2011-11-23, 20:18
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Läste någonstans att det behövs 7000 nya chaufförer närmsta 2-5 åren. Det utbildas färre än så, men ändå får knappt 50% jobb. Hur går det ihop?
Ja du.....jag fick höra idag av handläggaren på AF att det fanns ca 9000 chaufförer arbetslösa i Sverige i dagsläget, och detta var tydligen endast inom en sorts lastbilsyrke, sen fanns det ju alla andra typer av lastbilsyrken med som hade sina arbetslösa, t.ex bärgare, lastväxlare und so weiter....

Så sa han. Om det stämmer vet jag inte men han jobbar ju på AF så någon sanning finns det nog i det...
Citera
2011-11-23, 20:21
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Nu "whocar" du igen. Du känner dig allt bra klipsk va?!
Inte ens inne i branschen ännu men vet bäst om allt.

Branschen behöver inte fler världsmästare. Du kanske känner dig manad men kommer du att bli kallad?

Kan du göra allt bättre?, vad väntar du i sånt fall på. Det finns guld där regnbågen slutar.
Start eget -gör revolution. Gör Kaoz me branschen....

Tycker att Bastard har en poäng i det han säger. Kör själv och tycker om när människor engagerar sig i branschen. Stick själv till någon annan tråd och gör Kaoz
Senast redigerad av foppatoffel. 2011-11-23 kl. 20:24.
Citera
2011-11-23, 21:23
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Du tillför ytterst lite till tråden, det ända du tillför är kritik. Tillför din tes om frågan istället för att kritisera min utan att ge din egen synpynkt om "ämnet"

Hans (pensionärens) uttalande var ju som en lång tomkörning. Varför slutar han inte köra då om han nu vill de unga så väl?

Det är du som äger problemet. Bara massa gnäll och "whocos".
Visst det är bra om man tar till vara på praktikanter et.c. som dyker upp på arbetsplatsen. Ska själv ha en praktikant med mig 3 dagar nästa vecka.

En inkörsport för att visa vad man går för är i dagens läge tyvärr som inhyrd från bemanningsföretagen. Jag skriver tyvärr för jag tycker slikt är en fin form av slavhandel.

Jag vet helt enkelt inte hur du ska lyckas ta dig in i branschen men du kommer antagligen att göra det på ett eller annat vis.
Citera
2011-11-23, 21:24
Medlem
Citat:
Räknade lite fel där. 76 mil är den plus de andra milen som körs med personbil. Riktigt sjuka sträckor egentligen, men men. Pengar, erfarenhet och en merit.

Ja just ja. De som kör får inte betalt första timmen då de åker från åkeriet i deras personbil plus de timmar dom står och väntar på det ekipage som dom ska byta av med. Detta för att det egentligen är tänkt att själva upplägget ska vara på ett annat sätt och utföras av chaufförer stationerade på helt andra orter då detta är mest lönsamt. Så därför prutar dom på lönerna för att på så sätt ha råd att ha kvar körningen...
Detta upplägg. Lät riktigt. O seriöst.
Citera
2011-11-23, 21:25
Medlem
2lkopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Tycker att Bastard har en poäng i det han säger. Kör själv och tycker om när människor engagerar sig i branschen. Stick själv till någon annan tråd och gör Kaoz

Ja, engagemang är det inget fel på men i bland tror man ju att man hamnat i filosofidelen.
Valfri smiley.
Citera
2011-11-24, 06:55
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2lkopp
Ja, engagemang är det inget fel på men i bland tror man ju att man hamnat i filosofidelen.
Valfri smiley.

Jag tycker att du är ute efter att skapa Kaoz och inget annat. Ironin flödar när du skriver. Du är ute efter reaktioner.
Citera
2011-11-24, 15:53
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrume
Detta upplägg. Lät riktigt. O seriöst.

Ja tyvärr. Men det ger pengar och erfarenhet. Det jobbet kan leda mig in på ett annat...
Citera
2011-11-24, 23:16
Medlem
Lipolytics avatar
Citat:
Förjävligt enligt mig. Full pension och full lön = 30 rent. Bättre att låta de unga få jobba och komma in i A-kassan så de har någon livlina.

Inte nog med det så gnäller dom på hur jobbigt allting är också. När dom går hemma och inte har nått att göra gnäller dom på det istället. Dom gör sämre ifrån sig än yngre människor också, då dom verkar tro att dom är några slags höjdare som ska behandlas som viktiga och oersättliga. Den attityden medför att dom tror sig slippa göra vissa jobb (eller rättare sagt struntar i vissa jobb) då dom är för viktiga för det.
Citera
2011-11-25, 00:41
Medlem
BesserWissers avatar
Vad händer om chauffören blir väldigt sjuk på en långkörning, typ fjärr?
Citera
2011-11-25, 00:46
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Vad händer om chauffören blir väldigt sjuk på en långkörning, typ fjärr?

Beror på hur allvarligt sjuk och hur viktig last. Chefen blev akut magsjuk på en tvådagarstur, använde 18h på en normal 7-timmars retur med dasspauser på varenda bensinstation på vägen mellan Bergen och Oslo.
En f.d. kollega körde en extra tvådagars med stroke medans min f.d. chef letade efter en ersättare.
En annan fick hjärtinfarkt och en ersättare flögs in.

Så det beror på...
Citera
2011-11-25, 00:48
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Beror på hur allvarligt sjuk och hur viktig last. Chefen blev akut magsjuk på en tvådagarstur, använde 18h på en normal 7-timmars retur med dasspauser på varenda bensinstation på vägen mellan Bergen och Oslo.
En f.d. kollega körde en extra tvådagars med stroke medans min f.d. chef letade efter en ersättare.
En annan fick hjärtinfarkt och en ersättare flögs in.

Så det beror på...
ok....en polare drog upp ämnet så jag blev lite fundersam pga det.
Citera
2011-11-25, 17:03
Medlem
Går just nu betald CE utbildning via kommunen som ger C+E, ADR, YKB, o massa annat.. Jag har precis lyckats tagit C behörigheten och ska nu börja tokläsa E teorin, men jag tycker den där jävla lasträkningen är så jävla svår, även på C, men nu är det bara för mycket, alltså seriöst, hur många av er erfarna chaufförer klarar av denna räkning och använder er av den i praktiken? Och hur vanligt är det att köra med överlast alt. överskriden axelbelastning? Och har ni råkat ut för böter? Hur ofta kan det hända?
Dom är ju inte heller billiga tydligen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in