2012-04-03, 17:56
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FunkyCatso
Vem tror du kommer att hållas ansvarig för själva olyckan då? Personen som inte lyckades ta sig ut ur lastbilen uppges ju vara allvarligt skadad.

Ingen aning.
Citera
2012-04-03, 19:11
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Tänkte på framförandet.

Är trailer lika smidig som bil och släp?
Är det samma körteknik i rondeller?

Exempelvis om jag håller på att sula in släpet i en trafiksignal så kan man lösa problemet med att svänga ännu mer vänster - om jag nu ska åt vänster.

Tips?
Har svårt att jämföra då jag kör bil och släp alldeles för sällan.

Trailer har dock en tendens att skära jävligt bra i kurvor, det vill till att ta ut ordentligt i vissa korsningar och rondeller, dock sätter det sig fort.

Att det är lättare att backa är bara att plus.
Visserligen en vanesak men likväl.

Ger gärna ett mer uttömmande svar eller svar på fler frågor imorgon, har inte datorn i bilen och telesurf är roligare i teorin än praktiken.
Citera
2012-04-03, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Har svårt att jämföra då jag kör bil och släp alldeles för sällan.

Trailer har dock en tendens att skära jävligt bra i kurvor, det vill till att ta ut ordentligt i vissa korsningar och rondeller, dock sätter det sig fort.

Att det är lättare att backa är bara att plus.
Visserligen en vanesak men likväl.

Ger gärna ett mer uttömmande svar eller svar på fler frågor imorgon, har inte datorn i bilen och telesurf är roligare i teorin än praktiken.

När jag tog CE-kortet fick jag lära av läraren att man som exemplet på bilden eller andra ställen man ska svänga runt eller runda - att man kan ratta in på sin körbana då man kan se släpets första axel i höjd med trafiklyset. Med det som måttstock följer släpet efter dragbilen väldigt fint och sista axeln på släpet följer trottoarkanten med 5-10 cm marginal.

Har använt lärdomen även i yrkeslivet efter utbildning och det har fungerat bra.

http://tinypic.com/r/kbq1w2/5

Hoppas du ser detaljerna på min bild.

Vad har man för måttstock med trailer? vad finns det för tips? När vet man att man inte behöver ta ut något mer på svängen?
Citera
2012-04-03, 20:41
Medlem
när vi ändå snackar trailerkörning vill jag haka på, jag kör bara bil+släp och fick bara göra det på körskolan också, så hur fan är det med trailerdragare egentligen? När behöver man E behörigheten där, behövs det CE så fort man kopplat på trailer? Eller räcker det med C då? (bara för nyfikenhetens skull)
och hur i helvete gör man när man kopplar på trailern? Någon som kan komma med en utförlig beskrivning där?
Någon som kört link ekipage? Hur i helvete backar man med ett sånt?
Citera
2012-04-03, 20:44
Medlem
Får tacka er som svarade ang. adapter till ciguttaget i lastbilen (scania). Var förbi en scaniaverkstad förra veckan och frågade men dom hade inget, så får ta o glida förbi en annan verkstad.

Ni som nyligen gjort ykb-provet, vad var det för sorts frågor som ni fick? Trafikfrågor och frågor om lastbilen, eller var det bara sånt som fanns i ykb-boken? Skriver nästa vecka på torsdag, så förhoppningsvis kan man få börja köra på fredag :-).
Citera
2012-04-03, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birdsong
när vi ändå snackar trailerkörning vill jag haka på, jag kör bara bil+släp och fick bara göra det på körskolan också, så hur fan är det med trailerdragare egentligen? När behöver man E behörigheten där, behövs det CE så fort man kopplat på trailer? Eller räcker det med C då? (bara för nyfikenhetens skull)
och hur i helvete gör man när man kopplar på trailern? Någon som kan komma med en utförlig beskrivning där?

Såhär gör jag iallafall:
Sänk bilen, backa in vändskivan under trailern, höj bilen tills mätaren står på ca 8 tons tryck på vändskivan, fortsätt backa tills det klånkar till 2 gånger, provdra så du känner att trailern har låst fast ordentligt, koppla i slangar och kablar, veva upp stödbenen, sätt bilen i körläge och sen är det bara att tuta o köra!
Satan i gatan! Glömde ju nämna det viktigaste av allt. Glöm inte att kontrollera att låshandaget i vändskivan sitter i låst läge innan du vevar upp stödbenen.
Ja, E-behörigheten behövs när man krokat på trailern. Själv körde jag bara trailer i körskolan så man känner sig rätt handikappad när det kommer till att köra med släp. Fram går det ju bra, men värre när man måste backa.
Senast redigerad av Dr.Oktor 2012-04-03 kl. 22:01.
Citera
2012-04-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Oktor
Såhär gör jag iallafall:
Sänk bilen, backa in vändskivan under trailern, höj bilen tills mätaren står på ca 8 tons tryck på vändskivan, fortsätt backa tills det klånkar till 2 gånger, provdra så du känner att trailern har låst fast ordentligt, koppla i slangar och kablar, veva upp stödbenen, sätt bilen i körläge och sen är det bara att tuta o köra!
Ja, E-behörigheten behövs när man krokat på trailern. Själv körde jag bara trailer i körskolan så man känner sig rätt handikappad när det kommer till att köra med släp. Fram går det ju bra, men värre när man måste backa.

Tack för den utförliga beskrivningen Jo det är sjukt det där man borde få lära sig båda, fick endast köra/backa bil+släp på min körskola, så det verkar bero på vart man hamnar, tyvärr.. skulle också vilja lärt mig trailerkörning, då en sådan ter sig helt annorlunda jämfört med bil+släp i kurvtagninar/rondeller etc.. Återigen tack för hjälpen
Citera
2012-04-03, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stinkragge
Får tacka er som svarade ang. adapter till ciguttaget i lastbilen (scania). Var förbi en scaniaverkstad förra veckan och frågade men dom hade inget, så får ta o glida förbi en annan verkstad.

Ni som nyligen gjort ykb-provet, vad var det för sorts frågor som ni fick? Trafikfrågor och frågor om lastbilen, eller var det bara sånt som fanns i ykb-boken? Skriver nästa vecka på torsdag, så förhoppningsvis kan man få börja köra på fredag :-).

Det var frågor om allt som står i ykb-boken. Tex tallriksmodellen, internationella transporter, kör o vilotidsregler m.m. m.m. m.m... ja, precis om allt i ykb-boken. Första gången jag skrev tyckte jag det var svårt även fast jag hade pluggat, så jag kuggade. Nästa gång jag skrev så var det en baggis, men då fick jag ändå frågor om helt andra saker än vad jag hade suttit och nött in.
Citera
2012-04-03, 23:29
Medlem
2lkopps avatar
Citat:

Kör mest bil och släp jag med. Har dock haft körning med dragare några gånger. När jag ska ta en 90gradersväng -vi säger vänster (inte för att hållet spelar nån roll) -så svänger jag vänster rätar ut lite och vänster igen. Med bil och släp så gör man ju inte så direkt.

Kanske jag liksom gör två svängar i svängen bara för att jag inte är så van vid trailerkörning men det fungerar i vart fall att göra så.
På så vis så har jag ju mer uppsikt över trailerns framstam som oavsett hur man tar kurvan kommer att fylla rätt mycket av ens backspegel.

Det här med link och trailer har jag bara kopplat ihop och i sär. Bra mycket mer omständigt än att köra bil och släp. Det är ju absolut inte som att bara öppna/stänga ett vbg och koppla från/till duoamtic, el och abs.
Man ska nog ha något konstigt med sitt dna som gör att man bara älskar att veva stödben.
Citera
2012-04-03, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Kör mest bil och släp jag med. Har dock haft körning med dragare några gånger. När jag ska ta en 90gradersväng -vi säger vänster (inte för att hållet spelar nån roll) -så svänger jag vänster rätar ut lite och vänster igen. Med bil och släp så gör man ju inte så direkt.

Kanske jag liksom gör två svängar i svängen bara för att jag inte är så van vid trailerkörning men det fungerar i vart fall att göra så.
På så vis så har jag ju mer uppsikt över trailerns framstam som oavsett hur man tar kurvan kommer att fylla rätt mycket av ens backspegel.

Det här med link och trailer har jag bara kopplat ihop och i sär. Bra mycket mer omständigt än att köra bil och släp. Det är ju absolut inte som att bara öppna/stänga ett vbg och koppla från/till duoamtic, el och abs.
Man ska nog ha något konstigt med sitt dna som gör att man bara älskar att veva stödben.

Tack för ett till bra svar! Älskar sista meningen
Citera
2012-04-04, 00:27
Medlem
Citat:
Tack för den utförliga beskrivningen Jo det är sjukt det där man borde få lära sig båda, fick endast köra/backa bil+släp på min körskola, så det verkar bero på vart man hamnar, tyvärr.. skulle också vilja lärt mig trailerkörning, då en sådan ter sig helt annorlunda jämfört med bil+släp i kurvtagninar/rondeller etc.. Återigen tack för hjälpen
Glöm inte att sänka bilen innan du kör ifrån trailern när du kopplat från den. Om du någonsin undrat varför så många trailerdragare har sönderslagna stänkskydd och lampor där bak är detta anledningen
Citera
2012-04-04, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Föraren kan i alla fall se fram emot att böta 10.000 NKR för att han saknade kätting.

c:a 2000 Nkr per saknad ketting, 4 är absolut minimum att ha med sej om du ska klättra över exempelvis Hemsedal, oftast räcker det med 2 på dom yttre drivhjulen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in