2011-09-01, 18:20
Medlem
Joe-Smiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bastard.
Nu vet jag inte så mycket om hur han har surrat sin last. Men har han haft mjölkvagnar från framstammen, från höger vägg till vänster och ända till bakdörrarna så torde det räcka. Ser att han använder en förstängning i form av en lastpall också.

Så vad kan orsaken vara: fördålig lastsärking eller slitet släp?

När man lastar mjölkvagnar lastar man alla dikt mot framstammen. och spänner sedan bakifrån.. Vill man vara extra seriös kan man dra in något spännband mellan vad man tycker är lämpligt antal rader.

När jag körde mjölk tog varje vagn 160 liter (4 våningar med 40 liter mjölk i varje) , vilket innebar att varje vagn vägde minst 160 kilo. Vad han hade pallen till fattar jag inte.. Troligtvis var det ett gammalt släp där framstammen gav sig, kanske det var därför han använde pallarna för att förstärka framstammen.
Citera
2011-09-01, 18:56
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joe-Smith
När man lastar mjölkvagnar lastar man alla dikt mot framstammen. och spänner sedan bakifrån.. Vill man vara extra seriös kan man dra in något spännband mellan vad man tycker är lämpligt antal rader.

När jag körde mjölk tog varje vagn 160 liter (4 våningar med 40 liter mjölk i varje) , vilket innebar att varje vagn vägde minst 160 kilo. Vad han hade pallen till fattar jag inte.. Troligtvis var det ett gammalt släp där framstammen gav sig, kanske det var därför han använde pallarna för att förstärka framstammen.

Eller så kanske han ville fördela vikten genom att palla upp framför godset. Eller så har han kört något annat tidigare och då har han ställt pallarna på kant längs framstammen och sedan lastat mjölken bakom.

Jaja, tråkig händelse. Lär väl vara en saftig självrisk för åkeriet. Med små marginaler idag så är inte dessa summor så roliga.
Citera
2011-09-01, 19:12
Medlem
Joe-Smiths avatar
Citat:
Eller så kanske han ville fördela vikten genom att palla upp framför godset. Eller så har han kört något annat tidigare och då har han ställt pallarna på kant längs framstammen och sedan lastat mjölken bakom.

Jaja, tråkig händelse. Lär väl vara en saftig självrisk för åkeriet. Med små marginaler idag så är inte dessa summor så roliga.
Nej utgifterna är inte roliga..

Det roliga i det hela är hur chauffören.Skall ha låtit.. I mitt huvud skall följande scenario ha ut spelats.
Föraren tvingas tvärnita för en personbil. Föraren ser detta och skriker- SATAN djävla idiot.
Mjölken trycker genom bakstammen och föraren hör krashen och tänker -vad satan var det??
Chauffören tittar i båda backspeglarna ser några vagnar, några tetror , mjölk på vägen och tänker - vad fan hände nu.. troligtvis uttrycker han några svordomar även här
Han kliver ut ur bilen går bak ser skadorna och svär en rejäl ramsa.

Jag är inte avundsjuk på honom.. Men jag kan se det komiska i det hela.
Citera
2011-09-02, 05:04
Medlem
bastard.s avatar
Snart nalkas det uppkörning för min del. Så förhoppningsvis har jag ett C-kort denna månad. Sen kan jag skriva kunskapsprovet för E och sedan köra upp för E.

4 lektioner inplanerade fram till uppkörningen. Tre stycken på manuell låda och 1 på Automat. Skulle behöva 2 lektioner till på manuell och två på automat för att klara uppkörningen. Själva uppkörningen vill jag helst göra på automat. Känns enklare
Citera
2011-09-02, 18:13
Medlem
sephines avatar
Äntligen parkerat för den här veckan.
Har varit rätt lugnt. Bara 2 tim övertid (sätter upp som komp).

Åkeriet har fått en ny körning som kommer att gå ut på att man vissa lördagar får ställa upp och köra cirka 4 timmar.
Citera
2011-09-02, 21:03
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sephine
Äntligen parkerat för den här veckan.
Har varit rätt lugnt. Bara 2 tim övertid (sätter upp som komp).

Åkeriet har fått en ny körning som kommer att gå ut på att man vissa lördagar får ställa upp och köra cirka 4 timmar.

Hoppas du är medveten om att du ska ha betalt för 4,5 timme om du kör enbart 4. Står någonstans i avtalet...
Citera
2011-09-02, 21:54
Medlem
sephines avatar
Citat:
Hoppas du är medveten om att du ska ha betalt för 4,5 timme om du kör enbart 4. Står någonstans i avtalet...

Ska kika på det.

Tar man det i komp blir det väl 6 h ledigt?
Citera
2011-09-03, 07:18
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ska kika på det.

Tar man det i komp blir det väl 6 h ledigt?

Du kan ringa till transport och höra med dom hur det ligger till. Jag förstår inte riktigt hur du menar. Men vad jag vet kan man ta själva timmarna i komp och Ob & övertidsersättning brukar komma på nästa lön. Tror inte man kan omvandla dessa tillägg till komptid, men som sagt - hör med transport.
Citera
2011-09-03, 08:38
Medlem
sephines avatar
Citat:
Du kan ringa till transport och höra med dom hur det ligger till. Jag förstår inte riktigt hur du menar. Men vad jag vet kan man ta själva timmarna i komp och Ob & övertidsersättning brukar komma på nästa lön. Tror inte man kan omvandla dessa tillägg till komptid, men som sagt - hör med transport.

Tar jag det i komp blir det inte tal om någon övertidsersättning. Får ju 1,5 h ledig per arbetad övertidstimme. Vad som händer med ob-tillägget för dessa 4 timmar skall jag ta reda på.
Citera
2011-09-03, 09:02
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Tar jag det i komp blir det inte tal om någon övertidsersättning. Får ju 1,5 h ledig per arbetad övertidstimme. Vad som händer med ob-tillägget för dessa 4 timmar skall jag ta reda på.

Hade för mig att man får 50% i övertidstillägg på alla timmar som överstiger 40 timmar/vecka. Det där avtalet är inte lätt att förstå
Citera
2011-09-03, 18:03
Medlem
MobileFreaks avatar
Citat:
Själva uppkörningen vill jag helst göra på automat. Känns enklare
Det är väl väldigt dumt att få villkor för automatlåda på körkortet?
Citera
2011-09-03, 19:24
Medlem
bastard.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MobileFreak
Det är väl väldigt dumt att få villkor för automatlåda på körkortet?

Nej. Det går att växla om till manuellt läge och då används kopplingen vid start och sedan "paddlar" man när man växlar. På så sätt slipper man automatkravet på körkortet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in