2012-06-26, 17:44
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmenite
Följt tråden ett tag nu och har alltid undrat

Är det svårt att få jobb som timmerförare i Norge? hur är det i Swe?
Eller krävs det att man har kört lastbil i minst 2-5 år ungefär som tank?
Är det för övrigt svårt att hitta Chaufförs jobb i Norge som nybörjare då

Det beror på det där med timmerkörandet. Vet att en del får chansen att visa att de kan på så vis att de får köra en vecka och ha en oldtimer bredvid sig.
Alltså du kan ju ha kvalifikationer genom att ha levt på landet och vistats mycket utmed skogsvägar ändå. Mycket hänger ju på att kunna läsa av underlaget -vilken bäring det är. Våren är väl(?) lätt värst -eller är det månne efter längre perioder med regn (?).

Känner några som börjat med timmerbil direkt -både som egna och som anställda. De hade mycket skogsvana i bagaget sen innan.

Om Norge kan jag som sagt ingenting.
Citera
2012-06-26, 19:23
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Antager att du får en kluddig ritning från tidigare lots på ett ekipage sätt från ovan där det står vad som är vad på ekipaget?

Jo, ett lastschema. Fast vi ser placeringen från sidan och inte uppifrån
Citera
2012-06-26, 19:49
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Antager att du får en kluddig ritning från tidigare lots på ett ekipage sätt från ovan där det står vad som är vad på ekipaget?

Det är en klassiker att rita en sådan bild eller själv få en ritad åt sig.
Oftast pratar jag i tele med killen som kör min då jag är ledig men har vi inte gjort det alt. lastat i fel ordning så får man en ritad lapp med placering.

Det värsta är dock mär man har talats vid om hur det är lastat och man på morgonen möts av en lapp i hytten där det står; "kör försiktigt" eller "inga hastiga höger/vänstersvängar innan första stoppet ".
Men det händer inte ofta som tur är.
Citera
2012-06-26, 20:47
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dolmenite
Följt tråden ett tag nu och har alltid undrat

Är det svårt att få jobb som timmerförare i Norge? hur är det i Swe?
Eller krävs det att man har kört lastbil i minst 2-5 år ungefär som tank?
Är det för övrigt svårt att hitta Chaufförs jobb i Norge som nybörjare då

Timmer vet jag inte så värst mycket om, annat än att det verkar vara jävligt mycket slit med kättingar och vägar som inte ens är vägar. Men jobb finns det. Åtminstone på vissa ställen. Försöker du hitta jobb i Østfold/Vestfold/Telemark så sliter du med att hitta något, men här runtomkring Oslo är det nästan omöjligt att inte hitta jobb som chaufför! Tackade nej senast idag till ett.

I värsta fall kan du ju ställa dig utanför Bring/Tollpost/Schenker med en skylt där det står "Arbetslös svensk chaufför söker jobb!". Du har med allra största sannolikhet jobb samma förmiddag.

Citat:
Trodde nästan jag pratade med dainea nyss. Men han var en norrman, en Norsk åkare med ett gäng bilar. Han kunde inte förstå att det råder överskott av chaufförer i sverige när det i Norge inte finns folk som vill köra skiten. Lagar och regler, böter i tusentals. Polisen jagar stackars lastbilschaufförer och det var mer betalt att gå på socbidrag.

Men det var bara att säga till så har han jobb tills jag spyr. Låter bra för oss svenska polacker på andra sidan gränsen

Eller som chefen sa när han fick se denna: "Sånn blir man når man kjørt for lenge" och nickade allvarligt...
Nu har jag ju inte direkt blivit jagad av annat än bilägare och befraktare, men allt annat din bekant sa kan jag skriva under på med blod svett och tårar.
Senast redigerad av Dainea 2012-06-26 kl. 20:50.
Citera
2012-06-27, 00:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea

Eller som chefen sa när han fick se denna: "Sånn blir man når man kjørt for lenge" och nickade allvarligt...
.

.. Tonny "taikon" Eliassen in action
Citera
2012-06-28, 11:41
Medlem
Otems avatar
Fyra personer frihetsberövade i mordet på lastbilschaufför

Den 28 juni kl. 15.00 inbjuder Länskriminalavdelningen till pressinformation i polishuset Helsingborg, Berga allé.
Citera
2012-06-28, 13:43
Medlem
bowlingjockes avatar
Haha. Kastade iväg en spontanansökan till ett norskt hyfsat stort bussbolag.
Nämnde ju liksom också att jag inte är klar med ykb'n än, att jag ska skriva den 3 juli och kan tänka mig börja från slutet av juli liksom.

Fick som svar:

Fast.. Drøbak.. Njeee. Stationering på Alnabru i Oslo hade varit optimalt.

Men kan tänka mig... när man får den här responsen av ett själlöst mail, vad blir det inte då när jag faktiskt dyker upp på bussfirmorna med CV i hand och ett glatt leende.
Driftsledarna kommer ju spruta ner hela stället med säd.

Men det var ju den där ykb'n på tisdag jag måste klara först då.
Sen en härlig semester i Nord-Norge. Ahhh.
Citera
2012-06-28, 15:06
Medlem
RadioGaGas avatar
Har några frågor som jag gärna vill ha svar på.

Är det lätt att få jobb som lastbilschaufför?

Finns det långkörningar som Stockholm-Norrland och tillbaka?

Vad ligger lönen på?

Är det ett tungt jobb? Måste man själv lasta på och av sin last?

Hur ser framtiden ut?

Tack!
Citera
2012-06-28, 18:53
Medlem
Semestervikaries avatar

Ja, om du är duktig, ambitiös och visar att du vill.

Nej, det tillhör historien.

Vad ligger lönen på?

Varierar men ca 130 kr/tim

Ja det är tung bitvis.

Hur ser framtiden ut?

Ja, säg det den som vet.
Citera
2012-06-28, 20:47
Medlem
Hur osäker och bakom flötet kan man tillåta en ny chaufför under upplärning vara?

Har denna vecka suttit på passagerarstolen medan en ny chaufför är på inskolning för att kunna vara semestervikarie. Han har 3 års vana av att köra bil och släp. Nu ska han vikariera som förare på en bränslebil.

Började veckans första dag med att själv visa hur man lossar där eleven fick titta på och se. På den andra dagen fick han lossa där jag stod i bakrunden och enbart sa till om han gjorde fel eller hade frågor. Den tredje dagen gjorde jag likadant medan den fjärde dagen (idag) skulle han få lossa självständigt. I morgon ska han också få lossa självständigt.

Hela tiden kommer frågor som:

"hur var det nu, denna knapp va? eller.. inte, eller?"

"Är det här jordningen? eller? var var skulle jag sätta den sa du?"

"Hur drar jag ut slangen då eller behöver jag inte göra det eller vad sa du?"

Antingen lyssnar han inte eller så är han sjukt osäker på sig själv eller helt enkelt trög. Vidare har jag fler exempel..

Vi lossar på tre ställen på en 30 mil lång sträcka. Man kör i princip nästan rakt fram, förutom tre rondeller man kör rakt över (runt). Det är tre orter som hör till allmänbildningen att känna till om man gått den första 9 åren i skolan och bor i närheten. Följer man skyltning så kommer man garanterat fram utan att köra fel. Denna kille har efter fyra dagar av fem inte ens lagt på minnet vilka tre orter vi passerar från punkt A till punkt C. Han kan fråga: "visst är det Borlänge vi passerar först va?" - Eh, nä? det är XXXXX (långt ifrån likt Borlänge på uttalet). Detaljer som att han dragit runt ett 22 meter ekipage runt en tre rondeller under dagen har han helt glömt bort nästa dag.

Vi har alltså kört till samma ställen varje dag i fyra dagar. Först dit, sen hem. Alltså har han kört sträckan åtta gånger. Varje dag och varje korsning har jag fått guida honom hela vägen. Mannen har inte en blekaste aning om var fan han ska svänga eller om han ens skulle svänga.

Ibland kan han komma på att han KANSKE skulle svänga just där (fel korsning) och sedan tvärnita. Det är inget man gör med en tankbil! Har man kört fel så bromsar man mjukt och försiktigt och vänder på första bästa ställe. För nästa gång kanske han välter ekipaget och orsakar en olycka med dödlig utgång.

Känns som att det är första dagen varje dag. Dessutom har han varit på upplärning förra veckan - med en annan chaufför. Han har också upplevt samma sak!

Vi har faktiskt funderat på att säga till transportledaren att han kanske inte är så lämplig att köra tankbil och därmed inte bör ha jobb här. Men vi får dåligt samvete av tanken då han verkar ha det tufft ekonomiskt och ska få sitt tredje barn inom en månad.

Ska man vara hård men bestämd och säga nej tack?
Citera
2012-06-28, 21:37
Medlem
Happymes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cumulus
Ska man vara hård men bestämd och säga nej tack?

Genom åren har jag lärt mig att se direkt om det är chaufförsämnen av de nya och efter din beskrivning tycker jag att du omgåeende ska beskriva för transportledaren hur du upplever den nya.
Låt sedan honom avgöra hurvida det är nåt att satsa på eller inte.
Det är inte rättvist mot vare sig företaget eller den nye anställda att lägga ner energi på en som ändå inte kommer att klara arbetet sen.
Citera
2012-06-29, 02:46
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie

Ja, om du är duktig, ambitiös och visar att du vill.

Nej, det tillhör historien.

Vad ligger lönen på?

Varierar men ca 130 kr/tim

Ja det är tung bitvis.

Hur ser framtiden ut?

Ja, säg det den som vet.

Säker på att det inte finns långkörningar mellan Sthlm - Norrland? Jag lyssnade på P4 igår natt och då var det en långtradardam som körde den sträckan. Jag hoppades att lönen skulle vara bättre i och med OB för nattkörningar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in