Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
när vi ändå snackar trailerkörning vill jag haka på, jag kör bara bil+släp och fick bara göra det på körskolan också, så hur fan är det med trailerdragare egentligen? När behöver man E behörigheten där, behövs det CE så fort man kopplat på trailer? Eller räcker det med C då? (bara för nyfikenhetens skull)
och hur i helvete gör man när man kopplar på trailern? Någon som kan komma med en utförlig beskrivning där?
Någon som kört link ekipage? Hur i helvete backar man med ett sånt?

Såhär gör jag iallafall:
Sänk bilen, backa in vändskivan under trailern, höj bilen tills mätaren står på ca 8 tons tryck på vändskivan, fortsätt backa tills det klånkar till 2 gånger, provdra så du känner att trailern har låst fast ordentligt, koppla i slangar och kablar, veva upp stödbenen, sätt bilen i körläge och sen är det bara att tuta o köra!
Satan i gatan! Glömde ju nämna det viktigaste av allt. Glöm inte att kontrollera att låshandaget i vändskivan sitter i låst läge innan du vevar upp stödbenen.
Ja, E-behörigheten behövs när man krokat på trailern. Själv körde jag bara trailer i körskolan så man känner sig rätt handikappad när det kommer till att köra med släp. Fram går det ju bra, men värre när man måste backa.