Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Tydligen kan det underlätta att få CE-kort via AF om man har en garanterad anställning på ett åkeri när man är klar med kortet, iallafall det jag hört. Men då undrar jag givetvis följande 3 saker:
1: Vilka åkerier finns det i Malmö/Skåne som är bra att jobba hos? Jag känner endast till ekdahls..(öh...eller är det kanske ekstrands??) åkeri i Malmö.
2: Hur formulerar man sig bäst om man ska ringa ett åkeri och höra om garanterad anställning, efter att CE-kort är taget?
3: Kan det vara lättare att få garanterad timanställning efter avklarat CE-kort, än heltids?
Anyways, det viktigaste jag vill veta är hur man ska formulera sig för bästa slutresultat.
Att hitta ett åkeri som seriöst garanterar anställning efter utbildning är som att hitta en nål i en höstack!
Däremot så kan du ju alltid snacka dig till en "oärlig" underskrift bara för att ha något att visa upp för AF.
Det gjorde jag iaf jag för många år sen när jag hade tänkt gå via AF för CE-kort. Hittade en åkare som va villig att skriva ett kort brev om mitt "framtida behov" i företaget, trots att han så klart inte kunde se att jag behövdes då.
Formulerade mig noggrant hos AF och visade det handskrivna brevet och blev genast antagen på utbildningen. Valde dock att hoppa av innan kusen startat, då jag insåg att utbildningen skulle ta 4-5 månader av mitt liv.
Så jag tog kortet själv för egna pengar vid sidan av mitt dåvarande arbete. Så 19 000:- senare, hade jag CE i min hand. Väl investerade pengar för ett fast arbete! Dessutom tog det bara någon vecka.