2009-09-23, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Det kan du, till själva körkortet precis som när man tar B-kort.
Dock måste du numera gå utbildning för yrkeskompetensen.
Något som man inte var tvungen förr (med vissa undantag).

Utöver detta kommer ju trots allt en del körlektioner om du aldrig kört lastbil tidigare, speciellt om du skall ha E-behörighet med.

Runt 40K är inte i överkant för CE + Ykerskomp + ADR.
Till det kommer truckutbildning som nästintill är ett tvång.

Plus det faktum att det inte finns alltför många chaufförsjobb nuförtiden.
Överskottet på chaufförer är stort, och att få utbildningen betalad av arbetsförmedlinen är nog en omöjlighet nuförtiden om du inte har jobbgaranti efter att kortet är i hamn vilket troligen inte sker då de flesta vill ha någon med erfarenhet alt. från gymnasieutbildning.
Då får de någon som vet vad de gör.

men sommarjobb får man!

(nej trading genererar ingen större vinst jag är arbetslös och har ingen inkomst)
Citera
2009-09-24, 01:53
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Bite
Det kan du, till själva körkortet precis som när man tar B-kort.
Dock måste du numera gå utbildning för yrkeskompetensen.
Något som man inte var tvungen förr (med vissa undantag).

Utöver detta kommer ju trots allt en del körlektioner om du aldrig kört lastbil tidigare, speciellt om du skall ha E-behörighet med.

Runt 40K är inte i överkant för CE + Ykerskomp + ADR.
Till det kommer truckutbildning som nästintill är ett tvång.

Plus det faktum att det inte finns alltför många chaufförsjobb nuförtiden.
Överskottet på chaufförer är stort, och att få utbildningen betalad av arbetsförmedlinen är nog en omöjlighet nuförtiden om du inte har jobbgaranti efter att kortet är i hamn vilket troligen inte sker då de flesta vill ha någon med erfarenhet alt. från gymnasieutbildning.
Då får de någon som vet vad de gör.

Just vad det gäller C körkortets skriftliga test så borde man väl kunna fixa det som sagt genom att låna en bok, skriva provet etc.

Men jag har fortfarande inte fått ett bra svar på hur det går till att övningsköra privat

ADR vet jag vad det är men berätta gärna mer om vad som krävs för yrkeskompetensen, är det ett prov på vägverket?
Citera
2009-09-24, 05:16
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Just vad det gäller C körkortets skriftliga test så borde man väl kunna fixa det som sagt genom att låna en bok, skriva provet etc.

Men jag har fortfarande inte fått ett bra svar på hur det går till att övningsköra privat

ADR vet jag vad det är men berätta gärna mer om vad som krävs för yrkeskompetensen, är det ett prov på vägverket?
Yrkeskomp är ett skriftligt prov, men du får inte göra det innan du är klar med en utbildning på 230? timmar, 140timmar om du är över 23 om jag inte minns fel.

Det är mao bara en gymnasieutbildning eller liknande som är vägen till Ckort idag om du inte vill bekosta dom timmarna själv på en körskola. Och det vill man inte...
Citera
2009-09-24, 10:17
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilt77
Yrkeskomp är ett skriftligt prov, men du får inte göra det innan du är klar med en utbildning på 230? timmar, 140timmar om du är över 23 om jag inte minns fel.

Det är mao bara en gymnasieutbildning eller liknande som är vägen till Ckort idag om du inte vill bekosta dom timmarna själv på en körskola. Och det vill man inte...

Jag kollade upp det, du har rätt.

Det dumma är att det är något nytt, hade man tagit kortet för en månad sedan så hade det inte gällt
Senast redigerad av Dharma 2009-09-24 kl. 10:21.
Citera
2009-09-24, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Jag kollade upp det, du har rätt.

Det dumma är att det är något nytt, hade man tagit kortet för en månad sedan så hade det inte gällt

Japp, det började gälla efter den 10:e september. Tydligen nån utbildning som varar i 4 veckor.
Citera
2009-09-25, 17:19
Medlem
tjaoo.

Jag funderar på o gå en kurs där detta ingår, tror ni man kan få jobb efter denna utbildningen? pågår i 24v.. Får CE och yrkeskompetensbevis enligt vägverkets krav;

Valideringsvecka 20 p

Tunga fordon, grundkurs 100 p

Fordonskombinationer 100 p

Transportfordon, grundkurs 150 p

Truck A 50 p

Farligt gods 50 p

Godshantering A 100 p

Arbetsmiljö och säkerhet 50 p

Eco-driving, lokal kurs 50 p

Tunga Godstransporter 150 p
Citera
2009-09-25, 18:24
Medlem
det står även att man ska ha ett godkänt läkarintyg i förkunskapskrav inför kursen. Vad e de för slags läkarintyg tro?
Citera
2009-09-25, 20:36
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuytrew
det står även att man ska ha ett godkänt läkarintyg i förkunskapskrav inför kursen. Vad e de för slags läkarintyg tro?

http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr166.pdf
Citera
2009-09-26, 12:27
Medlem
Citat:
http://www20.vv.se/vvfs/pdf/2008nr166.pdf

Tack tack!

Frågar dom bara om man har hjärt-och kärlsjukdomar i släkten eller görs det blodprover osv?

mvh
Citera
2009-09-26, 13:35
Medlem
pilt77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av poiuytrew
Tack tack!

Frågar dom bara om man har hjärt-och kärlsjukdomar i släkten eller görs det blodprover osv?

mvh
Pissprov och ett stick i fingret. Sen en vanlig hälsoundersökning med lite frågor om hur man mår och sjukdomar o släkten osv.
Citera
2009-09-26, 13:37
Medlem
pilt77s avatar
Det är bara att boka tid hos en privatklinik, dom har blanketterna som behövs. Priset varierar väldigt. Betalade själv 650spänn men har hört att det gått på allt från 400-1000spänn
Citera
2009-09-26, 14:19
Medlem
Citat:
Pissprov och ett stick i fingret. Sen en vanlig hälsoundersökning med lite frågor om hur man mår och sjukdomar o släkten osv.

okej okej.. vad e de dom kollar efter i pisset o blodet?
blodsockret, blodfetter.. vad mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in