer sluta efter 3 dagar." - men vad fan vet om om det, de har ju hur många praktikanter som helst från yrkesförarutbildningar som de får lära upp gratis (ingen lön) under ett flertal veckor som bara VILL ha en fast anställning...
Citera
2011-11-23, 08:14
Medlem
Daineas avatar
Citat:

Det går ihop med att idioterna som hanterar statistiken inte är transportarbetare utan oftast offentliganställda statistiker som har sina huvuden i en helt annan verklighet än vi!
De ser hur många årsverk som görs idag och hur stor pensionsavgångarna är och drar en differans på det, de ser inte hur många åkerier som redan för flera år sedan började planera sin avveckling så snart trotjänarna går av med pension (inte sällan är åkarna pensionsklara vid det laget de också). De ser heller inte hur stor andel av dagens inlandskörningar som blir uppätna av olaglig kabotage på sikt.
I tillägg är åkare ultrakonservativa och extremt försiktiga och låter hellre en bil stå än att sätta en chaufför de inte känner helt 100% för. Ska man in i denna branschen så är det antingen kontakter eller riktiga skitkörningar som är nyckeln, och det är inte alla som har det första eller är beredda tilldet andra...
Citera
2011-11-23, 18:49
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
15,7 % är det på folk under 26 år. Alltså ingen direkt stor skillnad ekonomiskt för åkaren. På 20.000 kr blir skillnaden 1288 kr. Varför inte planera för framtiden istället och ta bort en pensionär av alla 20 dom har på åkeriet och sätta in en 20-åring.

Snackade med en pensionär som kör extra idag och som tycker att hans åkeri (120 anställda) hellre bör anställa ungdomar. Åkaren resonerar; "varför lära upp någon som ändå kommer sluta efter 3 dagar." - men vad fan vet om om det, de har ju hur många praktikanter som helst från yrkesförarutbildningar som de får lära upp gratis (ingen lön) under ett flertal veckor som bara VILL ha en fast anställning...

Nu "whocar" du igen. Du känner dig allt bra klipsk va?!
Inte ens inne i branschen ännu men vet bäst om allt.

Branschen behöver inte fler världsmästare. Du kanske känner dig manad men kommer du att bli kallad?

Kan du göra allt bättre?, vad väntar du i sånt fall på. Det finns guld där regnbågen slutar.
Start eget -gör revolution. Gör Kaoz me branschen....
Citera
2011-11-23, 20:13
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Nu "whocar" du igen. Du känner dig allt bra klipsk va?!
Inte ens inne i branschen ännu men vet bäst om allt.

Branschen behöver inte fler världsmästare. Du kanske känner dig manad men kommer du att bli kallad?

Kan du göra allt bättre?, vad väntar du i sånt fall på. Det finns guld där regnbågen slutar.
Start eget -gör revolution. Gör Kaoz me branschen....

Du tillför ytterst lite till tråden, det ända du tillför är kritik. Tillför din tes om frågan istället för att kritisera min utan att ge din egen synpynkt om "ämnet"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in