2012-01-12, 05:39
Medlem
hur fan hittar man jobb? är utbildad yrkesförare (oerfaren) med alla behörigheter och kan inte hitta jobb.......
Citera
2012-01-12, 05:49
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evreka
hur fan hittar man jobb? är utbildad yrkesförare (oerfaren) med alla behörigheter och kan inte hitta jobb.......
Har du bara skickat mail, eller har du verkligen ringt runt och besökt alla åkerier i närområdet?
Min erfarenhet är att åkerier knappt kollar mailen nämligen. Har varit i samma sits, innan jag flyttade till Norge.
Citera
2012-01-12, 06:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bowlingjocke
Har du bara skickat mail, eller har du verkligen ringt runt och besökt alla åkerier i närområdet?
Min erfarenhet är att åkerier knappt kollar mailen nämligen. Har varit i samma sits, innan jag flyttade till Norge.
jag bor i sthlm och vill bara jobba här
Citera
2012-01-12, 18:47
Medlem
bastard.s avatar
Citat:

Spana in något åkeri som du skulle tänka dig att jobba på. Sedan går du dit och erbjuder dig att praktisera en månad. Är du inskriven på Arbetsförmedlingen betalar de 1000kr/veckan i bidrag till företagaren. (kan vara 1000 kr om dagen också, minns inte exakt). Det är en bra väg in iaf.
Citera
2012-01-12, 21:17
Medlem
Citat:

Ett tips kan vara att ringa/besöka de stora åkerierna som Posten, Schenker och DHL eller något annat stort i Stockholm. Behövs alltid extra personal som kan hoppa in och du kan få dig lite erfarenhet.

Började själv som sommarjobbare(B-chaufför) och är nu fem år senare CE-chaufför(Haft kortet i fyra år).
Citera
2012-01-13, 09:23
Medlem
Daineas avatar
Citat:

Den nya modefrasen i arbetsmarknadspolitiken är ju dessvärre "Flytta dit jobben finns!". Men visst borde väl stockholm vara stort nog att kunna finna jobb som någon typ av åkardräng, eller har det blivit så illa att inte ens chaufförer får jobb over there?
Citera
2012-01-13, 14:12
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Den nya modefrasen i arbetsmarknadspolitiken är ju dessvärre "Flytta dit jobben finns!". Men visst borde väl stockholm vara stort nog att kunna finna jobb som någon typ av åkardräng, eller har det blivit så illa att inte ens chaufförer får jobb over there?

Kan inte med säkerhet backa upp följande men jag har en känsla av att Stockholmsregionen har minst chaufförer som går utan jobb.
Generellt för hela landet är att många sitter med jobb de eg. inte vill ha. Dagarna då man kunde ligga ute i veckorna och åka kors och tvärs har för många blivit till schemalagda körningar från stationeringsorten.
Citera
2012-01-13, 16:56
Medlem
Lastbilschaufför?

Hej, jag har några frågor om yrket lastbilschaufför, för det första; hur ser marknaden ut nu för chaffisarna?

Hur mycket kostar ett C-kort på ett ungefär? Har hört att ams inte kan betala C-utbildningen längre stämmer det?

Har också hört att man kan få billigare utbildning genom brandkåren någon som vet något om det?

Mvh Johan
Citera
2012-01-13, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av element1
Hej, jag har några frågor om yrket lastbilschaufför, för det första; hur ser marknaden ut nu för chaffisarna?

Hur mycket kostar ett C-kort på ett ungefär? Har hört att ams inte kan betala C-utbildningen längre stämmer det?

Har också hört att man kan få billigare utbildning genom brandkåren någon som vet något om det?

Mvh Johan

Marknaden är väl som alla andra, upp och ner. åkeriet jag jobbar på går det mer uppför, mer och mer gods kommer undan för undan.
det är inte svårt att hitta ett jobb som chaufför och man tjänar hyffsat med pengar.

vet inte riktigt summan på ett C kort, men runt 30,000 kanske. beror på om du har läshuvud eller inte. teorin skiljer sig lite från B kort då det handlar om lastvikter, placering last, bromsystem ect ect. men annars är det inte svårare att köra lastbil än att köra en volvo 240 från -85, lite större bara

ang ams så vet i tusan, det fanns förr utbildningar, men nu här i jönköping så har de yrkesförarutbildning på gymnasieskolans område för transport. jag tror de betalar med csn lån.

aldrig hört talas om att gå genom brandkåren, låter konstigt.

men gillar man fritt arbete och att arbeta självständigt ute i friska luften så är det verkligen ett yrke som är värt att satsa på.
Citera
2012-01-13, 17:22
Medlem
Maxthons avatar
Jag börjar snart en 21 veckors lång C-E utbildning helt bekostad av Arbetsförmedlingen där jag bor.

får även ykb,adr,arbete på väg, farligt gods, truck och allt vad det heter gratis.

Så tjata på din handledare på Arbetsförmedligen så kanske det löser sig även för dig.
Citera
2012-01-13, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheGreat
Marknaden är väl som alla andra, upp och ner. åkeriet jag jobbar på går det mer uppför, mer och mer gods kommer undan för undan.
det är inte svårt att hitta ett jobb som chaufför och man tjänar hyffsat med pengar.

vet inte riktigt summan på ett C kort, men runt 30,000 kanske. beror på om du har läshuvud eller inte. teorin skiljer sig lite från B kort då det handlar om lastvikter, placering last, bromsystem ect ect. men annars är det inte svårare att köra lastbil än att köra en volvo 240 från -85, lite större bara

ang ams så vet i tusan, det fanns förr utbildningar, men nu här i jönköping så har de yrkesförarutbildning på gymnasieskolans område för transport. jag tror de betalar med csn lån.

aldrig hört talas om att gå genom brandkåren, låter konstigt.

men gillar man fritt arbete och att arbeta självständigt ute i friska luften så är det verkligen ett yrke som är värt att satsa på.

Tack, låter som ett arbete för mig.
Yrkesförarutbildning, är det billigare än privatistutb. eller vad är grejen med det?
Citera
2012-01-13, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxthon
Jag börjar snart en 21 veckors lång C-E utbildning helt bekostad av Arbetsförmedlingen där jag bor.

får även ykb,adr,arbete på väg, farligt gods, truck och allt vad det heter gratis.

Så tjata på din handledare på Arbetsförmedligen så kanske det löser sig även för dig.

Det lät ju skitbra
Har du någon tidigare utbildning? Är lite osäker på om jag kan få mitt betalt då jag snart tar studenten med ett el-certifikat i handen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in