2015-04-27, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HellionRebellion
Vad handlar kursen om? Jag har YKB men kommer inte ihåg mycket för det var länge sedan.

Du har del 1,2,3,4,5 - det är bara att söka på nätet så skall du finna svar.

Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Gick ykb delkurs idag, kan var det segaste jag varit med om.

Har min första strax också, trevligt att jag besitter ett enormt tålamod.
Citera
2015-04-27, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
Då skiter jag i bussen nu ett tag, blir Posten Oslo över sommaren istället. Blir väl att leva lite som en polack för att få ihop lite cash, men det överlever man.

Blev bemanningsföretag och vi skall vara 15 pers som börjar samtidigt, och sen 15 pers till som kommer 2 veckor senare.

Det gör du rätt i mannen. Själv har jag mest haft kortare beställningstrafik som extra när jag inte kör lastbil. Har hört många historier från chaufförer och hur less de är på resenärer som fuskar - mest utlänningar. De verkar skita fullständigt i svenska regler...
Citera
2015-04-27, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashspy
Det gör du rätt i mannen. Själv har jag mest haft kortare beställningstrafik som extra när jag inte kör lastbil. Har hört många historier från chaufförer och hur less de är på resenärer som fuskar - mest utlänningar. De verkar skita fullständigt i svenska regler...

Fuskar med? Betalar inte biljett? Varför skall en chaufför bry sig om detta om företaget betalar ut lönen oavsett.
Citera
2015-04-28, 00:53
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HellionRebellion
Vad handlar kursen om? Jag har YKB men kommer inte ihåg mycket för det var länge sedan.

Jag vet inte riktigt, känns som att kursen riktar sigf mer mot åkaren, dem bara matar en med fakta o konstiga regler.
Citera
2015-04-28, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Fuskar med? Betalar inte biljett? Varför skall en chaufför bry sig om detta om företaget betalar ut lönen oavsett.

Vad jag fått det berättat för mig, så fuskas det mycket. De använder ett busskort som det bara finns EN resa på per dygn TVÅ gånger. En kliver på, scannar sitt kort sen ger han sitt kort till nästa bakom i kön, som scannar det igen och då är resan förbrukad. Chauffören måste då argumentera med resenären, vilket gör att han avgår sent.

Det är ett av många sätt jag fått berättat för mig. Jag vet inte om det är chaufförens ansvar, men antager att det är chaufförens ansvar att ta betalt och inte köra runt folk gratis. Linjetrafik landsort är vad jag vet finansierad via skattepengar och biljettintäkter, medan lokal stadstrafik finansieras enbart av biljettintäkter.
Citera
2015-04-28, 09:53
Medlem
Citat:
Vad jag fått det berättat för mig, så fuskas det mycket. De använder ett busskort som det bara finns EN resa på per dygn TVÅ gånger. En kliver på, scannar sitt kort sen ger han sitt kort till nästa bakom i kön, som scannar det igen och då är resan förbrukad. Chauffören måste då argumentera med resenären, vilket gör att han avgår sent.

Det är ett av många sätt jag fått berättat för mig. Jag vet inte om det är chaufförens ansvar, men antager att det är chaufförens ansvar att ta betalt och inte köra runt folk gratis. Linjetrafik landsort är vad jag vet finansierad via skattepengar och biljettintäkter, medan lokal stadstrafik finansieras enbart av biljettintäkter.

Det är bara att spela kortet och skita i vilket för att kringgå en potentiellt hotfull situation, även fast än man inte bryr sig om det nu skulle bli en sådan situation så är detta vad chefen skall höra - och nu behöver du inte längre bekymra dig över fuskare, du gör ditt jobb och skiter i dessa jävlarna.

Annars låter det som ett trevligt jobb för någon som mer än gärna söker sig till bråk.
Citera
2015-04-29, 02:56
Medlem
Pappa har jobbat som lastbilschaffis rätt länge. Han tyckte att det var slitigt. Dåliga arbetstider, mycket jobb och dålig lön. Han har bytit karriär och jobbar nu som busschaffis och har gjort det i ca 10 år.
Citera
2015-04-29, 15:43
Medlem
Petflaskas avatar
Tjena!

Ska köra åt PostNord i sommar bara kväll/natt mellan Borlänge - Sthlm.

Någon som vet vad man får ut i lön på ett ungefär, kanske någon kört något liknande ?
Senast redigerad av Petflaska 2015-04-29 kl. 15:46.
Citera
2015-04-29, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Petflaska
Tjena!

Ska köra åt PostNord i sommar bara kväll/natt mellan Borlänge - Sthlm.

Någon som vet vad man får ut i lön på ett ungefär, kanske någon kört något liknande ?

Om de går på Transportavtalet: ca 144 kr/timme med premiekomp inräknad. OB vardagar 18-06 ligger på ca 30 kr/timme.

Om de går på SEKO: mycket lägre än ovanstående.

Nyfiken? fråga din arbetsgivare för korrekta siffror.
Citera
2015-04-30, 20:46
Medlem
Är det korrekt att efter 6 timmars arbete(annat arbete/körtid) måste det hållas en 15 min? Jag finner inte denna information i det nya Kör- och vilotider häftet. Detta är någonting jag fått höra av en kollega redan förra året och har nu börjat ifrågasätta det.
Citera
2015-04-30, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av testocyp
Är det korrekt att efter 6 timmars arbete(annat arbete/körtid) måste det hållas en 15 min? Jag finner inte denna information i det nya Kör- och vilotider häftet. Detta är någonting jag fått höra av en kollega redan förra året och har nu börjat ifrågasätta det.

Ska vara något sådant enligt vägarbetstidslagen. Den säger bland annat max 60 timmar eller 48 timmar på en fyramånadersperiod.
Citera
2015-04-30, 22:00
Medlem
Citat:
Ska vara något sådant enligt vägarbetstidslagen. Den säger bland annat max 60 timmar eller 48 timmar på en fyramånadersperiod.

Något sådant är inte direkt övertygande, men jag sökte lite på det och fann Arbete får aldrig utföras mer än 6 timmar i följd utan rast.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in