Citat:
Ursprungligen postat av element1
Hej, jag har några frågor om yrket lastbilschaufför, för det första; hur ser marknaden ut nu för chaffisarna?
Hur mycket kostar ett C-kort på ett ungefär? Har hört att ams inte kan betala C-utbildningen längre stämmer det?
Har också hört att man kan få billigare utbildning genom brandkåren någon som vet något om det?
Mvh Johan
Marknaden är väl som alla andra, upp och ner. åkeriet jag jobbar på går det mer uppför, mer och mer gods kommer undan för undan.
det är inte svårt att hitta ett jobb som chaufför och man tjänar hyffsat med pengar.
vet inte riktigt summan på ett C kort, men runt 30,000 kanske. beror på om du har läshuvud eller inte. teorin skiljer sig lite från B kort då det handlar om lastvikter, placering last, bromsystem ect ect. men annars är det inte svårare att köra lastbil än att köra en volvo 240 från -85, lite större bara
ang ams så vet i tusan, det fanns förr utbildningar, men nu här i jönköping så har de yrkesförarutbildning på gymnasieskolans område för transport. jag tror de betalar med csn lån.
aldrig hört talas om att gå genom brandkåren, låter konstigt.
men gillar man fritt arbete och att arbeta självständigt ute i friska luften så är det verkligen ett yrke som är värt att satsa på.