2014-06-09, 18:32
Medlem
Ja, det är säkert alla andras fel att du inte klarade provet.
Citera
2014-06-09, 19:57
Medlem
grimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dothatshitdoit
Tror fan läraren inte har haft koll på detta heller, inte så konstigt då de egentligen är renodlade chaffisar inte lärare.

Man hör ju när man lyssnar på gamla erfarna chaufförer att de gärna ifrågasätter vitsen med vidareutbildning i och med YKB - "ingen jävla yngling ska försöka lära mig som kört i 30 år."
Tänk om de visste hur fel de kan ha..
Citera
2014-06-10, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grimar
Man hör ju när man lyssnar på gamla erfarna chaufförer att de gärna ifrågasätter vitsen med vidareutbildning i och med YKB - "ingen jävla yngling ska försöka lära mig som kört i 30 år."
Tänk om de visste hur fel de kan ha..
Vad är dom (jag tillhör dom) har fel med????
Tror du på allvar att ett inramat YKB-papper gör dej till en bättre chaufför??

kom tillbaka när snoret i näsan har torkat och du har besökt lite fjällövergångar i full snöstorm nattetid, då får du lite perspektiv och märker skillnad på att köra en lastbil från A till B och att verkligen vara chaufför!!
Citera
2014-06-10, 23:20
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley

kom tillbaka när snoret i näsan har torkat och du har besökt lite fjällövergångar i full snöstorm nattetid, då får du lite perspektiv och märker skillnad på att köra en lastbil från A till B och att verkligen vara chaufför!!

Gärna med läckande luftkopplingar och en iShift som bara går på två växlar också!
Citera
2014-06-11, 00:31
Medlem
Jag gick YKB utbildning över 21 år för ca 9 månader sedan. Hur länge har jag på mig att klara teori provet innan jag måste göra om den grundkursen igen då jag satte den på is ett tag?
Citera
2014-06-11, 00:48
Medlem
Semestervikaries avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echox
Hehe det där med finaste kläder... undrar om det inte är bättre att komma med en skitig t-shirt, jeans och en scania/volvo keps.

Iaf är keps heligt.

Är man en riktig trucker har man alltid träskor och jeans... Spelar ingen roll om arbetsgivaren står för alla arbetskläder. Någon mer än mig här som tycker att det är skitfult med varselkläder?
Citera
2014-06-11, 06:38
Medlem
MrMadoffs avatar
Tänkte fråga, hoppas jag får någon riktig solskenshistoria men mer eller mindre dystra går bra det också.

Är det någon härinne som har startat eget och köpt egen bil+trailer/trailer/släp osv.
Hur gick det?
Vilken typ av gods körde ni?
En bil/hur många? Några anställda?
Hur fixa du/ni körningar?

Även intresserade av att höra från er som kör/kört med f-skatt, hur fungerar/fungerade det?
Hur fixar man f-skatt från första början?
Citera
2014-06-11, 09:21
Medlem
grimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chuck-Finley

Erfarenheten bland chaufförer som jobbat länge i yrket är gedigen och jag ser ingen anledning att tvivla om den saken. De vet en jävla massa om det mesta och brukar inte vara sena att dela med sig av sina kunskaper om någon undrar. Sedan kan inte erfarenhet läras ut i ett klassrum. Den måste upplevas om vi ska kunna dra någon form av lärdom av den.

I mina ögon är YKB endast ett byråkratiskt påfund där kunskap man troligtvis aldrig kommer ha nytta av manglas in för att strax efter provet glömmas bort.

När 'dothatshitdoit' angav att endast 2 av 15 godkändes och att lärarna var gamla chaufförer så... Var blev det fel? Vad för kunskap missade dessa att förmedla?
Ta åt dig om du vill eller skit i det. Ditt val.
Och du, Chuck! Jag snorade klart för 40 år sedan.
Citera
2014-06-11, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonahQuizz
Ja, det är säkert alla andras fel att du inte klarade provet.

Om inte genomgångar är ordentliga med tillräckliga övningsuppgifter med outbildade, är det ju inte speciellt bra underlag för att lyckas.

Att sträckläsa ykb boken och tungboken fungerar inte för alla. Nu är vi en bred blandning av åldrar folk från olika yrken mm. som anser samma lika - lärarnas undervisning håller inte för att de inte vet, är lärare eller ens egentligen lärt sig själva ykb.

Nu vill dessa ha en genomgång om de frågor vi inte ansåg att vi ens sett eller lärt oss om, men det är ju lite svårt när man inte exakt minns vilka frågor det var.
Citera
2014-06-11, 21:15
Medlem
ozones avatar
Hej.

Om jag blir stoppad av tunga gruppen och de gör ett utdrag från färdskrivaren. Kan de se vem som kört före mitt skift?
Citera
2014-06-11, 21:18
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ozone
Hej.

Om jag blir stoppad av tunga gruppen och de gör ett utdrag från färdskrivaren. Kan de se vem som kört före mitt skift?

Om hen använt kort; ja.
Citera
2014-06-12, 10:12
Medlem
ozones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dainea
Om hen använt kort; ja.

Kan polisen se namnet på tidigare förare? Och den vägen genomskåda ett icke korrekt tvåförarsystem trots att den medåkande påstår att den är endast medåkande?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in