2012-06-18, 20:14
Medlem
SleighBellss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nilema
~ 25' gick min YKB samt ADR (stycke + tank) på.

Så prissättningen verkar vara väldigt olika
Hon kanske bakade in ADR'n i priset, fast den ska väl inte vara vidare kostsam?
Efter lite googlande så ser det ut att variera starkt, fanns allt ifrån 10000 upp till 20000 kr.

För övrigt verkar det vara en riktig tramsutbildning, lär krävas mer än kunskaper om tallriksmodellen för att höja statusen på ett yrke.

Citat:
Ursprungligen postat av Semestervikarie
Skitsnack skulle jag kalla det...Krockade själv med två renar en Februarinatt, det var inte så kul. Kostade iaf kring 10.000 kr att fixa skadorna som blev på bilen. Det tror jag de flesta med vett i skallen vill undvika.
Okej, en skröna med andra ord. Fast har du en viltfångare lär dom inte göra någon vidare skada på bilen, eller?
Citera
2012-06-18, 22:26
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Är det något att vara stolt över?

Hade det inte varit för att man ofta läser hur du ondgör dig på branschen, polisen osv hade jag inte brytt mig. Men du ska vara bra medveten om att det är sådant beteende (ligga över 80) som bidrar till eländet i denna branschen. När en chaufför börjar bryta mot regler för att klara av transporter förväntas alla andra göra detsamma. Låt gå för någon enstaka gång, men nuförtiden kör alla som som det är en brådskande transport till ett sjukhus med utrustning som räddar livet på 100 personer.

Sen är det inte konstigt att du ogillar polisen om du faktiskt kör som en idiot. Påstå inte att 135 knyck i en tungt lastad lastbil är okej på något sätt.

Stolt? Nej absolut inte! Det borde gå att pressa 150 om man bara vågar ta svängar i den farten och inte fegar ur så snart raksträckorna tar slut. Problemet är ju när det ser ut såhär. Möjligtvis vintertid, då kan man kanske använda snövallarna efter plogbilen som en sorts rodelbana...

PS; har du YKBn?
Citera
2012-06-18, 22:38
Medlem
oouchhh, den var vass (repliken alltså) vägen känner jag väl igen, stooora huvudleden till bergen via Hemsedal/Borlaug!
Citera
2012-06-19, 00:05
Medlem
2lkopps avatar
Kör man 120 där ska det inte bli förvånande om det snart blir tyst från vissa konton. Ja, vi har -tro´t den som vill -utförslöpor även i Sverige.
Citera
2012-06-19, 00:41
Medlem
Febrilt jobbsökande i både Småland och Värmland idag, om ens lite halvhjärtat här nere då jag helst vill flytta uppåt så snart som möjligt. Just nu jobbar jag timmar med distribution i Kalmar.

Jag förvånades faktiskt lite över den positiva respons jag fått, även om det inte har resulterat i något än. Jag har kort och gott förklarat min situation och frågat om det finns något behov på respektive åkeri, och på flera ställen har de låtit lite intresserade och tagit mina uppgifter, även om de inte har någon tjänst att erbjuda just idag. Jag har även blivit tipsad om andra åkerier i krokarna, flera som jag inte lyckats få tag på idag.

Just nu är väl kanske inte heller bäst tid på året att söka jobb, då de flesta har allt i ordning inför sommaren. Men till hösten ska jag i alla fall se till att ha en heltidstjänst. Annars drar jag till Norge.
Citera
2012-06-19, 00:49
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Febrilt jobbsökande i både Småland och Värmland idag, om ens lite halvhjärtat här nere då jag helst vill flytta uppåt så snart som möjligt. Just nu jobbar jag timmar med distribution i Kalmar.

Jag förvånades faktiskt lite över den positiva respons jag fått, även om det inte har resulterat i något än. Jag har kort och gott förklarat min situation och frågat om det finns något behov på respektive åkeri, och på flera ställen har de låtit lite intresserade och tagit mina uppgifter, även om de inte har någon tjänst att erbjuda just idag. Jag har även blivit tipsad om andra åkerier i krokarna, flera som jag inte lyckats få tag på idag.

Just nu är väl kanske inte heller bäst tid på året att söka jobb, då de flesta har allt i ordning inför sommaren. Men till hösten ska jag i alla fall se till att ha en heltidstjänst. Annars drar jag till Norge.
Härligt att höra, och kul med folk som verkligen tar initiativet. Det är tyvärr den man måste ha för att kunna få jobb i denna bransch, där kontakter är A och O.
Dom flesta är faktiskt, trot eller ej, trevliga bara man uppför sig trevlig och positiv på ett bra sätt.

Nä, någon drömtid på året är det inte att skaffa ett jobb. Jag själv ska börja ragga här nu snart efter jag klarat YKB'n på onsdag (ja, jag KOMMER klara den)
Ser det inte ljust ut här, så får det nog bli Norge och Oslo igen för min del.
Citera
2012-06-19, 01:10
Medlem
Jag skickade tidigare ett e-mail till ett åkeri jag inte fick tag på på telefon, som skriver på sin hemsida att de är i behov av extra chaufförer till sina lastväxlarekipage i sommar. Såg nyss att jag fått ett svar där han undrar vilken kombination jag är van vid och hur stora bilar jag kört.

Jag har INGEN erfarenhet av lastväxlare och är nu nyfiken på hur långt ifrån dessa är "vanliga lastbilar", som ju är det enda jag kört? Krävs det till och med någon extra behörighet för att jobba med lastväxlare? Jag vill ju inte sumpa en chans till jobb genom att vara helt ärlig, men jag kan ju heller inte hitta på för mycket.

Jag är verkligen en nybörjare i den här branschen, men jag har social kompetens och har lätt att lära mig.
Citera
2012-06-19, 01:28
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Jag skickade tidigare ett e-mail till ett åkeri jag inte fick tag på på telefon, som skriver på sin hemsida att de är i behov av extra chaufförer till sina lastväxlarekipage i sommar. Såg nyss att jag fått ett svar där han undrar vilken kombination jag är van vid och hur stora bilar jag kört.

Jag har INGEN erfarenhet av lastväxlare och är nu nyfiken på hur långt ifrån dessa är "vanliga lastbilar", som ju är det enda jag kört? Krävs det till och med någon extra behörighet för att jobba med lastväxlare? Jag vill ju inte sumpa en chans till jobb genom att vara helt ärlig, men jag kan ju heller inte hitta på för mycket.

Jag är verkligen en nybörjare i den här branschen, men jag har social kompetens och har lätt att lära mig.
Är det lastväxlare av den här typen det är snack om?
http://www.ragnsells.se/ImageVault/Images/id_370/compressionQuality_0/scope_0/conversionFormatType_WebSafe/ImageVaultHandler.aspx

Det är inga svårigheter att hålla på med det på singelbil. Men hålla på att koppla på och av behållare på släp är lite krångligare, men det är såklart som allt annat.. man kommer in i det efter en stund. Är väl bara att säga att du inte hållt på så mycket med det, men är villig att lära dig. Du lär väl antagligen få någon dags upplärning åtminstone.
Citera
2012-06-19, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Stolt? Nej absolut inte! Det borde gå att pressa 150 om man bara vågar ta svängar i den farten och inte fegar ur så snart raksträckorna tar slut. Problemet är ju när det ser ut såhär. Möjligtvis vintertid, då kan man kanske använda snövallarna efter plogbilen som en sorts rodelbana...

PS; har du YKBn?
Jag skulle bli mer imponerad om du fick upp den i 150 på denna vägen
http://1.bp.blogspot.com/-rjN9K-X3xOw/T5_7xCAnjgI/AAAAAAAAB4k/q9JLwh7NiXc/s1600/%3Cuntitled%3EIMG_0054.jpg

Rulla fort i backar kan vem helst göra, bara släppa bromsen och luta sig tillbaka.

Nej, YKBn har jag inte pillat på än.
Citera
2012-06-19, 03:10
Medlem
Citat:

Att köra krokbil är inte särskillt svårt. Efter att ha ställt av och på ett flak varje dag i en vecka så kommer du veckan därpå svänga in med solbrillor, telefonen i ena handen och backa in med hjälp av backspeglar, "kroka" tag i öglan, dra upp, backa in, låsa och sen åker du. Att få dom på släpet är både drygt och eländigt!
Citera
2012-06-19, 03:35
Medlem
Tänkte ta upp ett ämne: HUSBILAR!

Förra veckan kom jag till en sträcka de lägger asfalt. Väl där var det rött ljus, några bilar, en husbil och sedan kom jag i lastbilen. Lotsbilen kom och lotsade hela fordonsledet från platsen under en sträcka av 1 mil. Lotsen höll 60 km/h, husbilen 40 km/h. Tillsut hade hela bilkön kört ifrån husbilen då han körde så sakta, själv kunde jag inget annat göra än att hålla normalt avstånd bakom. Sagt och gjort, låg bakom husbilen i ytterligare 4 mil i hastigheter mellan 60 och 75 km/h (skyltad hastighet= 100 km/h, rak, fin väg.) och jag kunde ju inte köra om då jag anser att det är olämpligt med tanke på att jag får alldeles för lång omkörningsträcka med full last. Dessutom blev det backigt då och då, samtidigt som det kom mötande.

Varför i helvete ligger han i den hastigheten när han iaf kan hålla 85 km/h?!

Idag kom jag ikapp en husbil som höll konstant 67 km/h på en 90-väg. I drygt 10 mil! Sen svängde han av!

Varför?! varför kör husbilar långsamt? påstår inte att jag kör som en blådåre med lastbilen - jag håller 80 km/h om det är 80, 90 och högre på sträckan. Varför kan inte husbilar det? tror dom att de kör någon tungtransport, typ vidkraftsnurror med ekipage på 40 meter och 2,60 bred och 100 ton?
Citera
2012-06-19, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lufttork
Tänkte ta upp ett ämne: HUSBILAR!

Förra veckan kom jag till en sträcka de lägger asfalt. Väl där var det rött ljus, några bilar, en husbil och sedan kom jag i lastbilen. Lotsbilen kom och lotsade hela fordonsledet från platsen under en sträcka av 1 mil. Lotsen höll 60 km/h, husbilen 40 km/h. Tillsut hade hela bilkön kört ifrån husbilen då han körde så sakta, själv kunde jag inget annat göra än att hålla normalt avstånd bakom. Sagt och gjort, låg bakom husbilen i ytterligare 4 mil i hastigheter mellan 60 och 75 km/h (skyltad hastighet= 100 km/h, rak, fin väg.) och jag kunde ju inte köra om då jag anser att det är olämpligt med tanke på att jag får alldeles för lång omkörningsträcka med full last. Dessutom blev det backigt då och då, samtidigt som det kom mötande.

Varför i helvete ligger han i den hastigheten när han iaf kan hålla 85 km/h?!

Idag kom jag ikapp en husbil som höll konstant 67 km/h på en 90-väg. I drygt 10 mil! Sen svängde han av!

Varför?! varför kör husbilar långsamt? påstår inte att jag kör som en blådåre med lastbilen - jag håller 80 km/h om det är 80, 90 och högre på sträckan. Varför kan inte husbilar det? tror dom att de kör någon tungtransport, typ vidkraftsnurror med ekipage på 40 meter och 2,60 bred och 100 ton?

dom är idioter dom tror dom kör största ekipaget ever known to man, jag kör om dom så fort jag får chansen, dom borde ju inse att det är nåt fel när jag kör om dom med min långtradare, men icke! hästtransport likadant, ligger alltid 30 under för dom är så jävla rädd om hästarna sina, HÅLL ER BORTA FRÅN E4 FÖR HELVETE!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in