2011-11-19, 09:31
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Hur tolkar du, samt ni övriga i tråden, följande text:

"INDIVIDUELLA FLEXIBLA MODULER
Ger arbetslösa alternativt timanställda yrkesförare kompletterande utbildning så att de kan få anställning i yrket samt ger nytillträdande inom transportbranschen en grundläggande yrkesförarutbildning.

Modulerna är uppbyggda på ett flexibelt sätt så att de kan avropas utifrån deltagarens individuella behov/utbildningsplan och i förekommande fall det enskilda företagets behov.

Följande moduler ingår:

C-körkort
CE-körkort

ADR....blaha-blaha...osvosv...etc etc..."

Jag undrar då eftersom min polare kom med en synvinkel jag ej tänkt på tidigare och menade på att jag egentligen är "långtidsarbetslös". Saken är den att sist jag hade ett fast/tillsvidare/heltidsarbete var 2008. Sen dess har jag hankat mig fram på komvuxstudier och 4 olika timanställning, där tider/pass, varierat kraftigt upp och ner. Inkomsten per månad har med andra ord farit upp och ner som en jojo.

Jag var hos AF och sa att jag ville ha CE-kort, efter att jag skrivit in mig, och det verkade till en början lovande. MEN, så fick de syn på en textremsa som sa nåt i stil med att utbildningen skulle prioriteras för långtidsarbetslösa samt "vissa grupper".

Men så fick jag syn på följande textrad i pappret som de skickade med mig hem: "Ger arbetslösa alternativt timanställda yrkesförare kompletterande utbildning så att de kan få anställning i yrket samt ger nytillträdande inom transportbranschen en grundläggande yrkesförarutbildning. "

Det står arbetslösa, alternativt timanställda. Min kompis menade att eftersom jag inte haft fast jobb sedan 2008 så var jag egentligen "långtidsarbetslös" som jobbade tim istället för att gå på a-kassa.

Borde jag då inte tillhöra den gruppen som är berättigad denna utbildning? Jag är ju timanställd och timanställda nämns ju i texten? Finns det något kryphål annars ifall min teori fallerar på någon punkt?

Vill mycket gärna gå den utbildningen så jag kan börja köra fjärr. Har redan kört fingrarna bortdomnade i "Euro Truck Simulator" på datorn (har åkt med fjärrkörning irl med så jag har ett hum om hur det går till och vad det innebär) och haft mycket skoj med det hela där

Något tips på hur man kan lägga fram hela "vill-ha-ce-kort-snarast" för handläggaren på AF på torsdag?

Med det fetstilta så tror jag att de menar validering av redan existerande C eller CE chaufförer där de som ej kört på flera år får en uppdatering av sina kunskaper, t.ex. två dagar på en trafikskolas manöverbana där han får backa samt några körlektioner.

Jag tror de menar kategorin "arbetslösa chaufförer som behöver kompletera med t.ex. ADR/släp/krankurs" samt "de som är utbildad men som tappat kunskaperna efter lång arbetslöshet". Men även vanliga arbetslösa och där bedömer dom från fall till fall. Och jag tror faktiskt att ungdomar 18-25 år har störst chans att få en sådan utbildning än äldre människor. Se bara på min utbildning så är medelåldern max 22 år.

Det bästa du kan göra är att verkligen visa för arbetsförmedlaren att din stora dröm är att bli en trucker och att du har ett stort kontaktnät som kan ge dig möjligheter att eventuellt få en anställning bara du har lastbilskorten.
Citera
2011-11-19, 09:40
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Det bästa du kan göra är att verkligen visa för arbetsförmedlaren att din stora dröm är att bli en trucker och att du har ett stort kontaktnät som kan ge dig möjligheter att eventuellt få en anställning bara du har lastbilskorten.

Ja, det där lär vara hela nyckeln. Problemet är att de kastat bort sjukt mycket resurser på just den utbildningen till folk som gått den, fått jobb och slutat lika fort när de sett vardagen...

Sen att få jobb är inget problem om man är mobil och inte ställer några krav; CE-chaufförer är nästan lika skriande brist på som D-chaufförer.
Citera
2011-11-19, 09:51
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Ja, det där lär vara hela nyckeln. Problemet är att de kastat bort sjukt mycket resurser på just den utbildningen till folk som gått den, fått jobb och slutat lika fort när de sett vardagen...

Sen att få jobb är inget problem om man är mobil och inte ställer några krav; CE-chaufförer är nästan lika skriande brist på som D-chaufförer.

Eller att de bara går utbildningen för att. Finns ett flertalet exempel jag sätt där eleverna kommer sent på morgonen alternativt kommer 1 minut innan vi börjar lektion. Är de lite fuktig i näsan så är de sjuk i en vecka och när de väl har uppskrivning/förarprov så kuggar de sig. Det fungerar inte i arbetslivet att vara en sista-minuten-människa. Man dyker upp 15 min innan man börjar och är således startklar när klockan slår sju och kan åka. Dessa slöhögar kommer aldrig få ett jobb..

Surrade med en åkare jag haft praktik hos och han säger att han ser direkt om praktikanten är något att ha eller inte. Han sa att de som har en macka och lite juice med sig på morgonen och dyker upp 30 min innan de börjar och käkar frukost på jobbet är "anställningsmaterial". De som dyker upp 10 minuter innan som inte ens hann göra frukost var tydligen absolut inte anställningsmaterial då de med 95% kommer komma ännu mer oförberädd och ännu senare senare...

Konstig iaktagelse
Citera
2011-11-19, 09:58
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Eller att de bara går utbildningen för att. Finns ett flertalet exempel jag sätt där eleverna kommer sent på morgonen alternativt kommer 1 minut innan vi börjar lektion. Är de lite fuktig i näsan så är de sjuk i en vecka och när de väl har uppskrivning/förarprov så kuggar de sig. Det fungerar inte i arbetslivet att vara en sista-minuten-människa. Man dyker upp 15 min innan man börjar och är således startklar när klockan slår sju och kan åka. Dessa slöhögar kommer aldrig få ett jobb..

Surrade med en åkare jag haft praktik hos och han säger att han ser direkt om praktikanten är något att ha eller inte. Han sa att de som har en macka och lite juice med sig på morgonen och dyker upp 30 min innan de börjar och käkar frukost på jobbet är "anställningsmaterial". De som dyker upp 10 minuter innan som inte ens hann göra frukost var tydligen absolut inte anställningsmaterial då de med 95% kommer komma ännu mer oförberädd och ännu senare senare...

Konstig iaktagelse

Herregud, där hade jag aldrig fått jobb!
Det märks att det är skillnad mellan Sverige och Norge; har du bara CE (eller är övertygande i rösten när du säger att du har det) samt evt. YKB så får du provanställning, om du sen är 90 år och har alzheimers och/eller slår kunderna med kofot på regelmässig basis så kanske du inte blir fastanställd efter prövotiden...
Citera
2011-11-19, 11:42
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Med det fetstilta så tror jag att de menar validering av redan existerande C eller CE chaufförer där de som ej kört på flera år får en uppdatering av sina kunskaper, t.ex. två dagar på en trafikskolas manöverbana där han får backa samt några körlektioner.

Jag tror de menar kategorin "arbetslösa chaufförer som behöver kompletera med t.ex. ADR/släp/krankurs" samt "de som är utbildad men som tappat kunskaperna efter lång arbetslöshet". Men även vanliga arbetslösa och där bedömer dom från fall till fall. Och jag tror faktiskt att ungdomar 18-25 år har störst chans att få en sådan utbildning än äldre människor. Se bara på min utbildning så är medelåldern max 22 år.

Jaha...det sög ju....

Finns det inget bra argument man kan komma med då för att övertyga arbetsförmedlaren? Truckkort har jag redan så den biten behöver jag ej gå. Har även åkt med i lastbilar förr så jag har ett någorlunda hum om hur det går till och har även fått lära mig hur man kopplar bil och släp, höjer/sänker bil respektive släp, hur släpet ska lastas för bäst säkerhet osv...

Annars får jag väl ringa var vecka o tjata då

Edit: Du skriver: "Med det fetstilta så tror jag att de menar validering av redan existerande C eller CE chaufförer där de som ej kört på flera år får en uppdatering av sina kunskaper..."

En som redan har C behöver ju inte gå C igen? Eller?
Senast redigerad av BesserWisser 2011-11-19 kl. 11:52.
Citera
2011-11-19, 12:07
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Jaha...det sög ju....

Finns det inget bra argument man kan komma med då för att övertyga arbetsförmedlaren? Truckkort har jag redan så den biten behöver jag ej gå. Har även åkt med i lastbilar förr så jag har ett någorlunda hum om hur det går till och har även fått lära mig hur man kopplar bil och släp, höjer/sänker bil respektive släp, hur släpet ska lastas för bäst säkerhet osv...

Annars får jag väl ringa var vecka o tjata då

Edit: Du skriver: "Med det fetstilta så tror jag att de menar validering av redan existerande C eller CE chaufförer där de som ej kört på flera år får en uppdatering av sina kunskaper..."

Jag vet inte riktigt hur det fungerar men kan det vara så att kommunen köper utbildningar av Grönlunds?
Halva Rosengård går väl hos dem. Åkeribranschen kommer ju att bli nästa taxibransch så småningom. När branschen väl blivit det så kommer det att vara förenat med livsfara att befinna sig på eller nära en väg.

Min spontana tanke var dock att tipsa dig om att gå bakvägen och höra dig för lite med Grönlunds om vilka som får gå amsbekostade utbildningar via dem.

http://www.gronlunds.com/
Citera
2011-11-19, 12:27
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Jag vet inte riktigt hur det fungerar men kan det vara så att kommunen köper utbildningar av Grönlunds?
Halva Rosengård går väl hos dem. Åkeribranschen kommer ju att bli nästa taxibransch så småningom. När branschen väl blivit det så kommer det att vara förenat med livsfara att befinna sig på eller nära en väg.

Min spontana tanke var dock att tipsa dig om att gå bakvägen och höra dig för lite med Grönlunds om vilka som får gå amsbekostade utbildningar via dem.

http://www.gronlunds.com/
Jag har för mig att det är Lernia i Malmö på valdemarsro som håller i utbildningen.
Citera
2011-11-19, 12:34
Medlem
wally.lambs avatar
Citat:

Faktiskt kan de som redan har C-kortet få gå hela utbildningen som AF ordnar.
Jag fick hjælp med mitt E-kort av dem och då fick vi køra med handledaren på kørskolan som vi skulle utbilda oss i. Han avgjorde då om personen hade køregenskaper nog før utbildningen.
Det var en dam som tagit C-kortet sjælv och en gammal gubbe som inte kørt på många år som fick gå utbildningen från start.

Før min del så fick jag starta senare.

Jag fick denna utbildning relativt lætt, jag hade aldrig arbetat som chauffør utan børjade med E-delen sjælv. Jag tog mitt C-kort i det militæra.
Jag klarade teoridelen sjælv och då var uppkørningen kvar. Min kørskola som jag øvningskørde med skulle ha 15 000kr før 4 lektioner och en uppkørning. Det tyckte jag var dyrt nær jag var arbetsløs och førsøkte via Af istællet.
De sa att det skulle vara møjligt om jag hittade en arbetsgivare som skrev på att jag skulle få arbete om jag hade CE, det fann jag och sen gick det fort. Jag jobbade sommaren hos føretaget och i augusti så børjade jag på deras kørskola.

Så tipset ær væl att børja sjælv, teorin ær inte så svår. Men man får ju studera endel.
Citera
2011-11-19, 12:38
Medlem
wally.lambs avatar
Citat:
Jag har för mig att det är Lernia i Malmö på valdemarsro som håller i utbildningen.

Ær sækert olika kørskolor, af har nog offentliga upphandlingar om detta.
Jag gick på grønlunds i Gøteborg.
Citera
2011-11-19, 15:55
Medlem
Semestervikaries avatar
Hos Yrkesakademin kan man gå via komvux. Då får man låna av csn för att betala studierna. Även en del gymnasieskolor har vuxenutbildningar.
Citera
2011-11-19, 23:01
Medlem
Ratis avatar
Det kanske går att fixa genom Arbetsförmedlingen?
Citera
2011-11-22, 17:10
Medlem
BesserWissers avatar
Tydligen kan det underlätta att få CE-kort via AF om man har en garanterad anställning på ett åkeri när man är klar med kortet, iallafall det jag hört. Men då undrar jag givetvis följande 3 saker:

1: Vilka åkerier finns det i Malmö/Skåne som är bra att jobba hos? Jag känner endast till ekdahls..(öh...eller är det kanske ekstrands??) åkeri i Malmö.

2: Hur formulerar man sig bäst om man ska ringa ett åkeri och höra om garanterad anställning, efter att CE-kort är taget?

3: Kan det vara lättare att få garanterad timanställning efter avklarat CE-kort, än heltids?

Anyways, det viktigaste jag vill veta är hur man ska formulera sig för bästa slutresultat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in