2015-02-21, 19:46
Medlem
TheGamers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Nej, för allt jag vet var jag den ende på min tid som hade uppkörning just den dagen, men min skola körde bilen och släpet på plats, ställde upp koner och ordnade med allt på förhand.
Jag reflekterade aldrig över det utan antog att det var en del i servicen från trafikskolans sida.

PS: hur kan man köra ett ekipage på plats som man inte ännu har rätt att köra?

Jag talar endast från egen erfarenhet, men vad jag vet så händer det att folk kör till platsen, ställer upp och förbereder ekipaget.

Lärare är med. För min del så åkte denne därifrån, då en annan lärare kom förbi och hämtade denne.
Citera
2015-02-21, 20:12
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Nån som vet om det räcker att släpen är klossad på ce uppkörningen?
mao släppt på rangerventilen..

Jag jobbar som trafikinspektör på Trafikverket och så här går en uppkörning för CE till.

Ekipaget ska vara isärkopplat, där lastbilen står jämsides med släpet. I förväg har inspektören ställt upp en manöverbana till dig. Provet börjar med att legitimation kollas. Du får skriva din underskrift på en surfplatta och sedan går inspektören igenom på surfplattan vilka kompetensområden som kommer testas.

När ovan nämnda saker är avklarad får du börja med att koppla ihop ekipaget och sedan påbörja din säkerhetskontroll. Inspektören följer dig på avstånd och du behöver absolut inte berätta vad du gör. När du är klar med den utvändiga kontrollen hoppar du in i lastbilen och avslutar med den invändiga kontrollen. inspektören följer efter och när du är färdig säger du till. Nu kommer inspektören ställa några frågor kring säkerhetskobtrollen, exempelvis vad du kollade på däcken (fler frågor ställs: varför ska du slå på däcken som du gjorde?). Vidare ställs exempelvis frågor vad du gjorde inne i lastutrymmet och varför du gjorde det du gjorde.

Tillsist får du ställa upp ekipaget för manöverprovet. Inspektören hoppar ur och iaktager dig. När du har gjort ditt manöverprov hoppar inspektören in och talar om att du klarar det - eller inte alls. Om du klarat dig påbörjas körningen, som tar 45 minuter.

Om du klossar eller inte spelar ingen roll. Det är du som är ansvarig under hela provet och DITT körkort som står på spel. Inspektören kan däremot ställa frågor om vilka bromsar du har på släpet.

Skriver från min telefon, så texten kan ha blivit luddig.
Citera
2015-02-21, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
Jag jobbar som trafikinspektör på Trafikverket och så här går en uppkörning för CE till.

Ekipaget ska vara isärkopplat, där lastbilen står jämsides med släpet. I förväg har inspektören ställt upp en manöverbana till dig. Provet börjar med att legitimation kollas. Du får skriva din underskrift på en surfplatta och sedan går inspektören igenom på surfplattan vilka kompetensområden som kommer testas.

När ovan nämnda saker är avklarad får du börja med att koppla ihop ekipaget och sedan påbörja din säkerhetskontroll. Inspektören följer dig på avstånd och du behöver absolut inte berätta vad du gör. När du är klar med den utvändiga kontrollen hoppar du in i lastbilen och avslutar med den invändiga kontrollen. inspektören följer efter och när du är färdig säger du till. Nu kommer inspektören ställa några frågor kring säkerhetskobtrollen, exempelvis vad du kollade på däcken (fler frågor ställs: varför ska du slå på däcken som du gjorde?). Vidare ställs exempelvis frågor vad du gjorde inne i lastutrymmet och varför du gjorde det du gjorde.

Tillsist får du ställa upp ekipaget för manöverprovet. Inspektören hoppar ur och iaktager dig. När du har gjort ditt manöverprov hoppar inspektören in och talar om att du klarar det - eller inte alls. Om du klarat dig påbörjas körningen, som tar 45 minuter.

Om du klossar eller inte spelar ingen roll. Det är du som är ansvarig under hela provet och DITT körkort som står på spel. Inspektören kan däremot ställa frågor om vilka bromsar du har på släpet.

Skriver från min telefon, så texten kan ha blivit luddig.

Spot on. Fast där jag tog fick man vara med inspektören när denne gjorde iordning för manöverprovet.

En fråga till dig, om man kuggat ser inspektören vilka frågor man hade sist på säk. eller är det så att man fiskar som inspektör efter vad man fått tidigare?
Citera
2015-02-21, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Satsa på litteratur.

Kan bli ganska tröttsamt för ögonen efter en stund. Får väl överväga det med dock.

Citat:
Ursprungligen postat av smokieknife
Roligt jobb men räkna med långa arbetsdagar och lite sömn!
Vad är det för ekipage du ska köra?

Äckel Scania, bil + släp. Ny dock.

Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Skaffa lite alvedon om du ska stå ut med den lukten hela dagarna med
Har hört att asfaltsarbetare kan vara lediga under väldigt långa perioder, verkar nice.

Ja juste glömde ju bort den detaljen - kan väl inte vara allt för bra att andas in den skiten kanske? Vet bara på ett ungefär vilka veckor jag ska köra, skall dock vara i "regionen" där jag bor.
Citera
2015-02-21, 21:45
Medlem
foppatoffel.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Spot on. Fast där jag tog fick man vara med inspektören när denne gjorde iordning för manöverprovet.

En fråga till dig, om man kuggat ser inspektören vilka frågor man hade sist på säk. eller är det så att man fiskar som inspektör efter vad man fått tidigare?

Det är lite varierande det där. Jag ställer i ordning manöverbanan själv och städar upp efter avslutat prov.

Vid omprov ska det som ledde till underkännande ingå, eller delar av det! Jag brukar ta det dom blev underkänd på sist och en eller flera andra saker.
Citera
2015-02-21, 22:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av foppatoffel.
text
Jag förstår hur det går till men var mest intresserad av om det finns nån regel som gör att man blir underkänd av att endast klossa.
Personligen tycker jag att det är tillräckligt på plan mark.
ville kunna ha dollyn obromsat för att underlätta kopplingen å slippa hoppa in en lr två ggr för att reka tills det låser ordentligt(och därmed inte stressa upp mig redan på första momentet)

Men en annan undran också..
Vad är det för restriktioner för manöverprovet?
Får man tex vid vinkelbackning backa till "öppningen" och sedan dra fram den så att man minskar vinkeln(eller eliminerar den) och sedan backa rakt in?
Verkar ju för lätt isf..
Senast redigerad av messier11 2015-02-21 kl. 22:27.
Citera
2015-02-23, 22:24
Medlem
bowlingjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
...TERRIER!

Hahaha, ja han såg ju närmast förtvivlad ut! Vet inte om han blev något duktigare heller...

Åh herregud, han ja!
"Do you know Eltric? That make light on truck? One light was broken so I fixed it, now NO light on truck work!"
Jo, jag trodde först att chefen skojade med mig när han bad mig stanna på övertid för att hjälpa honom montera torkarna han hämtat ut på Volvo, men han skojade inte; han hade fan gett honom förbud att göra något annat än att fylla diesel, adblue och spolarvätska!
Åhh minnen minnen!
Citera
2015-02-24, 00:23
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av messier11
Jag förstår hur det går till men var mest intresserad av om det finns nån regel som gör att man blir underkänd av att endast klossa.
Personligen tycker jag att det är tillräckligt på plan mark.
ville kunna ha dollyn obromsat för att underlätta kopplingen å slippa hoppa in en lr två ggr för att reka tills det låser ordentligt(och därmed inte stressa upp mig redan på första momentet)

Men en annan undran också..
Vad är det för restriktioner för manöverprovet?
Får man tex vid vinkelbackning backa till "öppningen" och sedan dra fram den så att man minskar vinkeln(eller eliminerar den) och sedan backa rakt in?
Verkar ju för lätt isf..

Vad jag kommer ihåg så fick man 10 min på sig o ett område att hålla sig inom sen fick man göra hur fan man ville, Provledaren kollade knappt.
Citera
2015-02-25, 19:00
Medlem
Citat:
En galning till bulgar/rumän försökte köra om mig i en smal nedförsbacke med max 75m sikt o tät trafik.. Jag hade 35 ton på Förstår inte hur de tar sådana risker, kör de sönder nåt så ryker väl hela lönen...
Fattar inte hur endel tänker....
Citera
2015-02-26, 01:12
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zezzyy
Fattar inte hur endel tänker....
Som någon nämnde, undrar om del går på metamfetamin eller liknande? Kan tänka mig att de kör så nere på kontinenten men i sverige?
Citera
2015-02-27, 13:04
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Funderade lite, gäller ykb adr o förarkort som giltiga id?
Citera
2015-02-27, 13:41
Medlem
svempuss avatar
Citat:
Funderade lite, gäller ykb adr o förarkort som giltiga id?
På förarkortet står det ju att "not valid as id-card" sen dom andra står det ju inte nått på gällande det. Men skulle inte tro att dom är giltiga som id-kort direkt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in